Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Batalie prawne Ryanaira


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2018-10-08 13:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Batalie prawne Ryanaira
fot. Piotr Bożyk
Ostatnie dni przyniosły dwie ciekawe wiadomości związane z irlandzkim przewoźnikiem – obie będące pokłosiem strajków, które co rusz uziemiają samoloty z harfą na ogonie. Hiszpański sąd orzekł, że nie należą się rekompensaty klientom za odwołane loty, a w Belgii Ryanair wprowadził nowe warunki sprzedaży biletów, aby łatwiej uniknąć spraw jak ta z Półwyspu Iberyjskiego.
Protesty pilotów czy załóg pokładowych największego przewoźnika Europy są niemalże codziennością. Nie ma miesiąca w tym roku, żeby coś się nie działo i iluś klientów linii nie miało podstaw do walki o odszkodowania. Te należą się zgodnie z rozporządzeniem nr 261/2004 parlamentu europejskiego i rady – potocznie zwanym EU261.

Strajk strajkowi nierówny

– Dotychczas jedyne pole do interpretacji prawa do tego odszkodowania dawało przewoźnikom pojęcie „nadzwyczajnej okoliczności strajku”. Nie było jasno określone, czym ta okoliczność dokładnie jest, ale obecnie, dzięki wyrokowi Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) jest już jasno wskazane, że strajk zorganizowany – taki jak np. aktualny strajk linii Ryanair, czyli zapowiedziany strajk związków zawodowych – wyklucza pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności” – tłumaczy mec. Elżbieta Tyszka, główny prawnik GIVT Legal platformy technologicznej GIVT, pomagającej pasażerom linii lotniczych w uzyskaniu odszkodowań za opóźnione lub odwołane loty. – W rozumieniu wyroku TSUE, w przypadku strajku zorganizowanego linia lotnicza ma czas na zmianę siatki połączeń i doprowadzenia do tego, aby loty się odbyły.

Jak się okazuje, nie jest tak, że wyrok europejskiego trybunału zamknął sprawę. Właśnie sąd z Barcelony orzekł, że rekompensata z tytułu UE261 nie należy się pasażerom, których lot zostały odwołane w wyniku strajków. Uznano, że anulowanie lotów były poza kontrolą Ryanaira, więc nie ma podstaw do wypłacenie odszkodowań. To już dziewiąty podobny w treści wyrok hiszpańskich sądów.

– Ryanair ma silną pozycję w Hiszpanii i ma bardzo duży i prężnie działający dział prawny. Bardzo jest więc możliwe, że wypracowali argumentację wpisującą się w tamtejsze orzecznictwo – powiedziała nam adwokat Jadwiga Stryczyńska, ekspert prawa lotnicze WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr spółka komandytowa. – Wyroki trybunału europejskiego muszą być przede wszystkim uwzględnianie przez państwa. To w ich gestii jest stworzenie prawa zgodnego z tymi orzeczeniami. Z sądami krajowymi sprawa ma się nieco inaczej. Choć powinny orzekać zgodnie z linią orzeczniczą trybunału, to nie zawsze tak jest. Kwestią, którą podnosi Ryanair, jest brak zasadności podejmowania strajku. Linia wykazuje, że płace i ogólnie warunki pracy nie odbiegają od tego, co oferują inni przewoźnicy na terenie Unii. Sąd również bierze to pod uwagę. Każda sprawa jest inna. Najważniejszy jest stan faktyczny. Dlatego sądy nie muszą za każdy razem orzekać w ten sam sposób, zgodny z wyrokiem trybunału. 

Strajk strajkowi nierówny – można powiedzieć. Zawsze jest pytanie o dopełnienie procedur przez związki, chodzi tu o legalność czy zasadność protestu oraz odpowiednio wczesne powiadomienie pracodawcy. Nie jest też tak, że tylko Ryanair korzysta z możliwości niewypłacania odszkodowań. Tak na przykład niemieckie sądy stwierdziły, że strajki w Lufthansie z ostatnich lat to były „okoliczności nadzwyczajne” i nie uznały roszczeń klientów linii. Teraz poszkodowanym pozostaje odwołanie do sądów europejskich, ale raczej niewielu z nich skorzysta z tej drogi z racji na koszty, które są znacznie wyższe od ewentualnych rekompensat.

Nowe zasady zakupu biletów w Belgii

Ostatnie akcje strajkowe pracowników Ryanaira objęły dużą ilość połączeń z i do Belgii. Jak donoszą tamtejsze media, przewoźnik, chcąc w przyszłość zmniejszyć straty wynikające z roszczeń klientów, zmienił warunki sprzedaży biletów, tak by dochodzenie odszkodowań obywało się przed sądem irlandzkim a nie belgijskim.

Uzasadnianiem, podobnie jak w kwestii zatrudniania pracowników na zasadach irlandzkiego prawa pracy, jest fakt posiadania głównej siedziby linii na Zielonej Wyspie. Wiadomo też, że pasażerowie chcący pieniędzy od Ryanaira nie będą skorzy do wynajmowania prawnika w Irlandii czy też osobistego stawienia się przed tamtejszym wymiarem sprawiedliwości.  

Sprawą już zajęła się zaalarmowana przez media Komisja Europejska, która wezwała irlandzkie i europejskie organy ochrony konsumentów, by zajęły się tą sprawą. – Sieć instytucji zajmujących się ochroną konsumentów (ang. Consumer Protection Cooperation Network) przedyskutuje praktyki Ryanaira w kwestii praw konsumentów w ciągu dwóch tygodni – zapowiedział rzecznik KE Christian Wigand.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ryanair świętuje 3-milionowego pasażera w Bydgoszczy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair świętuje 3-milionowego pasażera w Bydgoszczy

Aleksander Domański 03 października 2018

Nowe połączenie z Krakowa do Wiednia

Pasażer i linie lotnicze

Nowe połączenie z Krakowa do Wiednia

Aleksander Domański 03 października 2018

Ryanair notuje wzrosty pasażerskie mimo kryzysów

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair notuje wzrosty pasażerskie mimo kryzysów

Emilia Derewienko 02 października 2018

 

Nowy przewoźnik w Kraków Airport

Biznes i przemysł

Nowy przewoźnik w Kraków Airport

09 października 2018

SAS uruchamia nowe połączenia, w tym jedną trasę do Szczecina

Pasażer i linie lotnicze

SAS uruchamia nowe połączenia, w tym jedną trasę do Szczecina

09 października 2018

Nowy Jork przedstawia plan przebudowy lotniska JFK (GALERIA)

Infrastruktura i lotniska

Nowy Jork przedstawia plan przebudowy lotniska JFK (GALERIA)

09 października 2018

UPS zwiększa ładowność między Polską a Hongkongiem o 25%

Biznes i przemysł

UPS zwiększa ładowność między Polską a Hongkongiem o 25%

09 października 2018

Nowy szef Airbusa

Biznes i przemysł

Nowy szef Airbusa

09 października 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS