Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK z pierwszą umową wykonawczą! Znana firma zbuduje "serce" lotniska

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/CPK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK z pierwszą umową wykonawczą! Znana firma zbuduje "serce" lotniska
Fot. CPK
Centralny Port Komunikacyjny podpisał pierwszą umowę wykonawczą związaną z budową Lotniska CPK. Tym samym program inwestycyjny CPK wchodzi w fazę realizacji.

Za powstanie Systemu Obsługi Bagażu, jednego z kluczowych elementów Lotniska CPK, będzie odpowiedzialne konsorcjum Vanderlande Logistics GmbH wraz z Vanderlande Logistics i Unipessoal Lda.

Umowa została podpisana w Warszawie przez dr. Filipa Czernickiego, prezesa zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) i Dariusza Kusia, członka zarządu CPK ds. lotniskowych oraz Michaela Schneidera, Global CEO Vanderlande Logistics GmbH i Thomasa Diesenera, Global CFO Vanderlande Logistics GmbH.



Konsorcjum będzie odpowiedzialne za zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie oraz obsługę i konserwację Systemu Obsługi Bagażu (BHS – Baggage Handling System). Postępowanie przetargowe prowadzone było w trybie dialogu konkurencyjnego. W 2024 r. CPK opublikowało informację o wszczęciu postępowania na dostawę Systemu Obsługi Bagażu. W odpowiedzi trzech oferentów, wszyscy pochodzący z Unii Europejskiej, złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

W lipcu 2025 roku doszło do otwarcia ofert składających się z trzech kwot netto: 
·       za dostawę i montaż systemu BHS wyrażoną w euro
·       za utrzymanie i konserwację systemu w części podstawowej, czyli przez okres pięciu lat od dnia uruchomienia lotniska, wyrażoną w złotówkach, 
·       opcję jej przedłużenia na kolejne pięć lat również wyrażoną w złotówkach.

Po szczegółowej weryfikacji m.in. pod kątem doświadczenia (warunkiem udziału było m.in. uruchomienie w ciągu ostatnich 25 lat systemu BHS w portach lotniczych o przepustowości co najmniej 30 mln pasażerów rocznie) wszystkie podmioty zostały dopuszczone do dialogu konkurencyjnego. W kwietniu 2025 r. zaproszono je do złożenia ofert. Konsorcjum firm Vanderlande Logistics GmbH oraz Vanderlande Logistics, Unipessoal Lda. zaproponowało wynagrodzenie netto za dostawę i montaż BHS w wysokości 115 mln euro, natomiast za utrzymanie i konserwację części podstawowej 97 mln zł i 93 mln zł w opcji przedłużenia umowy.

– Zaproponowana technologia nie jest oferowana przez żadną polską firmę. Wytyczne do tego przetargu zostały przygotowane jeszcze w 2023 roku. Przetarg został ogłoszony w 2024 roku. Mogę tylko ubolewać, że żaden polski podmiot nie oferuję takiej technologii, ale mam nadzieję, że to się zmieni w przyszłości – podkreślił Maciej Lasek, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i rządowy pełnomocnik ds CPK.

– Podpisujemy pierwszą umowę wykonawczą na budowę lotniska. To jeden z najbardziej nowoczesnych i niezawodnych systemów dostępnych na rynku – zapewnia Lasek.

Zadowolenia nie ukrywał także dr Filip Czernicki, prezes CPK. – Nie gadamy, ale budujemy. Konsekwentnie realizujemy projekt. Bardzo cieszymy się z podpisania tej pierwszej umowy wykonawczej. Najbliższe ogłoszenia przetargów już niebawem. W przyszłym roku ruszą postępowania o wartości ponad 40 mld złotych. To będzie rok, w którym zacznie lać się beton. Projekt nabiera tempa i za chwilę zobaczymy wszyscy efekty podpisywanych umów. Sprawny system bagażowy jest tym, czego oczekują pasażerowie. Vanderlande ma olbrzymie doświadczenie w realizacji tego typu zadań. Cieszę się, że mamy tak poważnego partnera w realizacji lotniska CPK – zaznaczył Czernicki.

– Cieszymy się bardzo, że firma o takiej renomie zamontuje nowoczesny system bagażowy. Cieszą jego parametry i ogromna przepustowość, a także innowacyjność. Nasze lotnisko uzyska wysoką sprawność w obsłudze bagażu i ruchu pasażerskiego. Architektura tego systemu ma charakter modułowy i będzie nam służyć przez wiele lat. System bagażowy to serce lotniska. Pokładamy wielką nadzieję w ten system, żeby działał idealnie w kubaturze obiektu, który niebawem będziemy budować – dodał Dariusz Kuś, członek zarządu spółki CPK.

Vanderlande Logistics jest globalnym liderem w dziedzinie automatyzacji procesów logistycznych oraz systemów obsługi bagażu na lotniskach. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wielu zrealizowanym projektom firma zdobyła międzynarodowe uznanie za  zastosowane technologie, ich niezawodność i innowacyjność.

Działając w ponad 60 krajach i wspierając niemal 600 lotnisk, w tym 14 z 20 największych lotnisk na całym świecie, Vanderlande Logistics oferuje kompleksowe rozwiązania obejmujące projektowanie, wdrożenie, cyfrową transformację oraz konserwację predykcyjną systemów lotniskowych. Jej zaawansowane technologie obsługi bagażu zapewniają najwyższą wydajność, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój infrastruktury lotniskowej.

W obszarze rozwiązań cyfrowych firma wykorzystuje niezawodne platformy programowe i aplikacje, które integrują dane z wielu źródeł, umożliwiając monitorowanie wydajności systemu, ograniczenie przestojów i jego optymalizację. Dzięki połączeniu automatyzacji, robotyki, analityki i inteligentnych technologii, Vanderlande Logistics tworzy nowoczesne, zintegrowane systemy, które zwiększają efektywność i płynność operacji lotniskowych.

Vanderlande Logistics obsługuje m.in. porty lotnicze w Dubaju, Incheon, Pekinie, Guangzhou, Hong Kongu, Bangkoku, Madrycie, Paryżu, Kuala Lumpur, Orlando, Londynie, Amsterdamie i Stambule.
Przygotowana przez firmę Vanderlande Logistics oferta wyróżniała się innowacyjnym podejściem do zagadnień związanych z obsługą bagażu, rozwiązaniami redukującymi koszty utrzymania systemu oraz niezwykłym podejściem do kwestii obsługi systemu, który ma stworzyć przyjazne środowisko pracy i zagwarantować wysoką wydajność systemu.

– Dziękuję zarządzającym spółce CPK za zaufanie. To dla nas wielki zaszczyt realizować taką inwestycję. Jesteśmy dobrze przygotowani do tego zadania. Nie możemy się doczekać rozpoczęcia prac. Jesteśmy bardzo dumni, że CPK zdecydowało się obdarzyć nas zaufaniem przy tym strategicznie ważnym projekcie po długim i intensywnym procesie oceny – zakończył Michael Schneider, Global CEO Vanderlande Logistics GmbH.

Nowe technologie na CPK

System obsługi bagażu, który jest nazywany sercem terminala pasażerskiego, będzie zajmował w budynku powierzchnię ok. 80 tys. mkw. Szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to 16 km. BHS dla Lotniska CPK będzie bazował na technologii ICS (Individual Carrier System), która polega na transportowaniu bagażu w pojemnikach (na tackach). Pozwala na 100 proc. śledzenie i sortowanie bagażu, a za tym zmniejsza ryzyko jego zgubienia lub złego przekierowania, a także jego uszkodzenia.

– Kluczowym elementem zamówionego systemu BHS jest jego modułowość, co umożliwi dalszą rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i potrzeb rozwijającego się terminala. System ma pozwolić na obsługę do 10000 sztuk bagażu na godzinę – wyjaśnił Dariusz Kuś, członek zarządu CPK ds. lotniskowych.

System BHS na Lotnisku CPK będzie wyposażony w magazyn centralny, umożliwiający przechowywanie do 4300 sztuk wcześniej odprawionego bagażu. Rozwiązanie to pozwoli liniom lotniczym na dużą elastyczność w przyjmowaniu bagażu od pasażerów chcących nadać go z wyprzedzeniem.

W systemie BHS zaplanowano szereg innowacji, które poprawia jego wydajność i sprawność, a także obniżają koszty przyszłej eksploatacji. Przykładami takich rozwiązań mogą być:

- Sortowanie bagażu po przylocie samolotu umożliwiające współdzielenie punktów wyładunku bez konieczności rozdzielania bagażu transferowego i bagażu pasażerów, dla którego CPK będzie lotniskiem docelowym. Rozwiązanie to ograniczy  liczbę punktów wyładunku, skróci czas oczekiwania na bagaż oraz zmniejszy zapotrzebowanie na zasoby sprzętowe i ludzkie niezbędne do jego obsługi.

- Robotyzacja i automatyzacja procesu załadunku i wyładunku bagażu redukująca ilość pracowników fizycznych na rzecz operatorów systemów i urządzeń:
· automatyczne urządzenia do rozładunku kontenerów bagażowych,· automatyczne roboty służące do załadunku bagaży,
· urządzenia wspomagających załadunek bagaży,
· półautomatyczne stanowiska do kompletowania grup bagaży tzw. batch-buidling. To systemy, które grupują bagaże według lotu przed ostatecznym sortowaniem, zwiększając wydajność i zmniejszając obciążenie pracowników. Takie podejście umożliwia późniejsze zamknięcie odprawy bagażowej oraz lepsze wykorzystanie możliwości wczesnego magazynowania bagażu.

- Konserwacja systemu oparta na technologiach uczenia maszynowego oraz  sztucznej inteligencji, które będą analizować w czasie rzeczywistym pracę poszczególnych urządzeń i z wyprzedzeniem zgłaszać nieprawidłowości, aby zapobiegać sytuacjom awaryjnym zamiast usuwać skutki awarii.

