W marcu b.r. trzy największe linie lotnicze Chin osiągnęły znaczące wzrosty przewozowe na trasach krajowych, wynika z opublikowanych danych. Z dobrą sytuacją na rynku wewnętrznym kontrastuje załamania na popytu na trasach międzynarodowych – podsumowuje Orient Aviation.
Dla “Chińskiej wielkiej trójki”, czyli linii lotniczych Air China, China Eastern Airlines oraz China Southern Airlines, marzec stanowił kolejny miesiąc na drodze powrotu do sytuacji sprzed pandemii. Na pokładach przewoźników na trasach krajowych gościło więcej pasażerów niż przed rokiem, poprawiał się również średni współczynnik wypełnienia.
Dobre wiadomości ograniczają się do rynku krajowego, gdyż na trasach międzynarodowych linie lotnicze wciąż borykają się z załamaniem popytu i nieprzewidywalnością, będącej rezultatem uregulowań Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC) przewidujących system kar polegających na czasowym zawieszeniu praw przelotowych za przywożenie do Państwa Środka pasażerów, których wyniki testu na obecność koronawirusa przeprowadzonego po przylocie wykazują wynik pozytywny. Tego rodzaju zakaz trwający dwa tygodnie obowiązuje m. in. od 19 kwietnia b.r.
na loty Air China pomiędzy Polską i Chinami i związany jest z tym, że na pokładzie lotu CA738, który przyleciał do Chin 3 kwietnia, podróżowało siedmioro pasażerów, w przypadku których po przylocie do Państwa Środka testy wykazały pozytywny wynik testu na obecność koronawirusa.
Mimo istniejących przeciwności fakt, że jeszcze przed pandemią obsługa lotów krajowych stanowiła trzon operacji przewoźników z Państwa Środka, powoduje że przy stopniowo rosnących od początku roku marżach na trasach krajowych, rośnie prawdopodobieństwo, iż jeszcze w tym roku największe linie lotnicze Chin będą w stanie osiągnąć rentowność.
Air China
Przewoźnik narodowy Chin, linie lotnicze Air China z siedzibą w Pekinie, przewiózł w marcu b.r. 7,5 mln pasażerów na trasach krajowych, co stanowi 171,6 proc. wzrost rdr. Marcowy wynik przewozowy jest również o 116,4 proc. lepszy niż wynik z lutego, kiedy to na pokładach samolotów przewoźnika należącego do sojuszu Star Alliance gościło 3,5 mln pasażerów. W marcu średni współczynnik wypełnienia (LF) osiągnął poziom 73,5 proc., w porównaniu z 62,5 proc. w lutym b.r. oraz 60,9 proc. w marcu 2020 r.
W marcu 2021 r. siatka połączeń Air China wzbogaciła się o 11 nowych tras, a do floty przewoźnika dołączyły trzy airbusy A320neo.
China Eastern Airlines
Linie lotnicze China Eastern Airlines z siedzibą w Szanghaju poinformowały w opublikowanym raporcie przewozowym, iż “pandemia wciąż stanowi największy element niepewności, wpływający na odbudowę i rozwój branży lotnictwa cywilnego”, zaznaczając, iż sytuacja epidemiologiczna różni się w zależności od kraju. “Odbudowa rynku międzynarodowych przewozów pasażerskich nie wykazała jak do tej pory jakichkolwiek pozytywnych postępów. Firma będzie z uwagą śledzić sytuację związaną z Covid-19 na świecie, dostosowując się z zmian w popycie oraz aktywnie reagować na ryzyka i wyzwania jakie koronawirus wywiera na operacje” – czytamy w raporcie.
China Easter Airlines przewiozły w marcu na trasach krajowych 8,6 mln pasażerów, wzrost o 304,7 proc. w porównaniu z 2,1 mln pasażerów przewiezionych w tym samym miesiącu przed rokiem. Marcowy wynik oznacza również 122 proc. wzrost w porównaniu z lutym b.r., kiedy to na pokładach samolotów CEA gościło 3,9 mln pasażerów.
W marcu średni współczynnik wypełnienia (LF) na trasach krajowych wzrósł do poziomu 73,9 proc. z 62,7 proc. w lutym i 58,6 proc. w marcu 2020r. Siatka przewoźnika powiększyła się o dziewięć nowych trach, natomiast do floty dołączyły trzy airbusy A320neo, z czego jeden z nich zastąpił wycofanego w marcu starszego airbusa A320.
China Southern Airlines
Największy przewoźnik lotniczy Chin, linie lotnicze China Southern Airlines z siedzibą w Kantonie, zanotował w marcu 122,4 proc. wzrost w porównaniu z lutym, przewożąc 11,1 mln pasażerów na trasach krajowych. Biorąc pod uwagę fakt, że w lutym 2020r. China Southern przewiozły 3,6 mln pasażerów, wzrost rdr wyniósł 207,7 proc.
Średni współczynnik wypełnienia na trasach krajowych wzrósł w marcu do poziomu 76,1 proc. w porównaniu z 66,1 proc. w lutym i 60,4 proc. w marcu 2020r. Flota przewoźnika z Kantonu powiększyła się o trzy samoloty: w barwach China Southern pojawiły się dwa airbusy A321neo, airbus A320neo oraz COMAC ARJ21, natomiast wycofany został jeden embraer E190. W marcu China Southern Airlines zainaugurowały 12 nowych tras.