Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Blue Air: Sam prestiż nie wystarczy, by przyciągnąć pracowników

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Blue Air: Sam prestiż nie wystarczy, by przyciągnąć pracowników
fot. Kraków Airport
Mimo wciąż wysokiego prestiżu pracy w lotnictwie firmy z branży muszą dziś starać się o utrzymanie obecnego personelu na równi z rekrutowaniem nowego. Nie można więc lekceważyć warunków pracy osób zatrudnionych w lotnictwie – przekonywała podczas II Kongresu Rynku Lotniczego dyrektor do spraw zasobów ludzkich rumuńskiego przewoźnika Blue Air Melania Jaravete. Podkreśliła też konieczność współdziałania ze szkołami kształcącymi potencjalnych pracowników.

Wystąpienie Jaravete stanowiło wstęp do debaty o potrzebach kadrowych sektora lotniczego i prestiżu pracy w lotnictwie. Choć Blue Air jest relatywnie niewielkim przewoźnikiem (dysponuje zaledwie 23 samolotami, którymi zamierza przewieźć w tym roku ok. 4 mln pasażerów), wyzwania związane z pozyskiwaniem kadry na trudnym rynku pracy nie są firmie obce.

– Ruch lotniczy rośnie w ostatnich latach w pięcioprocentowym tempie. Nie jesteśmy w stanie wyszkolić tylu pilotów, ilu potrzebujemy. To problem powszechny, niezależnie od kraju – przyznała prelegentka. Według dostępnych badań problem ten – także w przypadku innych pracowników lotnictwa – będzie w kolejnych latach coraz dotkliwszy. – Jeśli chcemy mieć zawodowców, musimy myśleć o innych rozwiązaniach, niż ściąganie ludzi z zagranicy – przekonywała Jaravete. Blue Air zacieśnia z tego powodu współpracę ze szkołami, w tym z Politechniką Bukareszteńską, oraz z pięcioma instytutami na terenie m. in. Portugalii oraz Chorwacji. – Chcemy, by absolwenci uczelni byli lepiej przygotowani w momencie wejścia na rynek pracy. Lotnictwo będzie wymagało od nich kompetencji i umiejętności ich wykorzystywania.

Słuchacze wystąpienia obejrzeli dwa przykładowe spoty reklamowe firm z branży lotniczej, odwołujące się do prestiżu pracy w lotnictwie. To właśnie aspiracje, by zostać pilotem, są czynnikiem sprzyjającym przewoźnikom, portom lotniczym czy operatorom handlingowym w rekrutowaniu pracowników. Szacunek, jakim cieszą się powszechnie piloci, wynika – między innymi – z wysokiej bariery wejścia. – Trudno dostać się do tego zawodu i pozostać w nim. Decyduje o tym wyższy koszt nauki, certyfikacja, a także obowiązkowe badania co 6 miesięcy. Ten ostatni wymóg nie istnieje chyba w żadnym innym zawodzie. Gdyby było to łatwym zadaniem, każdy mógłby być pilotem, a prestiż by nie istniał – stwierdziła przedstawicielka Blue Air. Inny czynniki decydujące o elitarności zawodu pilota to odpowiedzialność za ludzkie życie. – Piloci mają „kompleks herosa”, chcą ratować i chronić ludzi – oceniła Jaravete.

Elementem tworzenia prestiżu jest także romantyczny wizerunek lotnictwa. – Najlepsze biuro na świecie jest nad chmurami. Tam zawsze świeci słońce – powiedziała Jaravete, cytując powiedzenie popularne wśród pilotów. Częstym motywem podjęcia pracy w branży lotniczej jest chęć podróżowania i ogólna ciekawość świata. – Lotnictwo tworzy mosty między ludźmi. Jesteśmy tego dobrym przykładem, także ze względu na wielokulturowość: pracują u nas przedstawiciele 33 narodowości – dodała.

Równie ważna jak rekrutacja nowego personelu jest potrzeba zatrzymania obecnych pracowników. – Potrzebna jest równowaga między tymi działaniami. Musimy też prowadzić nieustanne szkolenie, a jednocześnie być widoczni na rynku pracy – kontynuowała Jaravete. W jej ocenie dla przedstawicieli pokolenia wchodzącego dziś na rynek pracy ważniejsza od wysokości wynagrodzenia jest przewidywalność (dająca możliwość planowania czasu choćby z miesiąca na miesiąc) i równowaga między życiem osobistym a pracą. Zachętą do pozostania w firmie są – między innymi – sukcesywnie wprowadzane udogodnienia techniczne, ułatwiające pracownikom wykonywanie obowiązków. Przykładem jest wprowadzony niedawno Aviobook – obsługiwana z tabletu elektroniczna księga lotu, która zastąpiła dokumentację papierową, usprawniając obieg dokumentów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Turystyka a lotnictwo: Bez dbałości o środowisko nie będzie rozwoju

Pasażer i linie lotnicze

Turystyka a lotnictwo: Bez dbałości o środowisko nie będzie rozwoju

Roman Czubiński 06 stycznia 2024

Lasek: PAŻP powinna stworzyć system zapobiegania kolizjom z dronami

Prawo i polityka

Z Modlina do Indii? Być może low-costem

Infrastruktura i lotniska

Z Modlina do Indii? Być może low-costem

Kasper Fiszer 01 października 2023

Zobacz również:

Zarząd PLL LOT w pełnym składzie

Infrastruktura i lotniska

Zarząd PLL LOT w pełnym składzie

inf. pras. 21 czerwca 2023

Prezes poznańskiego lotniska odwołany

Infrastruktura i lotniska

Prezes poznańskiego lotniska odwołany

Redakcja 05 września 2022

Marek Gróbarczyk wiceszefem Ministerstwa Infrastruktury

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Turystyka a lotnictwo: Bez dbałości o środowisko nie będzie rozwoju

Pasażer i linie lotnicze

Turystyka a lotnictwo: Bez dbałości o środowisko nie będzie rozwoju

Roman Czubiński 06 stycznia 2024

Lasek: PAŻP powinna stworzyć system zapobiegania kolizjom z dronami

Prawo i polityka

Z Modlina do Indii? Być może low-costem

Infrastruktura i lotniska

Z Modlina do Indii? Być może low-costem

Kasper Fiszer 01 października 2023

Zobacz również:

Zarząd PLL LOT w pełnym składzie

Infrastruktura i lotniska

Zarząd PLL LOT w pełnym składzie

inf. pras. 21 czerwca 2023

Prezes poznańskiego lotniska odwołany

Infrastruktura i lotniska

Prezes poznańskiego lotniska odwołany

Redakcja 05 września 2022

Marek Gróbarczyk wiceszefem Ministerstwa Infrastruktury

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5