Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Co dalej z CPK i Okęciem?

Dalej Wstecz
Autor:

eNewsroom

Data publikacji:
28-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. eNewsroom

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Co dalej z CPK i Okęciem?
fot. CPK/ZDG TOR
Czy CPK zostanie wybudowany i kiedy? Jakie będą decyzje dotyczące lotniska na warszawskim Okęciu? Większość mieszkańców Warszawy jest przeciwna jego zamknięciu i likwidacji. To lotnisko powinno przejść w nadchodzących latach wiele zmian, bo już jest mocno zakorkowane. Jednak w długim terminie – jak wskazują eksperci – funkcjonowanie dwóch centralnych lotnisk równolegle, czyli CPK i Okęcia – nie będzie możliwe.

Otwarcie nowego lotniska pod Warszawą uniemożliwi kontynuowanie działalności komercyjnej lotniska Okęcie – w sensie ruchu pasażerskiego, komercyjnego. Natomiast mogą tam funkcjonować bezzałogowce – jako ruch, który utrzyma infrastrukturę. Z uwagi na sytuację wojny w Ukrainie lepiej nie likwidować infrastruktury lotniczej w Warszawie.

– To, co w projekcie CPK się zmieniło i jest na pewno pozytywem, to jest rok 2032, jako możliwa data otwarcia. Nie 2028, bo to jest jakiś bajkowy termin – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Tak można budować w Chinach czy w Turcji, ale nie polecam przełożenia reżimu prawnego z tych krajów na nasz grunt. W Europie nowe lotnisko tej wielkości buduje się przeciętnie 7 lat. Możemy spojrzeć na przykład Lizbony – tam też trwały długie dyskusje, czy budować nowe lotnisko – aż 50 lat zajęło podjęcie decyzji. Takie lotnisko powstanie, a budowa będzie trwała 7 lat. W Polsce trzeba też dokończyć rozbudowę Okęcia, niestety zatrzymaną w 2019 roku. Jeżeli dzisiaj mówimy, że nie ma już tam, gdzie szpilki czy samolotów wstawić – to do 2032 przepustowość na Okęciu musi zostać powiększona, jeśli nie chcemy, żeby LOT stał w miejscu. Natomiast możliwe otwarcie CPK – to realnie są lata 2033 - 2035. I oczywiście musimy poznać projekt – jest on odchudzony, potrzebuje mniej pieniędzy, ale musimy znać wszystkie źródła finansowania. To mogą być obligacje, środki z Unii Europejskiej – analizuje Adrian Furgalski.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Piotr Bożyk 25 września 2025

Air France-KLM i SAS z transatlantycką umową code-share

Pasażer i linie lotnicze

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Infrastruktura i lotniska

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Redakcja 26 września 2025

CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Infrastruktura i lotniska

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Biznes i przemysł

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Redakcja 17 września 2025

Pozostałe z wątku:

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Infrastruktura i lotniska

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Piotr Bożyk 25 września 2025

Air France-KLM i SAS z transatlantycką umową code-share

Pasażer i linie lotnicze

„Niezgodne z prawem środki przymusu”. Apel Rosji do ICAO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Infrastruktura i lotniska

Filip Czernicki, CPK: Dobrze dobraliśmy kryteria w przetargu na terminal

Redakcja 26 września 2025

CPK rozstrzygnął przetarg na budowę Systemu Obsługi Bagażu

Infrastruktura i lotniska

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Biznes i przemysł

Ustawa o CPK nie przyspieszy inwestycji

Redakcja 17 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij