Partner serwisu
Prawo i polityka

Dronom będzie w Polsce lepiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-02-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Dronom będzie w Polsce lepiej
fot
Odpowiedzialny za lotnictwo wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild zaprezentował we wtorek zmiany upraszczające korzystanie z dronów, które mają rozpędzić ten sektor gospodarki. Według przewidywań ministerstwa w ciągu siedmiu lat urośnie on ponad dwudziestokrotnie.

– Polska zasłużenie jest uznawana za kraj przyjazny dronom. To nie tylko mniej lub bardziej atrakcyjny prezent na komunię, ale ważna część gospodarki – zachwalał we wtorek bezzałogowe statki powietrzne minister Wild. Z widocznym entuzjazmem, bo rozwój sektora dronowego zapowiada już od miesięcy.

Teraz opowiedział o konkretach. W ministerstwie, we współpracy z Polskim Instytutem Ekonomicznym, przygotowano Białą Księgę Bezzałogowych Statków Powietrznych [w czasie konferencji zapowiedziano, że będzie można ją znaleźć na stronach urzędu – red.]. To dokument opisujący przewidywany rozwój tego sektora gospodarki do 2026 r. Równolegle przyjęto rozporządzenie, które w znacznym stopniu ułatwia komercyjne korzystanie z dronów. To wciąż działalność dość mocno regulowana, ale jednak mniej niż do tej pory.

Będą drony bez trzymanki

– Rozporządzenie ułatwia wykonywanie lotów dronami poza zasięgiem wzroku sterującego. Do tej pory, żeby otrzymać zgodę na taki lot, trzeba było o nim powiadomić Urząd Lotnictwa Cywilnego na trzy miesiące wprzód. Teraz to tylko siedem dni – tłumaczył prezes ULC, Piotr Samson.

Chodzi o tak zwane loty BVLOS (ten skrót oznacza właśnie latanie poza zasięgiem wzroku). Dzięki temu, jak tłumaczą w ministerstwie, komercyjne latanie stanie się w ogóle sensowne, bo trudno zaplanować np. dostawę przesyłki dronem na kwartał wcześniej. Co prawda na tydzień wcześniej też, ale jednak łatwiej. Loty w sytuacjach awaryjnych, np. ratunkowe, mają otrzymywać zezwolenia od ręki, choć warto zauważyć, że wciąż będą takiego wymagały.

Co więcej, rozporządzenie daje możliwość wydania zezwolenia na zaprogramowane loty, całkowicie bez kontroli człowieka. Chodzi tu np. o loty patrolowe. Taki dron latałby całkowicie samodzielnie, na określonej trasie. Wcześniej przepisy w ogóle nie przewidywały takiej możliwości.

– Druga zmiana to ułatwienie w uzyskaniu certyfikatu pozwalającego na komercyjne korzystanie z najmniejszych dronów, czyli do 5 kg. Do tej pory kandydat musiał przedstawić badania zdrowotne, musiał mieć skończone 18 lat, a certyfikat wydawał ULC. Teraz wystarczy oświadczenie o zdrowiu, osoba może być niepełnoletnia, a certyfikaty będą wydawały certyfikowane jednostki szkoleniowe – tłumaczył Samson.

Latanie dla (prawie) każdego

To duże ułatwienie w kwestii zdobycia dokumentu, który pozwala na korzystanie z drona w innych celach niż rekreacyjne, czy sportowe. Szef ULC wyjaśnił, że dziś stosowne zezwolenia ma już ok. 10 tys. osób, ale zorientowano się, że „wąskim gardłem” w ich wydawaniu jest właśnie ULC. Rozproszenie jednostek, które będą miały do tego prawo, ułatwi ich uzyskanie.

Ministerstwo wiąże z dronami duże nadzieje. Według wyliczeń zawartych we wspomnianej Białej Księdze dziś rynek dronowy w Polsce ma wartość ok. 140 mln zł. W 2026 r. r. ma to być już ok. 3,26 mld zł, z czego 120 mln to drony wykorzystywane w administracji, ponad 1 mld zł to będzie wartość tzw. rynku konsumenckiego, czyli przede wszystkim dronów do zabawy, a na ponad 2 mld zł składać się będą drony wykorzystywane przez firmy do realizacji usług.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

Infrastruktura i lotniska

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

inf. pras. 22 grudnia 2022

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Prawo i polityka

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Redakcja/inf. pras. 30 kwietnia 2022

Akcja "Drony na Wschód"

Prawo i polityka

Akcja "Drony na Wschód"

inf. pras 03 marca 2022

Automatyczny lot drona w Sosnowcu przełożony na wiosnę

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

inf. pras 04 października 2021

Zobacz również:

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

Infrastruktura i lotniska

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

inf. pras. 22 grudnia 2022

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Prawo i polityka

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Redakcja/inf. pras. 30 kwietnia 2022

Akcja "Drony na Wschód"

Prawo i polityka

Akcja "Drony na Wschód"

inf. pras 03 marca 2022

Automatyczny lot drona w Sosnowcu przełożony na wiosnę

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

inf. pras 04 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5