Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Boeing 737 ukraińskich linii porzucony w Szczecinie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-03-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Boeing 737 ukraińskich linii porzucony w Szczecinie
Fot. Azur Air
Załoga samolotu ukraińskich linii lotniczych Azur Air Ukraine opuściła samolot po przewiezieniu do Szczecina ostatniej grupy ukraińskich uchodźców, którzy w momencie wybuchu wojny w Ukrainie przebywali na wakacjach w Egipcie. Członkowie załogi powiedzieli personelowi lotniska, że nie pracują już dla przewoźnika. Od tamtej pory samolot stoi zaparkowany na lotnisku w Szczecinie. Jeśli właściciel maszyny nie zażąda zwrotu samolotu, najprawdopodobniej zostanie on sprzedany.

Boeing 737-800 to dwusilnikowy, wąskokadłubowy samolot odrzutowy, produkowany w przeróżnych wariantach od 1967 roku. Właśnie taka maszyna,   o długości 40 metrów, osiągająca prędkość przelotową na poziomie 842 km/h przyleciała na lotnisko Szczecin-Goleniów z egipskiego kurortu, Szarm el-Szejk, położonego na półwyspie Synaj w czwartek (17 marca) około godziny 09:00, przewożąc ukraińskich uchodźców, którzy wyjechali na wakacje do Afryki, jeszcze przed atakiem zbrojnym dokonanym przez Rosję na Ukrainę. Do zachodniopomorskiego portu lotniczego na pokładzie B738 należącego do Azur Air Ukraine przyleciało 150 Ukraińców.

Po agresji rosyjskich oddziałów zbrojnych na Ukrainę rząd w Kijowie zdecydował o repatriacji swoich obywateli przebywających na kontynencie afrykańskim. Wszystkie samoloty miały lądować właśnie w Szczecinie. Boeing 737 miał ruszyć w dalszą trasę do Stambułu. Po wybuchu wojny turyści wypoczywający nad Morzem Czerwonym nie mogli wrócić do swoich domów. W ten sposób do Goleniowa dotarło ponad 4000 uchodźców.

Załoga zniknęła

Po ostatnim locie załoga samolotu wraz z pasażerami opuściła lotnisko. Po wylądowaniu w Szczecinie maszynę opuścili piloci i załoga pokładowa. Mieli powiedzieć, że już nie pracują dla linii lotniczych Azur Air Ukraine, które są powiązane z rosyjskim przewoźnikiem UTair Aviation.

– Wysiadła załoga i poinformowała, że nie są już pracownikami linii lotniczej Azur Air, zostali zwolnieni i nie mają możliwości, żeby tym samolotem udać się w kolejną trasę – powiedział RMF MAXXX rzecznik prasowy szczecińskiego portu lotniczego, Krzysztof Domagalski.

W tym miejscu pojawia się pytanie: czy załoga została zwolniona w trakcie rejsu, czy przed nim? Jeśli w trakcie,   to mamy tu do czynienia krótkowzrocznością właściciela linii, która graniczy wręcz z głupotą. Jeśli wcześniej, to by oznaczało, że Ukraińcy formalnie porwali samolot, aby dostać się do Polski. Niezależnie od przebiegu wydarzeń, to biorąc pod uwagę zakaz lotów nad Polską dla rosyjskich maszyn, odbiór samolotu może być naprawdę trudnym wyzwaniem.

Boeing 737-800 na razie stoi zaparkowany na bocznym stanowisku postojowym i czeka na odbiór. Nie wiadomo, kiedy właściciel zgłosi się po porzuconą maszynę. Maszyna została posprzątana, a każda kolejna rozpoczęta doba parkowania kosztuje 600 zł. – Na ten moment po samolot nikt się nie zgłosił. Sądzimy, że w ciągu kilku, kilkunastu dni pojawi się właściciel tego statku powietrznego. Jeśli tak nie będzie, poprzez Urząd Lotnictwa Cywilnego będziemy starali się dowiedzieć, kto jest dokładnie właścicielem i wystosujemy odpowiednie pismo, że taki statek powietrzny u nas stoi i że zapraszamy do odbioru – dodał Domagalski.

Przejęcie za ponad 200 lat

W branży lotniczej zdarzały się już podobne sytuacje. Zatrzymanie samolotu na lotnisku ma miejsce na przykład wtedy, kiedy linia lotnicza nie płaci na czas rat leasingowych. W czasie trwającej wojny w Ukrainie taki los spotkałby samoloty z Rosji. Władze Federacji Rosyjskiej uznały bowiem, że leasingowane w zachodnich instytucjach finansowych boeingi czy airbusy są teraz ich własnością.

Władze portu lotniczego Szczecin-Goleniów czekają zatem na ruch właściciela samolotu, bo tak po prostu nie mogą się maszyny pozbyć. – To nie hulajnoga, której wartość odpowiada kwocie mandatu za parkowanie. To jest samolot wart co najmniej 50 milionów dolarów. Przy cenie 600 złotych za dobę parkowania moglibyśmy go przejąć za około 200 lat – wyliczył rzecznik w rozmowie z TOK FM.

Powiązanie z rosyjskimi liniami Azur Air

Azur Air Ukraine to ukraińskie linie lotnicze założone w 2008 roku jako UTair-Ukraine. Była to ukraińska filia rosyjskiej spółki macierzystej UTair Aviation, obsługująca zarówno loty krajowe, jak i międzynarodowe.

W październiku 2015 r. ogłoszono, że touroperator Anex Tours przejmie UTair-Ukraine od UTair Aviation w celu zmiany marki na Azur Air Ukraine. Linie stały się przewoźnikiem czarterowym. Kilka tygodni później Anex kupił także rosyjski Azur Air, którego „nowy” ukraiński Azur Air jest teraz siostrzaną firmą. Flota Azur Air Ukraine składa się z 11 następujących samolotów: czterech 189-miejscowych boeingów 737-800, trzech 273-miejscowych B757-300, trzech 334-miejscowych B767-300ER i jednego B777-300ER.

Linie wykonywały loty do wakacyjnych kurortów w Bułgarii (Burgas), Egipcie (Hurghada, Szarm el-Szejk), Indii (Goa), Meksyku (Cancun), Hiszpanii (Barcelona), Tajlandii (Phuket), Tunezji (Enfidha), Turcji (Antalyi, Bodrum, Dalaman), Zjednoczonych Emiratach Arabskich (Dubaju) i Wietnamie (Nha Trang). Przewoźnik latał także na Dominikanę (La Romana, Punta Cana), Sri Lankę (Kolombo) i Malediwy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Zobacz również:

Szczecin: „Jest ściernisko, ale będzie „San Francisco”?

Infrastruktura i lotniska

Szczecin: „Jest ściernisko, ale będzie „San Francisco”?

Mateusz Kieruzal 27 lipca 2023

Szczecin: 10,7 mln złotych straty netto. Berlin zagrożeniem

Infrastruktura i lotniska

Szczecin: 3 czerwca rusza wyjątkowo długi sezon czarterowy

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Zobacz również:

Szczecin: „Jest ściernisko, ale będzie „San Francisco”?

Infrastruktura i lotniska

Szczecin: „Jest ściernisko, ale będzie „San Francisco”?

Mateusz Kieruzal 27 lipca 2023

Szczecin: 10,7 mln złotych straty netto. Berlin zagrożeniem

Infrastruktura i lotniska

Szczecin: 3 czerwca rusza wyjątkowo długi sezon czarterowy

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5