Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Azja wesprze budowę CPK? Wśród potencjalnych inwestorów Singapur, Chiny, Korea Płd.


Wstecz Dalej

Autor:

Magdalena Wosińska

Data publikacji:
2018-05-18 07:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Azja wesprze budowę CPK? Wśród potencjalnych inwestorów Singapur, Chiny, Korea Płd.
Fot. Changi Airport
Podczas wizyty w Singapurze, inaugurującej bezpośrednie połączenie z Warszawą, wicepremier Piotr Gliński oraz Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik ds. CPK, rozmawiali o przyszłości finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Lotnisko Changi jest dla nas wzorem, kiedy myślimy o megalotnisku w Polsce – powiedział drugi z wymienionych przedstawicieli rządu podczas spotkania z dziennikarzami.
We wtorek (15 maja) LOT wykonał pierwszy rejs do Singapuru. Wraz z jego uruchomieniem narodowy przewoźnik wchodzi na rynek Azji Południowo-Wschodniej, Australii i Nowej Zelandii. I wiąże z tym spore nadzieje, czerpiąc inspiracje ze strony partnerów. – Lotnisko Changi jest wyjątkowe nie tylko na finansowej, ale też na lotniczej mapie świata. To jedno z wzorcowych portów, od lat wygrywające w różnych rankingach, ponieważ jest skupione na obsłudze pasażera. To dla nas wzór i kierunek podczas prac nad CPK – komentował Mikołaj Wild.

– Specyfiką portu z aspiracjami do bycia hubem powinno być dążenie do maksymalnego komfortu dla pasażerów. Changi spełnia te warunki. Lotnisko w Singapurze może być też dla nas wzorem, jeśli chodzi o model biznesowy oparty na zapewnieniu pasażerom szeregu możliwości spędzania czasu na lotnisku. To bezpośrednio przekłada się na zyski portu. – Strona singapurska jest bardzo otwarta na wzięcie udziału w budowie CPK, a entuzjazm związany z projektem budowy centralnego portu, który tutaj obserwuję, jest znacznie większy niż momentami w Polsce – mówił pełnomocnik.

Odpowiedzialny za budową CPK wiceminister zwracał uwagę także na to, że singapurskie lotnisko od wielu lat wygrywa różnego rodzaju rankingi właśnie dlatego, że jest skoncentrowane na pasażerze i świetnie zaprojektowane. Wszystko to sprawia, że Changi jest jedną z ważniejszych inspiracji przy budowie nowego polskiego portu lotniczego. Zdaniem Wilda dalekowschodnie lotnisko zapewnia maksymalny możliwy komfort podróżnym, którzy spędzają czasem kilka godzin w oczekiwaniu na swój dalszy rejs.

Korea Południowa, Chiny, Singapur wśród inwestorów

Dla polskiej strony istotne jest także to, że Singapur leży obok Korei Południowej i Chin. Te trzy kraje są rozpatrywane jako potencjalni inwestorzy dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Jesteśmy w momencie, w którym dobre inwestycje nie szukają pieniędzy, tylko pieniądz szuka dobrych inwestycji. Ze strony Singapuru widzimy duże zainteresowanie, by wziąć udział w naszym przedsięwzięciu – zauważył Wild. – Klucze do sukcesu CPK są jednak w Polsce, a ewentualny udział zagranicznych partnerów może uczynić tę inwestycję bardziej efektywną, przyjazną dla pasażerów i bardziej dochodową – doprecyzował.

Rynek azjatycki faktycznie odnotowuje gigantyczne wzrosty. W Azji znajduje się obecnie dziewięć z 20 lotnisk na całym świecie, obsługujących co najmniej 60 milionów pasażerów rocznie. Pięć azjatyckich lotnisk osiągnęło 60 milionów pasażerów rocznie po raz pierwszy w 2017 r. To Bangkok Suvarnabhumi, Delhi Indira Gandhi, Guangzhou Baiyun, Seul Incheon i Singapur Changi. W 2016 r. w Azji znajdowały się cztery z 14 lotnisk obsługujących co najmniej 60 milionów pasażerów. Przypomnijmy, że w rządowej koncepcji budowy CPK, zaproponowana lokalizacja pozwala na efektywną obsługę ruchu pomiędzy Europą Zachodnią a Dalekim Wschodem. W dokumencie można było przeczytać, że Warszawa leży na linii tzw. „wielkiego koła” pomiędzy takimi miastami jak Pekin, Seul czy Szanghaj, a Barceloną, Mediolanem, Genewą i Monachium. Więcej o CPK jako hubie Azja-Europa pisaliśmy tutaj. 

Referendum w Baranowie

Centralny Port Komunikacyjny ma być wybudowany w okolicach Baranowa. Na przełomie maja i czerwca mają być znane dokładne wyniki analizy lokalizacyjnej, czyli przed planowanym na 17 maja referendum mieszkańców gminy. Mieszkańcy mają odpowiedzieć na pytanie: "Czy chce pan/pani budowy na terenie gminy Baranów Centralnego Portu Komunikacyjnego?". Drugie pytanie ma dotyczyć tego, czy mieszkańcy zgodzą się na warunki wykupu ich ziemi proponowane przez rząd. Czy ewentualne weto tamtejszej społeczności nie opóźni inwestycji? – Referendum w Baranowie nie należy do właściwości gminy, podobnie jak do prezydenta Warszawy nie należy to, czy port Chopina będzie lub nie zlikwidowany. Referendum jest organizowane w okresie wyborczym spodziewany się, że wpisze się ono w kalendarz wyborczy. Będziemy traktować to referendum jako wyzwanie do rozmowy z mieszkańcami – przekonuje Mikołaj Wid.

Na jakim etapie są obecne prace? W środę (16.05) przez Senat przeszła specustawa o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Senatorowie nie zgłosili żadnych poprawek do tego projektu. Dokument został przegłosowany i trafi teraz do podpisu prezydenta.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Specustawa o CPK przeszła przez Senat. Teraz trafi do prezydenta

Prawo i polityka

Specustawa o CPK przeszła przez Senat. Teraz trafi do prezydenta

Emilia Derewienko 17 maja 2018

CPK podniesie obronność Polski? Siemoniak: Nie było takiego tematu

Infrastruktura i lotniska

CPK podniesie obronność Polski? Siemoniak: Nie było takiego tematu

Emilia Derewienko 16 maja 2018

Milczarski: CPK to nasze wrota dla połączeń z Azji

Infrastruktura i lotniska

Milczarski: CPK to nasze wrota dla połączeń z Azji

Emilia Derewienko 15 maja 2018

 

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

Prawo i polityka

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

23 października 2018

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

23 października 2018

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

Prawo i polityka

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

23 października 2018

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

Infrastruktura i lotniska

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

23 października 2018

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

Prawo i polityka

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

23 października 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS