W piątek (2 lipca) oferta holenderskiej spółki NACO (Netherlands Airport Consultants) została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu na wykonawcę Master Planu dla CPK. To drugie podejście spółki do wyboru autora tego opracowania – niepowodzenie przy pierwszym wymusiło zmiany planów.
W postępowaniu złożone zostały cztery oferty. Najlepiej została oceniona holenderska NACO (Netherlands Airport Consultants), która zdobyła znacząco wyższe noty za metodykę realizacji zamówienia niż konkurencja. Wśród pozostałych oferentów byli Arup Polska, konsorcjum z ILF Consulting Engineers Polska na czele oraz konsorcjum ADP Ingenierie i IDOM Consulting. Żadna oferta nie została odrzucona i żaden oferent nie został wykluczony z postępowania – wynika z dokumenty opublikowanego na platformie przetargowej.
NACO z najlepszą ofertąWartość wybranej oferty NACO wynosi ok. 10 mln euro i była niższa niż zakładany przez zamawiającego budżet, ale najwyższa spośród wszystkich złożonych ofert. Jak przypomniała spółka na profilu na LinkedIN przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione wszystkie formalności – także w ramach procedury odwoławczej. Dopiero po ich zakończeniu możliwe będzie podpisanie umowy i rozpoczęcie realizacji usług.
– Jest to bardzo dobra wiadomość dla projektu CPK. Master plan jest kluczowym opracowaniem przedprojektowym i dokumentem strategicznym określającym m.in. lokalizację, przepustowość oraz zakres i sposób realizacji Inwestycji CPK – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.
Holenderskie NACO, jedna ze znaczących na świecie firm konsultingowych, inżynieryjnych i architektonicznych w branży lotniskowej. To wykonawca z dużym doświadczeniem w planowaniu portów lotniczych, w tym inwestycjach typu greenfield. NACO jest część grupy kapitałowej Royal HaskoningDHV założonej w 1949 roku, która była zaangażowana w projekty na ponad 600 lotniskach na całym świecie. Jej eksperci pracowali m.in. przy takich projektach, jak nowe lotnisko Daxing dla Pekinu, Amsterdam-Schiphol czy Kuala Lumpur International Airport. Grupa kapitałowa posiada biura w ponad 30 krajach i zatrudnia łącznie ponad 5 tys. specjalistów.
Master Plan po raz drugiTo już drugie postępowanie na Master Plan ogłoszone przecz CPK.
Pierwsze zostało unieważnione 23 listopada 2020 roku, a jako powód podano brak złożenia ofert spełniających kryteria. Według przedstawicieli Portu Solidarność, wszystkie złożone oferty były niezgodne ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia lub zawierały inne błędy formalne, które nie mogły zostać skorygowane w toku procedury zamówień publicznych. Braki dotyczyły w szczególności określonych przez zamawiającego warunków dotyczących zespołu projektowego, które stanowiły dla CPK kluczowe kryterium oceny ofert.
Zmusiło to spółkę do zmiany podejścia i przejęcia części planowanych działań do samodzielnej realizacji. – Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, część zadań, danych i opracowań wchodzących w zakres master planu spółka CPK wykonuje już wcześniej siłami własnymi i współpracujących z nami doradców (np. z Portu Lotniczego Incheon w Seulu). Dzieje się tak, żeby przyspieszyć prace nad strategicznym dokumentem – przypomina Majszyk.
Spółka nadal planuje rozpoczęcie prac budowlanych przed końcem roku 2023. W ramach prowadzonych przez firmę prac opracowywane są m.in. kwestie związane z wyborem preferowanej lokalizacji dróg startowych. Po podpisaniu umowy z wykonawcą Master Planu efekty tych prac mają zostać przekazane do konsultacji i oceny, co ma przyspieszyć prace nad dokumentem. Termin dostarczenie Master Planu to 13 miesięcy od podpisania umowy. Przez kolejne kilkanaście miesięcy jego wykonawca będzie wspierał spółkę aż do początkowego etapu projektowania.