– W lipcu planujemy rozpocząć drugi etap konsultacji strategicznych Centralnego Portu Komunikacyjnego z przewoźnikami, zarządcami infrastruktury, firmami handlingowymi, operatorami cargo, firmami spedycyjnymi, dostawcami paliw itd. – powiedział Polskiej Agencji Prasowej dyrektor komunikacji i PR spółki CPK Konrad Majszyk.
Spółka chce budować „pod użytkowników"
Pierwszy etap konsultacji rozpoczął się w połowie kwietnia tego roku, kiedy to spółka celowa w ramach Forum Interesariuszy wystartowała z rozmowami prowadzonymi ze strategicznymi partnerami branżowymi. Pierwsza tura uzgodnień przyniosła ponad 400 uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, m.in. ws. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd.
– W porównaniu z poprzednim etapem w konsultacjach weźmie udział więcej osób. Po pierwsze, zaprosimy więcej podmiotów w ramach poszczególnych kategorii. A po drugie, powiększymy grono partnerów branżowych o kolejne grupy, np. zarządców sieci przesyłowych, dostawców nowych technologii i rozwiązań infrastrukturalnych typu smart – tłumaczy Majszyk.
Wedle zapewnień rzecznika spółki, do rozmów z partnerami branżowymi przywiązywana jest szczególna waga. – Zależy nam na tym, żeby CPK spełniał wymagania przyszłych użytkowników, dostawców i partnerów biznesowych. Wychodzimy z założenia, że nie da się wybudować sprawnie działającego lotniska, nie rozmawiając z firmami i nie wsłuchując się w głos tych, którzy będą z niego korzystać, świadczyć dla niego dostawy i usługi. Dlatego w przyszłości konsultacje będą kontynuowane. Każdy z podmiotów uczestniczących w Forum Interesariuszy będzie mógł zadeklarować swoje wymagania i potrzeby dotyczące infrastruktury planowanego lotniska. Dzięki kolejnym etapom konsultacji strategicznych uzyskamy wiedzę niezbędną do zlecenia planu generalnego Portu Lotniczego Solidarność, które planujemy w tym roku – przedstawia przedstawiciel spółki.
Wśród uczestników Forum Interesariuszy CPK znalazły się, m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Poczta Polska, Orlen, LOTOS, PERN, Straż Graniczna, LOT AMS, LS Airport Services, LS Technics, Welcome Airport Services, Krajowa Administracja Skarbowa, Polski Holding Hotelowy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, FedEx, DHL, UPS i TNT Express. W sumie ponad 60 podmiotów.
Pierwsze efekty rozmów
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ma już tzw. definicję portu lotniczego, czyli wstępny układ elementów infrastruktury Portu Lotniczego Solidarność (części lotniskowej CPK). Została ona zaprezentowana podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jak wyjaśnia spółka CPK, definicja części lotniskowej inwestycji stanowi pierwszy krok w procesie planowania, a później projektowania CPK. Na wstępnym schemacie lotniska uwzględnionych dotychczas zostało ponad 60 elementów infrastruktury, które wejdą w jego skład. Model będzie jeszcze modyfikowany w zależności od potrzeb m.in. partnerów branżowych i doprecyzowany m.in. na etapie planu generalnego (masterplanu), który ma zostać zlecony jeszcze w tym roku. Uwzględniono w nim m.in. układy: dróg startowych (dwóch w ramach etapu pierwszego na 45 mln pasażerów rocznie oraz czterech dróg startowych w układzie docelowym, czyli 100 mln pasażerów); dróg kołowania, płyt postojowych, terminali (pasażerskich, cargo i general aviation), a także stację kolejową zintegrowaną z terminalem pasażerskim, oraz parkingi i drogi wewnętrzne. Definicja portu lotniczego uwzględnia też m.in. infrastrukturę utrzymania technicznego, paliwową, odladzania samolotów, Lotniskowej Straży Pożarnej, utrzymania pojazdów, a także energetyczne, gazowe, kanalizacyjne itd.
W ramach etapu pierwszego zakłada się dwie równoległe drogi startowe, co ma umożliwić obsługę do 45 mln pasażerów rocznie. W kolejnych etapach port ma zostać rozbudowany do czterech dróg startowych. Definicja portu zawiera też zakładany układ m.in. dróg kołowania, płyt postojowych, terminali (pasażerskich, cargo i general aviation), stacji kolejowej zintegrowanej z terminalem pasażerskim, parkingów i dróg wewnętrznych. Definicja portu lotniczego uwzględnia też m.in. infrastrukturę utrzymania technicznego, paliwową, odladzania samolotów, Lotniskowej Straży Pożarnej, utrzymania pojazdów, a także energetyczne, gazowe czy kanalizacyjne.
– Definicja części lotniskowej inwestycji stanowi pierwszy krok w procesie planowania, a później projektowania CPK. Na wstępnym schemacie lotniska uwzględniliśmy dotychczas ponad 60 elementów infrastruktury, które wejdą w jego skład. Następnie model będzie jeszcze modyfikowany w zależności od potrzeb m.in. partnerów branżowych. Co bardzo istotne, definicja będzie jeszcze w przyszłości doprecyzowana m.in. na etapie planu generalnego (masterplanu) – powiedział Majszyk.
Spółka zapowiada, że w tym roku powinien zostać wskazany doradca strategiczny, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie współpraca ze spółką CPK i jej bieżące wsparcie merytoryczne.
Spółka powołana do realizacji idei Centralnego Portu Komunikacyjnego zapowiada, że do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.