Partner serwisu
Biznes i przemysł

Alitalia: Możliwe bankructwo kontrolowane

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Alitalia: Możliwe bankructwo kontrolowane
fot. Eric Salard CC BY-SA 2.0
– Nie jestem w stanie sobie wyobrazić, że przewoźnik, obsługujący Półwysep Apeniński, nagle zniknie z rynku. Bankructwo linii jest jednak możliwe, ale będzie się wpisywało w strategię biznesową tej spółki – spekuluje o losie Alitalii Bartosz Baca, ekspert lotniczy z BBSG.

Narodowy przewoźnik Włoch, linie lotnicze Alitalia, od wielu miesięcy nie może porozumieć się ze swoimi pracownikami. Załodze zaproponowano cięcia w pensjach i ograniczenia w zatrudnieniu w zamian za uratowanie firmy przed upadłością. Pensje planowano obniżyć o 8%, a pracę miało stracić około 1,5 tys. z liczącej 17 tys. osób załogi.

Kluczowy jest dostęp do rynku włoskiego

Do działania wkroczył jednak włoski rząd, który w maju tego roku postanowił udzielić przewoźnikowi pożyczki w kwocie 600 mln euro – pieniądze mają zapewnić firmie stabilne funkcjonowanie przez najbliższe półrocze. Równolegle trwają spekulacje, która firma wykupi spółkę, ratując jednocześnie włoskiego narodowego przewoźnika przed upadłością.

Bartosz Baca, ekspert lotniczy z BBSG, ze spokojem podchodzi jednak do przyszłości spółki. Jak mówi, nie wyobraża sobie, żeby narodowy włoski przewoźnik, obsługujący Półwysep Apeniński, po prostu zniknął. Jego zdaniem Alitalia ma kontrahentom do zaoferowania rzecz kluczową. – Są perspektywy na to, że Alitalia zostanie utrzymana. Dostęp do rynku włoskiego i sloty, które mają w wielu destynacjach long-holowych, na pewno stanowią atrakcyjne czynniki dla potencjalnych kupców. Nie dziwię się, że pojawiają się kandydaci, którzy chcą kupić tę linię lotniczą – mówi w rozmowie z portalem „Rynek-Lotniczy.pl” Bartosz Baca.

Alitalia bez majątku?


Dostęp do rynku włoskiego może być jednak jedynym atutem Alitalii. Jak dodaje Baca, bardzo możliwe, że przewoźnik z Półwyspu Apenińskiego nie posiada już żadnych możliwości spieniężenia majątku. – Można stwierdzić, powołując się na przykład PLL LOT i innych linii, które były w tarapatach, że Alitalia nie ma aktywów w postaci majątku do przejęcia, bo wszystko już zostało spieniężone, aby utrzymać się na powierzchni – twierdzi ekspert.

Przykład PLL LOT pojawia się nie bez powodu. Kilka lat temu polskie linie lotnicze otrzymały wsparcie rządu w wysokości 200 mln euro. W ubiegłym roku, po latach poważnych problemów finansowych, PLL LOT zaczęły odzyskiwać utraconą pozycję. Przewoźnik za 2016 rok ma uzyskać wynik netto przekraczający 300 mln zł.

Ryanair chętny

Na razie wiadomo, że do zarządu Alitalii wpłynęły 32 deklaracje zainteresowania aktywami spółki, a linie Etihad, które posiadają 49% udziałów Alitalia, deklarują, że są „otwarte na wszelkie możliwości podtrzymania i umocnienia obecnych więzi” z włoskim przewoźnikiem. Do złożenia wniosku przyznał się już irlandzki przewoźnik niskokosztowy Ryanair, jednak i władze tych linii zastrzegają, że nie są zainteresowane zakupem Alitalii w całości.

– Sam proces biznesowy może oczywiście obejmować upadek Alitalii. Może taki być zamysł biznesowy, że linia zbankrutuje, a w jej miejsce pojawi się nowa, jak to było w przypadku Swissa. Byłoby to jednak bardziej rozwiązanie finansowo-prawne. Nie jestem w stanie sobie jednak wyobrazić, że nagle zniknie z rynku przewoźnik, obsługujący Półwysep Apeniński – dodaje Bartosz Baca.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bruksela kwestionuje zakup ITA Airways przez Lufthansę

Biznes i przemysł

Bruksela kwestionuje zakup ITA Airways przez Lufthansę

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2024

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Biznes i przemysł

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Zobacz również:

Enter Air: Nie oddamy slotów na Okęciu

Biznes i przemysł

Enter Air: Nie oddamy slotów na Okęciu

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2024

El Al: Turcy odmówili zatankowania samolotu lecącego z Polski

Pasażer i linie lotnicze

Tusk o LOT: Mniejszy niż Lufthansa. Flota urośnie do 135 samolotów

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Bruksela kwestionuje zakup ITA Airways przez Lufthansę

Biznes i przemysł

Bruksela kwestionuje zakup ITA Airways przez Lufthansę

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2024

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Biznes i przemysł

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Zobacz również:

Enter Air: Nie oddamy slotów na Okęciu

Biznes i przemysł

Enter Air: Nie oddamy slotów na Okęciu

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2024

El Al: Turcy odmówili zatankowania samolotu lecącego z Polski

Pasażer i linie lotnicze

Tusk o LOT: Mniejszy niż Lufthansa. Flota urośnie do 135 samolotów

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5