W połowie marca CPK ogłosił zapowiadane już od kilku miesięcy postępowanie na wybór doradcy strategicznego. Prace nad przygotowaniami do budowy nowego centralnego portu przesiadkowego są kontynuowane. Spółka wierzy, że po okresie zapaści wywołanej koronawirusem wróci popyt na podróże lotnicze.
Trudno bowiem jeszcze ocenić skalę wpływu pandemii na światową gospodarkę, w tym na sektor lotniczy.
– Doradcą strategicznym może być zarządca dużego globalnego lotniska przesiadkowego, który ma doświadczenie w doradzaniu przy innych projektach międzynarodowych. Poszukujemy podmiotu, który wie, jak duże lotnisko przesiadkowe się planuje, projektuje, buduje i jak się nim zarządza – wyznał Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji CPK.
– Wybór doradcy strategicznego to jeden z kamieni milowych CPK. Naszym celem jest zaprojektowanie na nowo infrastruktury lotniskowej w centralnej Polsce i budowa od podstaw, jako tzw. projektu greenfield, nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią. Z jednej strony, jest to wyzwanie, ale z drugiej wielka szansa. Ponieważ nie będziemy ograniczeni prawie w żaden sposób istniejącą infrastrukturą, jesteśmy w stanie wymyślić i zaprojektować niezbędne rozwiązania od podstaw – podkreślił przedstawiciel CPK.
– Zależy nam na dostępie do najlepszych praktyk i innowacyjnych rozwiązań. Zależy nam na wsparciu partnera z najwyższej światowej półki w podejmowania kluczowych decyzji i projektowaniu kluczowych elementów CPK. Oczekujemy bieżącego weryfikowania rozwiązań pod kątem operacyjnym i komercyjnym. Tylko tyle i aż tyle – stwierdził Majszyk.
– Postępowanie ogłosiliśmy w połowie marca. Po zakończeniu dialogu technicznego rozpoczęliśmy etap dialogu konkurencyjnego. Zakończenie całego postępowania planowane jest w III kwartale br. Umowa planowana jest na trzy lata, czyli dotyczy planowania i projektowania CPK – podsumował wątek Majszyk.
Lotnictwo po wielu wcześniejszych krachach i załamaniach bardzo szybko wracało na ścieżkę wzrostu. Tak było po ostatnim kryzysie finansowym, po atakach 11 września, czy epidemii SARS sprzed wielu lat, która z dużą mocą dotknęła sektor zwłaszcza w Azji Południowo-Wschodniej.
– Kryzysy polityczno-gospodarcze na skalę światową miały miejsce już wcześniej, a większość z nich była powodem nagłego spadku liczby podróży samolotem i miała tymczasowy negatywny wpływ na sektor lotniczy. Jak wynika z danych IATA, zwykle po kilku miesiącach od wybuchu kryzysu, popyt na podróże lotnicze się odbudowywał, żeby w dłuższym horyzoncie dalej rosnąć – przekonywał wcześniej Majszyk.
– Kiedy wprowadzone obecnie ograniczenia się skończą, znów będziemy musieli i będziemy chcieli się przemieszczać. Dlatego prace planistyczne nad budową CPK muszą być kontynuowane, żebyśmy byli gotowi do obsłużenie potrzeb pasażerów w przyszłości. Jest więc rynkowe uzasadnienie dla zaprojektowania i budowy pierwszego etapu CPK, czyli dwóch równoległych dróg startowych o przepustowości 400-450 tys. operacji lotniczych rocznie i terminala pasażerskiego zdolnego obsłużyć w ciągu roku do 45 mln pasażerów – wyjaśniał przedstawiciel CPK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.