- Zaawansowane systemy identyfikacji i śledzenia bagażu wspierane przez czytniki kodów kreskowych, rozpoznawanie tekstu na podstawie obrazów z kamer oraz technologię dedykowaną dla śledzenia bagażu transportowanego w indywidualnych pojemnikach bagażowych.

- Integracja z systemami linii lotniczych i agentów obsługi naziemnej, umożliwiająca wymianę danych, które dotyczą np. bieżącego statusu oraz aktualnej lokalizacji bagażu, możliwość odtworzenia drogi bagażu od punktu nadania do punktu wydania bagażu oraz załadunku do samolotu, zarówno na podstawie identyfikacji bagażu na punktach kontrolnych jak również na podstawie obrazów z kamer śledzących każdy bagaż transportowany w systemie BHS.

Bagażowe statystyki

Według międzynarodowej organizacji lotniczej Société Internationale de Télécommunication Aéronautique (SITA) wskaźnik błędów popełnianych przy obsłudze bagażu z roku na rok spada. Jest to możliwe dzięki postępującej automatyzacji procesów oraz wprowadzaniu nowych rozwiązań technologicznych. W 2024 r. wskaźnik ten wyniósł statystycznie 6,3 sztuki bagażu przypadające na 1000 obsłużonych pasażerów.

Oznacza to poprawę aż o 67 proc. w porównaniu z rokiem 2007. W 2024 r. z podróży lotniczych skorzystało rekordowe 5,3 mld pasażerów, na których przypadło 33,4 mln nieprawidłowo obsłużonych bagaży. Ponad 66 proc. (22 miliony bagaży) zostało zwróconych pasażerom w ciągu 48 godzin.

Zdaniem analityków SITA lotniska i linie lotnicze obsługują bagaż z coraz większą precyzją. Śledzenie w czasie rzeczywistym, analizy wspomagane sztuczną inteligencją oraz rozwiązania samoobsługowe nie mają już charakteru eksperymentalnego, ale stają się standardem i są coraz skuteczniejsze. Pokazuje to rzeczywisty wpływ inwestowania w inteligentne, oparte na danych, systemy bagażowe. W 2024 roku 42 proc. pasażerów miało dostęp do aktualizacji danych o bagażu w czasie rzeczywistym, w porównaniu do 38 proc. rok wcześniej.

Niemal połowa podróżnych twierdzi, że śledzenie za pomocą telefonu zwiększyłoby ich pewność przy odprawianiu bagażu, a 38 proc. pozytywnie ocenia dodanie cyfrowych identyfikatorów nadawanym walizkom. Obecnie 66 proc. linii lotniczych oferuje automatyczne nadawanie bagażu, a kolejne 16 proc. planuje je wprowadzić do 2027 roku. W tym czasie w przypadku lotnisk 65 proc. spośród nich planuje wdrożenie samoobsługowego nadawania bagażu z wykorzystaniem biometrii.

Wśród źle obsłużonego bagażu 74 proc. trafiło do pasażerów z opóźnieniem, osiemnaście proc. zostało uszkodzonych lub okradzionych, a osiem proc. stracono bezpowrotnie. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK: Afera KOWR - sprawa działki nie opóźni budowy KDP Warszawa – Łódź

Prawo i polityka

CPK: Afera KOWR - sprawa działki nie opóźni budowy KDP Warszawa – Łódź

Roman Czubiński 30 października 2025

Afera KOWR: Opinie Tuska, Laska, Horały i Wilda

Prawo i polityka

Afera KOWR: Opinie Tuska, Laska, Horały i Wilda

Redakcja 29 października 2025

Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

Infrastruktura i lotniska

Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

Redakcja/inf. pras. 28 października 2025

Zobacz również:

Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

Infrastruktura i lotniska

Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

Redakcja/inf. pras. 28 października 2025

Co z drogami wokół CPK?

Infrastruktura i lotniska

Co z drogami wokół CPK?

inf. pras. CPK 25 października 2025

Trakcja wybrana do budowy dróg na potrzeby CPK

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

CPK: Afera KOWR - sprawa działki nie opóźni budowy KDP Warszawa – Łódź

Prawo i polityka

CPK: Afera KOWR - sprawa działki nie opóźni budowy KDP Warszawa – Łódź

Roman Czubiński 30 października 2025

Afera KOWR: Opinie Tuska, Laska, Horały i Wilda

Prawo i polityka

Afera KOWR: Opinie Tuska, Laska, Horały i Wilda

Redakcja 29 października 2025

Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

Infrastruktura i lotniska

Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

Redakcja/inf. pras. 28 października 2025

Zobacz również:

Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

Infrastruktura i lotniska

Afera KOWR: Co z działką pod KDP [aktualizacja]

Redakcja/inf. pras. 28 października 2025

Co z drogami wokół CPK?

Infrastruktura i lotniska

Co z drogami wokół CPK?

inf. pras. CPK 25 października 2025

Trakcja wybrana do budowy dróg na potrzeby CPK

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij