Prezydent Rzeczpospolitej Andrzej Duda w trakcie wystąpienia podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy zaapelował do rządzącej koalicji parlamentarnej o większe zaangażowanie przy projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wcześniej oświadczenie opublikowała także sama spółka.
– Potrzeba jego wybudowania jest bezdyskusyjna. Z uwagi na swoje położenie geograficzne, historię oraz kulturę, Polska powinna być mostem pomiędzy Wschodem i Zachodem, a także między Północą a Południem, a także jednym z głównych europejskich węzłów przepływu osób, kapitału, towarów i usług – podkreślił Duda w swoim przemówieniu na początku przemówienia w Krynicy.
Według prezydenta kraju powinna także mieć taki atut, jak CPK, także z uwagi na krajowe potrzeby transportowe oraz oczekiwane coroczne zyski idące w "dziesiątki miliardów złotych". – W analizie sporządzonej przez firmę Kearney wynika, że projekt CPK pozwoli stworzyć do 2040 roku 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewni wzrost łącznej wartości produkcji w Polsce nawet o 90 mld złotych rocznie – przypomniał Duda.
Gość Forum Ekonomicznego w Krynicy uważa, że Polska powinna mieć duże i nowoczesne lotnisko międzynarodowe o przepustowości dostosowanej do jej ciągle wzrastających potrzeb. Powinna mieć także sieć kolei, sfinansowaną odrębnie, ale funkcjonalnie połączoną z lotniskiem, żeby stworzyć jeden wielki układ komunikacyjny. Według niego kolej, która zlikwiduje wykluczenie komunikacyjne i przywróci szanse rozwojowe niektórym obszarom Polski, ale przede wszystkim zapewni szybką i bieżącą komunikację.
– Potrzebujemy CPK, nie tylko jako znanego w świecie symbolu nowoczesności oraz awansu cywilizacyjnego Polski, ale przede wszystkim jako koła zamachowego gospodarki, w której kluczową rolę odgrywają czas, koszt oraz wolumen transportu towarowego, a także liczne i atrakcyjne miejsca pracy – stwierdził Duda.
Sporo wątpliwości Prezydent jest zaniepokojony opieszałością rządzącej koalicji parlamentarnej przy budowie CPK. – Wydaje się, że jeżeli chodzi o dalsze losy CPK, to "kropkę nad i" postawiło wsparcie dla tego projektu ze strony UE. Blisko 870 mln złotych dofinansowania oraz szerokie i zdecydowane poparcie społeczne. Zwykle blisko 60 proc. respondentów sondaży mówi "tak" - CPK jest potrzebny i należy go zrealizować jak najszybciej. Stąd też opieszałość obecnego rządu w tej sprawie z jednej strony dziwi, ale przede wszystkim, co bardziej bolesne, kosztuje – uważa Duda.
– Nic nie wiadomo o rozmowach z inwestorami zagranicznymi, a grupa Vinci zdecydowała się zainwestować w lotnisko na Węgrzech. Minister Finansów zwleka z przekazywaniem papierów wartościowych na realizację CPK. Od stycznia trwa odpływ fachowych kadr ze spółki na poziomie 20, 30 osób miesięcznie – kontynuował Duda.
Według prezydenta w przypadku komponentu kolejowego CPK, to realizacja podniesienia prędkości na liniach kolejowych do ponad 300 km/h spowoduje, że realizacja projektu będzie wydłużona w czasie, droższa, bo koszt taboru wzrośnie o 1/3, a z dostaw tego taboru zostaną wykluczeni producenci z Polski. – Zmierza to też do wykluczenia w efekcie mniejszych ośrodków, w których nie będą budowane stacje kolejowe i wielu ludzi zadaje sobie pytanie: Może chodzi o to, żeby poprzez podniesienie poprzeczki, po prostu uniemożliwić tą inwestycję? Wykazać, że utrudnień jest aż tyle, a problemów jest tak wiele, że to wszystko jest tak drogie, a opłacalność w efekcie okaże tak słaba, że lepiej tego nie realizować? Czyli poprzez absurdalne podniesienie oczekiwanego poziomu doprowadzamy w istocie do tego, że nie będzie realizowany. Pojawia się pytanie: Komu to ma służyć? – zastanawiał się Duda.
Prezydent odniósł się również do opinii strategów, zajmujących się bezpieczeństwem Polski oraz jej sąsiadów. – Położenie CPK i możliwość startów oraz lądowań ciężkich transportowców lądowych oraz zespolenie lotniska z węzłem kolejowym, ma absolutnie kluczowe znaczenie. Kilkakrotnie rozmawiałem na ten temat z najwyższymi dowódcami wojsk sojuszniczych w ramach NATO i wszystkie ich opinie były absolutnie jednoznaczne. CPK ma obok polskich portów znaczenie absolutnie kluczowe dla realizacji szybkiego przemieszczenia wojsk sojuszniczych w momencie, w którym będzie to potrzebne dla zapobieżenia agresji czy tez udzielenia szybkiej odpowiedzi na agresywne zachowania, które zmierzałyby w kierunku naszym lub naszych sąsiadów, chociażby z państw bałtyckich. CPK w tej części Europy i kraju o takiej rozległości i głębi strategicznej jak Polska ma więc znaczenie fundamentalne – podsumował wątek Duda.
Oświadczenie spółki CPKCo ciekawe jeszcze w środę, dzień przed wystąpieniem prezydenta w Krynicy, biuro prasowe spółki opublikowało oświadczenie, w którym zapewnia, że "
każdego dnia działa w kierunku zrealizowania inwestycji", odpowiadając także na apele stowarzyszenia "TAK dla CPK".
"Zaawansowane są prace master architekta nad projektem budowlanym lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego. Jednocześnie projektant inżynierii lądowej kontynuuje prace nad dokumentacją m.in. dla dróg startowych, dróg kołowania i płyt postojowych. Toczy się projektowanie tzw. obiektów wspierających, m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego i Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. W toku jest między innymi dialog konkurencyjny dotyczący Systemu Obsługi Bagażu" - uspokaja biuro prasowe CPK, podkreślając, że w spółce dzieje się dużo.
"W ciągu ostatniego miesiąca zostały zatwierdzone warianty inwestorskie dla dwóch linii o łącznej długości ok. 300 km: węzeł CPK – Płock – Włocławek i Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Do końca 2025 roku wszystkie planowane przez spółkę linie kolejowe przejdą merytoryczną weryfikację i otrzymają nowe, realne harmonogramy realizacji" - przekonują przedstawiciele spółki CPK.
"Prace przygotowawcze, projektowe i budowlane trwają i wchodzą w kolejne fazy realizacji. Inwestycje CPK są konsekwentnie prowadzone. Pozytywnie przełożą się na wzrost gospodarczy i poprawę oferty dla pasażerów, dlatego mają zielone światło ze strony Rady Ministrów" - dodano w komunikacie spółki CPK.