Nie ma wątpliwości, że pandemia COVID-19 zmienia branżę podróży lotniczych. Skyscanner, jedna z największych na świecie platform rezerwacji, uważa że branża branża turystyczna nie będzie taka sama jak wcześniej, wyliczając nowe trendy w formie raportu.
Publikacja zatytułowana “Nowy świat podróżowania” łączy dane globalnej wyszukiwarki lotów i podróży Skyscanner wraz z opiniami ekspertów, tak by wskazać najważniejsze trendy w turystyce i lotnictwie, które w tym momencie zmieniają branżę.
- Jeśli tylko mają chęci i możliwości, podróżni wyznaczają nowe sposoby poznawania świata. Może to być skracanie ram czasowych, w których planują i podejmują podróż, może to być szacowanie skomplikowanych ryzykownych elementów przed podróżą lub może to być oczekiwanie na potwierdzenie wielu czynników przed dokonaniem rezerwacji - wszystko to powoduje, że wyłania się nowy kształt podróżowania. Jako branża mamy wyjątkową szansę by nie tylko pomóc podróżnym odnaleźć się w tym nowym świecie, ale również by wspólnie działać w kierunku zapewnienia szybkiej, bezpiecznej i neutralnej środowiskowo poprawy - powiedział Moshe Rafiah, prezes Skyscanner.
Raport ujawnia, że podczas gdy branża poddana była wielu pilnym wyzwaniom, podróżni szybko dostosowywani się do nowej sytuacji, a popyt odroczony utrzymywał się na rynkach całego świata. Dokument wskazuje również, jak ważne jest to, by branża, rządy oraz operatorzy uznali obecny czas za kluczowy moment by zredefiniować sposób, w jaki powinno powrócić podróżowanie.
Globalne trendy w podróżowaniu
Bilety w jedną stronę. Loty krajowe. Wylot w przeciągu miesiąca od kupna biletu. Analizy danych Skyscanner trzy zasadnicze zmiany dotyczące sposobów, w jaki podróżni szukają lotów w 2020 r. - czytamy w komunikacie prasowym Skyscanner.
Szczyt poszukiwań biletów w jedną stronę przypadł na marzec, jednak od tamtego czasu trend się wciąż utrzymuje, wraz z tendencją do poszukiwania podróży krajowych, co wynika z ciągle zmieniających się ograniczeń w podróżowaniu. Niepewność co do regulacji powoduje również, że podróżni decydują się na krótsze niż wcześniej wypady.
Od czerwca, czyli od momentu gdy w wielu krajach zniesiono zasady izolacji, sukcesywnie rośnie liczba wyszukiwań podróży z datą wylotu w przeciągu tygodnia od rezerwacji, wynika z danych Skyscanner. Globalnie, tego typu wyszukiwania zdarzają się 20 proc. częściej w porównaniu w ubiegłym rokiem.
- Kiedy znoszone są restrykcje, ludzie rzucają się do wyszukiwania. Jednak równocześnie, gdy pojawia się informacja o możliwym dodaniu restrykcji, rośnie liczba wyszukiwań, gdyż ludzie nagle starają dowiedzieć się, jak mogą wrócić do domów - tłumaczy Hugh Aitken, wiceprezydent Skyscanner ds handlowych oraz lotów w rozmowie z Agencją Reutera.
Wyższa jest również liczba wyszukiwań lotów krajowych, szczególnie w Azji, choć w ostatnich miesiącach zauważany jest również nieznaczny wzrost zapytań o loty międzynarodowe. Sukcesywnie rośnie też liczba wyszukiwań lotów z wyprzedzeniem, gdyż podróżni spodziewają się, że w przyszłości będzie następowało otwieranie granic. Przykładami tych wyszukiwań są zapytania o przyszłoroczne loty na trasach z Wlk. Brytanii do Orlando czy Nowego Jorku.
Przyszłość należy do przewoźników niskokosztowychTego typu zależności dotyczące lotów krajowych, regionalnych oraz międzynarodowych wskazują, że poprawa w każdym segmencie będzie następowała w różnych prędkościach, będzie powiązana ze światową gospodarką, a jej motorem napędowym będą przewoźnicy niskokosztowi, przekonuje raport.
- Na nowych trendach skorzystają przewoźnicy niskokosztowi, gdyż zdolni są zaoferować konkurencyjne ceny w czasach niepewnej przyszłości podróży biznesowych, które niegdyś były głównym źródłem przychodów dla tradycyjnych linii lotniczych - czytamy w raporcie.
W związku z tym, szefowie Skyscanner przewidują, że to innowacyjni przewoźnicy będą liderami w okresie poprawy, za czym przemawia ich sposób prowadzenia biznesu, jak również praktykowany model point to point. W tym samym czasie spadek przychodów z podróży biznesowych, odczuwany przez inne linie lotnicze, pokazuje konieczność by przemyśleć funkcjonowanie w tej części branży.
Raport Skyscanner jest kolejnym głosem, wskazującym na rosnące szanse przewoźników niskokosztowych na poprawę swojej pozycji rynkowej w wyniku pandemii koronawirusa. O tym, że obecna sytuacja może zakłócić sposób, w jaki tradycyjne linie lotnicze osiągają przychody informowaliśmy na łamach Rynku Lotniczego,
przytaczając opinie analityków branży.
Psychologia podróżowaniaRaport Skyscanner sporo miejsca poświęca sposobowi, w jaki podróżni podejmują decyzję o podróżowaniu. Wyłonił się nowy, skomplikowany proces decyzyjny, który oparty jest na indywidualnej skłonności osób do podejmowania ryzyka oraz obejmuje grupę pięciu czynników: zdrowotnych, finansowych, socjalnych, etycznych oraz rekreacyjnych.
W wyniku tych procesów, wyłania się nowy profil demograficzny podróżnych. Bardziej chętni do dokonywania rezerwacji są mężczyźni niż kobiety (54 proc.), podczas gdy osoby posiadające dzieci będą częściej dokonywały rezerwacji niż osoby bezdzietne (55 proc.), wynika z danych Skyscanner dotyczących stosunku do podróżowania w okresie pandemii. Ponieważ czynniki dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego pozostają największą barierą przed dokonywaniem rezerwacji, przywracanie zaufania oraz poczucia bezpieczeństwa jest niezbędne by doprowadzić do poprawy sektora.
Raport Skyscanner (w j. angielskim) jest do pobrania
TUTAJ.