Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

CPK: Nowe linie kolejowe w Małopolsce


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2018-10-11 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Rynek-Kolejowy.pl/ PKP Polskie Linie Kolejowe S.A./ wnp.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

CPK: Nowe linie kolejowe w Małopolsce
Fot. Airport Rzeszów
Konferencja w Nowym Sączy wiceministra i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego przyniosła deklarację rozbudowy siatki infrastruktury kolejowej w tym budowy oczekiwanej od dziesięcioleci linii Podłęże – Piekiełko.
Minister Wild zapewnił, że linie mające zlikwidować wykluczenie komunikacyjne Sądecczyzny powstaną wraz z CPK, by mieszkańcy tego regionu mogli szybko dostać się do megalotniska –  „najlepiej skomunikowanego miejsca w Polsce”.

Kolej na kolej

Pod koniec września PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały ofertę konsorcjum Egis w postępowaniu na wybór wykonawcy prac przygotowawczych do budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko, wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz. Francuski Egis Rail SA wraz ze swym polskim odziałem oraz firmą MGGP z Tarnowa zaoferowały za realizację prac 221,4 mln zł.

W najbliższych dniach Krajowa Izba Odwoławcza powinna się odnieść do wniosku AECOM Polska Sp z o.o. podważającego rozstrzygnięcie przetargu. Amerykańska firma złożyła tańszą ofertę w wysokości 208,5 mln zł, ale przegrała minimalnie przez pozostałe kryteria oceny oferty.

 

Prace przygotowawcze, których dotyczy opisywany przetarg, to I etap realizacji zapowiadanej od wielu lat inwestycji. Obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do budowy linii kolejowych na trasie Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna, wraz z modernizacją istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.

Wykonawca dokumentacji projektowej dostarczy PKP PLK opracowania niezbędne do wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych. Będzie to m.in. koncepcja programowo-przestrzenna (KPP), projekty budowlane i wykonawcze oraz decyzje administracyjne (w tym m.in. decyzja lokalizacyjna, pozwolenie na budowę, pozwolenia wodnoprawne). Przygotuje również materiały przetargowe, wymagane do ogłoszenia postępowań na roboty budowlane. Etapy II i III planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-26.

Wedle zapowiedzi PKP Polskie Linie Kolejowe, zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa linia między Chabówką a Nowym Sączem (linia 104). Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h.

Wybudowana zostanie również 58,5-km linia, łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże – Piekiełko" zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do Tymbarku (linia 622) i na zachód do Mszany Dolnej (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z modernizowaną linią 104. Pociągi na planowanej trasie mają być wstanie rozwinąć prędkość do 160 km/h.

Wedle analiz obie inwestycje zapewnią podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz, poniżej jednej godziny.

– Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) – informuje PKP PLK.

Wartość połączenia Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się, zależnie od źródła, od 6 do 9 mld zł.

CPK ma zmienić oblicze Polski

– Jestem przekonany, że z punktu widzenia transportu dla Nowego Sącza i całej Sądecczyzny nadchodzą dobre czasy – zapowiadał zapowiedzianą już trasę minister Wild. 

Wedle słów pełnomocnika ds. CPK, planowane inwestycje są częścią wielkiej wizji, jaką jest budowa siatki połączeń kolejowych zapewniających dostęp do transportu szynowego miastom z liczbą mieszkańców powyżej 10 tys. W Polsce jest około stu takich miejscowości, często turystycznych, i zamieszkuje je 2,1 mln ludzi. Dla porównania w Czechach jest tylko jedna, a na Słowacji osiem.

– CPK nie tylko nie hamuje tej koniecznej inwestycji, jaką jest budowa linii kolejowej Podłęże – Piekiełko, tutaj w najbliższych dniach miejmy nadzieję po pozytywnym rozpatrzeniu odwołań przez KIO, będziemy mogli już podpisywać umowy o zaprojektowanie tej inwestycji, na którą mieszkańcy regionu czekają już niemal sto lat, a jednocześnie w dalszej perspektywie system oparty na CPK to dodatkowe połączenie kolejowe, które będzie wiodło od centralnej magistrali kolejowej przez Kielce do Tarnowa, przedłużone do Nowego Sącza, tak że Nowy Sącz staje się jednym z głównych miast położonych na międzynarodowym połączeniu między Polską a Słowacją – mówił Mikołaj Wild.

Przedstawiciel rządu zapytany o źródło finansowania pozostałych dwóch etapów przedsięwzięć odpowiedział, że pieniądze będą pochodzić z budżetu unijnego na lata 2021-2027. Wypada zauważyć, że zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej korzystanie z tego źródła funduszy ma być powiązane z „praworządnością”, a ta sama KE skierowała na początku października skargę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie przepisów ustawy o Sądzie Najwyższym. Na razie nic nie zapowiada szybkich rozstrzygnięć w tej i innych sprawach, które mogą podchodzić pod definicję praworządności stosowaną przez KE.

Piekiełko dla projektantów i wykonawców   

Zgodnie z uchwałą sejmu obecny rok jest poświęcony kultywowaniu pamięci Ernesta Malinowskiego. Wybitny polski inżynier jest najbardziej znany z zaprojektowania i prowadzenia budowy kolei transandyjskiej. Ponad dwustukilometrowa linia biegnie przez Andy, najwyższy jej punkt osiąga wysokość 4 579 metrów n.p.m (do niedawna najwyżej na świecie), przebiega po pięćdziesięciu mostach i wiaduktach, pokonuje sześćdziesiąt dwa tunele z których najdłuższy ma 1 200 metrów.

Linia zwana Podłęże – Piekiełko nie jest aż taki wyzwaniem, ale nowa linia – podobnie jak kolej Ernesta Malinowskiego – ma w znacznej mierze przebiegać po estakadach lub w tunelach. Na zaprojektowanie i realizację czeka jedenaście tuneli o łącznej długości prawie dwunastu kilometrów oraz siedem estakad, przez które przebiegnie sześć kilometrów torów.

Wyzwania czekają również przy okazji modernizacji linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. To przedsięwzięcie będzie wymagało powstania ponadkilometrowej estakady oraz dwóch tuneli o łącznej długości pięciu kilometrów i ośmiuset metrów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Inauguracja PGL. Milczarski: Nie byłoby rozmów o CPK, bez LOT-u

Prawo i polityka

Inauguracja PGL. Milczarski: Nie byłoby rozmów o CPK, bez LOT-u

Emilia Derewienko 10 października 2018

CPK: 150 tys. nowych miejsc pracy, wybór lokacji, PPK jako źródło finansowania

Prawo i polityka

CPK: 150 tys. nowych miejsc pracy, wybór lokacji, PPK jako źródło finansowania

Aleksander Domański 09 października 2018

Wild: Z Białegostoku do Warszawy koleją w 75 minut. Dzięki CPK

Infrastruktura i lotniska

Wild: Z Białegostoku do Warszawy koleją w 75 minut. Dzięki CPK

Emilia Derewienko 03 października 2018

 

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

Prawo i polityka

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

23 października 2018

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

23 października 2018

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

Prawo i polityka

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

23 października 2018

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

Infrastruktura i lotniska

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

23 października 2018

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

Prawo i polityka

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

23 października 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS