Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Będą pociągi PR do Balic? UTK przyznał dostęp


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2019-08-13 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Będą pociągi PR do Balic? UTK przyznał dostęp
Przystanek Kraków LotniskoBy Mach240390 - Praca własna, CC BY 3.0, commons.wikimedia.org
Urząd Transportu Kolejowego zezwolił Przewozom Regionalnym na uruchamianie połączeń Wieliczka – Kraków Lotnisko. Przewoźnik może, ale nie musi skorzystać z przyznanych uprawnień w ciągu najbliższych ponad 4 lat. Szczegóły planów PR w odniesieniu do tej relacji pozostają na razie nieznane.
O złożeniu przez Polregio wniosków o przyznanie otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej na trasie Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko było wiadomo od ubiegłego roku. Teraz UTK dał zielone światło. – Potwierdzam, że otrzymaliśmy pozytywną decyzję Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – mówi rzecznik prasowy przewoźnika Dominik Lebda. Nie odpowiada jednak na pytania Rynku Lotniczego o szczegółowe informacje na temat związanych z tym dalszych planów. Nie wiadomo więc, na jakich zasadach, jak często i od kiedy będą kursowały ewentualne pociągi PR na tej trasie. Prawo do obsługi trasy będzie ważne przez 5 rocznych rozkładów jazdy – poczynając od obecnego, a skończywszy na 2022/2023.

Wydane przez Urząd postanowienie zakłada, że połączenia będą obsługiwane jednostkami serii EN57 w wersji podstawowej lub zmodernizowanej, EN71 lub ED72. Dopuszczalne jest użycie innych serii taboru o porównywalnych lub lepszych parametrach. W każdym pojeździe przewoźnik ma zapewnić co najmniej 4 miejsca dla osób o ograniczonej mobilności. Decyzja UTK pozwala na uruchamianie do 12 par pociągów na dobę. PR w złożonym wniosku wyraziły zamiar kursowania w takcie godzinnym: odjazdy z Wieliczki mają następować 44 minuty po każdej pełnej godzinie między 6 a 17, a z lotniska - 41 minut po pełnych godzinach między 7 a 18. Pociągi mają mieć charakter kursów osobowych - projekt rozkładu przewiduje zatrzymania na wszystkich stacjach i przystankach po drodze. Czas jazdy ma wynosić 43-44 minuty.

Należy zaznaczyć, że decyzja UTK nie jest dla przewoźnika zobowiązaniem, lecz otwarciem możliwości. W kwietniu ubiegłego roku trasa z Wieliczki na krakowskie lotnisko znalazła się wśród dwunastu relacji, dla których PR zgłosiły wnioski do Urzędu. We wrześniu prezes UTK wydał pozytywną decyzję dla pierwszych trzech tras: Wrocław – Sandomierz, Kraków – Zator i Lublin – Białystok, a następnie kolejnych. Do rozpatrzenia pozostaje już tylko jeden wniosek. Komercyjne przewozy otrzymały nową markę - Superregio.

Trasa Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Lotnisko jest obecnie obsługiwana przez Koleje Małopolskie. Przewoźnik zalicza ją do tzw. Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, oznaczając kursy jako SKA1. Pociągi pokonują odległość między stacjami końcowymi w niecałe 50 minut, zatrzymując się na 12 stacjach pośrednich. Aktualny rozkład jazdy przewiduje 17 par pociągów na dobę w pełnej relacji oraz nieco więcej połączeń skróconych z obu punktów końcowych do stacji Kraków Główny. Te ostatnie, w związku z trwającą modernizacją krakowskiego węzła, są w większości obsługiwane przez autobusy zastępcze.

Populacja Krakowa, duża liczba odwiedzających go turystów z Polski i zagranicy oraz rosnące statystyki przewozowe miejscowego portu lotniczego czynią relację Wieliczka – Kraków Lotnisko bardzo atrakcyjną dla przewoźników kolejowych. Według danych Kolei Małopolskich odcinki z Krakowa Głównego do Wieliczki oraz na lotnisko były od początku najpopularniejszymi trasami obsługiwanymi przez spółkę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Co CPK oznacza dla Modlina i lotnisk regionalnych?

Infrastruktura i lotniska

Co CPK oznacza dla Modlina i lotnisk regionalnych?

Roman Czubiński 15 października 2018

Pyrzowice i Jasionka z unijnymi pieniędzmi na kolej

Infrastruktura i lotniska

Pyrzowice i Jasionka z unijnymi pieniędzmi na kolej

Roman Czubiński 17 lipca 2018

Wild: Tory do CPK zbuduje spółka celowa

Infrastruktura i lotniska

Wild: Tory do CPK zbuduje spółka celowa

Roman Czubiński 01 maja 2018

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5