Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Eurocontrol: Opóźnienia są mniejsze. Efekt współpracy europejskiej

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
27-09-2019
Ostatnia modyfikacja:
01-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Eurocontrol: Opóźnienia są mniejsze. Efekt współpracy europejskiej
fot. Pixabay
Wobec rosnącego ruchu lotniczego w Europie poważnym problemem staje się przepustowość przestrzeni powietrznej. W tym roku udało się jednak nieco zmniejszyć wielkość średniego opóźnienia generowanego w przestrzeni powietrznej. To wynik współpracy międzynarodowej, która ma być kontynuowana w celu dalszej poprawy wyników.

– Wzrost ruchu lotniczego jest bardzo duży – mówił podczas Kongresu Rynku Lotniczego w Warszawie Razvan Bucuroiu, dyrektor ds. strategii sieciowej i planowania operacyjnego w Departamencie Zarządzania Sieciowego Eurocontrol. Wskazywał on, że o ile jeszcze w 2016 r. w krajach europejskich dokonano nieco ponad 10 mln operacji lotniczych, to w tym roku będzie ich już ok. 11,5 mln, a spodziewane są dalsze wzrosty. Wiąże się to z dużymi wyzwaniami, spośród których warto wymienić zwiększanie się sumarycznej wielkości opóźnień powstałych w czasie lotu.

Europejczycy wreszcie wspólnie walczą z opóźnieniami generowanymi w przestrzeni powietrznej

Podkreślał, że obecnie pomiędzy rozwiązaniami stosowanymi przez różne podmioty branży występują istotne różnice ograniczające możliwość współpracy, a pomysły stworzenia nowych, wspólnych rozwiązań spotykają się czasem z niechęcią. Tymczasem w jego opinii współdziałanie wielu partnerów – linii lotniczych, kontrolerów ruchu i jednostek wojskowych – może dać najlepsze rezultaty w walce z opóźnieniami. – Jeśli nie podejmiemy żadnych działań, ok. 2025 r. wartość opóźnień gwałtownie się zwiększy – prognozował na podstawie spodziewanej liczby operacji lotniczych.

Tymczasem w jego opinii możliwe jest nie tylko powstrzymanie wzrostu opóźnień, ale nawet zmniejszenie ich wartości. Argumentował to statystykami z roku bieżącego. – Jest to rok wyjątkowy, bo wszyscy główni gracze rynku lotniczego podjęli wspólny wysiłek i stworzyli siedmiopunktowy plan działania, który zakładał zmiany w organizacji przestrzeni powietrznej, współpracę pomiędzy jednostkami cywilnymi i wojskowymi czy plan, jak zarządzać ruchem w zależności od warunków pogodowych – mówił.

Razvan Bucuroi podkreślił również wkład polskich kontrolerów ruchu lotniczego w zarządzanie przestrzenią powietrzną w Europie – Niesamowita robota PAŻP. Wyniki polskich kontrolerów ruchu lotniczego w redukcji opóźnień są rewelacyjne w porównaniu z aktualnym poziomem opóźnień w Europie – Bucuroi dodał, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przejęła 4% wzrostów europejskiego ruchu lotniczego nie generując przy tym dodatkowych opóźnień.

Unikanie opóźnień ważne dla środowiska

Dzięki wspólnym wysiłkom w sezonie letnim udało się zmniejszyć średnie opóźnienie powstałe w czasie rejsu do 1,82 minuty – to wartość o 12 proc. niższa niż zanotowana w analogicznym okresie roku 2018 i o aż 30 proc. niższa niż prognozowana. Razvan Bucuroiu podkreślał przy tym, że wyniki z pierwszych tygodni września są jeszcze lepsze i oscylują wokół 1,8 minuty. Jako przykład udanej współpracy międzynarodowej podał on przejęcie przez polskich kontrolerów części ruchu znad Niemiec czy Austrii w celu odciążenia tamtejszych centrów.

Wskazał on także nowe wyznaczone przez Eurocontrol cele, z których najważniejszym wydaje się plan zwiększenia liczby rejsów zakończonych o czasie (lub nie później niż kwadrans po planowym przylocie) do 80 proc. w perspektywie roku 2024 (przy wzięciu pod uwagę wszystkich przyczyn powstawania opóźnień). Podkreślał też, że ma to znaczenie nie tylko handlowe i logistyczne, ale także środowiskowe, bo doprowadzi do skrócenia czasu lotu. W tym celu tworzone są m.in. nowe ramy organizacji europejskiej przestrzeni powietrznej. Razvan Bucuroiu podkreślał, że wyniki analiz są spektakularne: lepsze zarządzanie niebem może pozwolić na wzrost przepustowości o 20 do 50 proc. (w zależności od rejonu).

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Indra Sistemas: Bezpieczeństwo i efektywność – odpowiadamy na wyzwania

Infrastruktura i lotniska

Indra Sistemas: Bezpieczeństwo i efektywność – odpowiadamy na wyzwania

Roman Czubiński 19 września 2022

Tomasik: Zimą z Katowic do Wietnamu i Tajlandii. Jest klient na taką ofertę

Infrastruktura i lotniska

Lotnictwo i kolej: Różne drogi do ekologii

Biznes i przemysł

Lotnictwo i kolej: Różne drogi do ekologii

Roman Czubiński 12 września 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Eurocontrol: 9,3 mln operacji w 2022 roku. Pełna odbudowa za trzy lata

Biznes i przemysł

Eurocontrol: 9,3 mln operacji w 2022 roku. Pełna odbudowa za trzy lata

Rafał Dybiński 03 stycznia 2023

Nowy szef Eurocontrol. Raúl Medina Caballero zastąpił Brennana

Infrastruktura i lotniska

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Indra Sistemas: Bezpieczeństwo i efektywność – odpowiadamy na wyzwania

Infrastruktura i lotniska

Indra Sistemas: Bezpieczeństwo i efektywność – odpowiadamy na wyzwania

Roman Czubiński 19 września 2022

Tomasik: Zimą z Katowic do Wietnamu i Tajlandii. Jest klient na taką ofertę

Infrastruktura i lotniska

Lotnictwo i kolej: Różne drogi do ekologii

Biznes i przemysł

Lotnictwo i kolej: Różne drogi do ekologii

Roman Czubiński 12 września 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Eurocontrol: 9,3 mln operacji w 2022 roku. Pełna odbudowa za trzy lata

Biznes i przemysł

Eurocontrol: 9,3 mln operacji w 2022 roku. Pełna odbudowa za trzy lata

Rafał Dybiński 03 stycznia 2023

Nowy szef Eurocontrol. Raúl Medina Caballero zastąpił Brennana

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5