Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Nowe linie kolejowe do CPK. W przyszłym tygodniu ruszają ogólnopolskie konsultacje


Wstecz Dalej

Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2020-01-29 12:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK sp. z o.o.

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowe linie kolejowe do CPK. W przyszłym tygodniu ruszają ogólnopolskie konsultacje
fot. Alstom/ SNCF
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała, w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego, projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Od dzisiaj dokument jest dostępny na stronie internetowej poświęconej konsultacjom.
Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) to nowy etap procesu planistycznego Programu Kolejowego CPK. Jest to kamień milowy w ramach przygotowań do budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą. 

– CPK to nie tylko wielka zmiana na rynku lotniczym, to także prawdziwa rewolucja w podróżach kolejowych w całej Polsce. Dzięki Programowi Kolejowemu CPK walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym Polaków – powiedział premier RP Mateusz Morawiecki podczas Kongresu Rozwoju Kolei na Stadionie Narodowym w Warszawie. – W kwietniu ubiegłego roku podczas konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna pokazywaliśmy założenia Programu Kolejowego CPK i przyjętą przez rząd nowelizację rozporządzenia zawierającego wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Dzisiaj pokazujemy Polakom pierwsze wyniki prac projektowych – dodał.

– Potrzebujemy przełomu technologicznego i gospodarczego opartego o nowe rozwiązania. Takim rozwiązaniem jest właśnie CPK. Dwa lata temu sądziliśmy, ze trzeba będzie tłumaczyć zasadność budowy nowego portu w Polsce, ale nie trzeba. Nasi zagraniczni partnerzy to doskonale rozumieją. Jestem przekonany, że CPK zwiększy nasz potencjał handlowy i będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki. CPK to serce strategii odpowiedzialnego rozwoju. Dzięki niemu Polska stanie się jednym z kluczowych hubów komunikacyjnych – kontynuował premier.

Wewnątrz każdego z przedstawionych dziś korytarzy linii kolejowych zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii. – Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych – wyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Z nowym opracowaniem planistycznym CPK można zapoznać się od dziś na stronie www.cpk.pl. Na początku lutego w tym miejscu zostanie udostępniony formularz konsultacyjny, dzięki któremu wszyscy zainteresowani będą mogli zgłaszać swoje propozycje do opracowanego dokumentu. – Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia. To już kolejny, po zakończonych w ubiegłym roku Regionalnych Konsultacjach Strategicznych, etap dialogu CPK w sprawie dużych i potrzebnych Polsce inwestycji – podkreślił Mikołaj Wild, prezes CPK.

Inwestycje lotniskowe i kolejowe CPK są elementem rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Dodatkowo w kwietniu ub. roku rząd przyjął rozporządzenie, na mocy którego nowe odcinki torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, zostały włączone do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Jak wynika z założeń przygotowywanych inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut. – Wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godz. – przypomniał Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej.

Każdy z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację – PKP Polskie Linie Kolejowe.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Adamczyk: CPK będzie skokiem cywilizacyjnym

Infrastruktura i lotniska

Adamczyk: CPK będzie skokiem cywilizacyjnym

Redakcja 29 stycznia 2020

Milczarski: Lotnisko w Radomiu musi zostać otwarte wraz z koleją i drogami

Infrastruktura i lotniska

Milczarski: Lotnisko w Radomiu musi zostać otwarte wraz z koleją i drogami

Aleksander Domański 27 stycznia 2020

CUPT: Do 2019 roku zatwierdzono 38 mld zł na POIiŚ

Prawo i polityka

CUPT: Do 2019 roku zatwierdzono 38 mld zł na POIiŚ

Magdalena Romanowska 20 stycznia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5