Boeing B737-400 (EC-NLS) w wersji cargo hiszpańskiej linii Swiftair wypadł z pasa podczas lądowania na lotnisku w Montpellier. Do zdarzenia doszło wczoraj (24 września). Maszyna wykonywała krajowy lot cargo o numerze SWN5745 w imieniu linii cargo West Atlantic z paryskiego lotniska de Gaulle'a.
Boeing 737-400F linii Swiftair o rejestracji EC-NLS, wykonujący lot SWN5745 z Paryża (CDG) do Montpellier z 3 osobami załogi, wylądował na drodze startowej o oznaczeniu RWY 12L lotniska Montpellier o godzinie 02:36 czasu lokalnego (00:36Z), ale przekroczył próg pasa i zatrzymał się z przednią golenią w pobliskim jeziorze około 200 metrów za końcem drogi startowej. Nikt z załogi nie odniósł żadnych obrażeń w tym zdarzeniu.
Czynnikiem sprzyjającym wypadkowi mogły być intensywne opady deszczu wraz ze zmieniającym kierunek wiatrem, który w porywach osiągał wartości aż 21 węzłów (około 40 km/h).
Lotnisko poinformowało, że przednia część samolotu jest częściowo zanurzona w Étang de l'Or. Lotnisko zostało zamknięte dla całego ruchu do czasu, gdy będzie można usunąć samolot. Według informacji cała akcja usuwania samolotu potrwa do niedzieli wieczorem. Jak pokazuje tablica przylotów i odlotów lotniska, wszystkie rejsy w sobotę i niedzielę (24 i 25 września) zostały odwołane.
Francuska komisja ds. badania wypadków lotniczych Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la Sécurité de l'Aviation Civile (BEA) ogłosiła, że wszczęła dochodzenie w sprawie tego wypadku lotniczego.
NOTAM po wypadku:A4505/22 NOTAMN
Q) LFMM/QFALC/IV/NBO/A /000/999/4335N00358E005
A) LFMT B) 2209240155 C) 2209252359
E) AD CLOSED.
Metary pogodowe dla lotniska Montpellier tuż przed i w trakcie incydentu:- LFMT 240200Z AUTO 03020KT 9000 -RA SCT014/// SCT033/// OVC110/// ///CB 16/15 Q1012 BECMG 36010KT BKN045 BKN055=
- LFMT 240130Z AUTO 02019KT 2800 0800 R30/2100D RA BCFG FEW004/// OVC013/// ///CB 16/16 Q1013 BECMG 9999 NSW BKN045 BKN055=
- LFMT 240100Z AUTO 36021KT 2200 1200 R30/1600D +RA BR VCTS SCT008/// BKN015/// OVC020/// ///CB 16/16 Q1013 BECMG 36010KT 9999 NSW BKN045 BKN055=
- LFMT 240030Z AUTO 09011KT 050V130 5000 RA BR SCT013/// BKN022/// BKN028/// ///CB 17/16 Q1013 TEMPO 01015G25KT BECMG NSW BKN045 BKN055=
- LFMT 240000Z AUTO 15016KT 2600 RA BR SCT009/// BKN013/// BKN019/// ///CB 18/17 Q1014 TEMPO 01015G25KT 3000 TSRA BKN020 SCT030CB BKN040=
- LFMT 232330Z AUTO 17015KT 6000 RA FEW010/// BKN016/// BKN022/// ///CB 20/18 Q1014 TEMPO 01015G25KT 3000 TSRA=
- LFMT 232300Z AUTO 16019KT 9999 FEW024/// BKN030/// OVC037/// ///CB 21/17 Q1014 TEMPO 01015G25KT 3000 TSRA=
- LFMT 232230Z AUTO 12013KT 080V140 9999 OVC039/// ///CB 20/19 Q1014 TEMPO 01015G25KT 3000 TSRA=
- LFMT 232200Z AUTO 08010KT 7000 // OVC040/// ///CB 19/17 Q1015=
- LFMT 232130Z AUTO 05008KT 9000 2500 // FEW021/// OVC037/// ///CB 19/17 Q1015=
- LFMT 232100Z AUTO 04006KT 010V090 9999 FEW020/// SCT025/// OVC037/// ///CB 19/17 Q1016 TEMPO 14015G25KT 3000 TSRA=
- LFMT 232030Z AUTO 02007KT 8000 -RA SCT021/// OVC039/// ///TCU 19/17 Q1016 TEMPO 32015G35KT 1400 +TSRA BKN025CB=