Z ogromnym zainteresowaniem spotkał się przetarg na świadczenie usług inżyniera kontraktu przy budowie korytarzy transportowych na potrzeby budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wpłynęło aż 26 ofert bardzo zróżnicowanych pod względem ceny.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny otworzyła oferty w przetargu na świadczenie usług inżyniera kontraktu dla budowy korytarzy transportowych dojazdowych przy budowie lotniska. Zainteresowanie firm ogromne – wpłynęło 26 propozycji.
Duża rozpiętość cen Spółka zarezerwowała na ten cel niespełna 11,5 mln zł. W tej kwocie zmieściły się tylko cztery propozycje: konsorcjum firm: SGS Polska i Ekocentrum - Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych – 6,7 mln zł, ZBM – 7,5 mln zł, Prokom Construction – 8,6 mln zł oraz konsorcjum INB Inwestycyjne Nadzory Budowlane i Integral – 10,2 mln zł.
Pozostałe 22 oferty przekroczyły budżet, a trzy najdroższe propozycje zostały wycenione na więcej niż 30 mln zł. Oferta z najwyższą ceną – ok. 35,7 mln zł jest pięciokrotnie droższa od tej z ceną najniższą.
Tak duża liczba ofert i skrajna rozbieżność cen wskazują na istotne mankamenty w dokumentacji przetargowej - mówi Anna Oleksiewicz, prezes Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów. – Przede wszystkim zwraca uwagę niejasny i niejednoznaczny opis przedmiotu zamówienia. Wskazano szereg obowiązków wykraczających poza klasyczny zakres nadzoru wynikający z Prawa budowlanego, jednak zostały one sformułowane ogólnikowo, bez określenia konkretnych ram czasowych ani precyzyjnych warunków realizacji – mówi. – W efekcie, część oferentów przyjęła skrajne założenia kosztowe, uwzględniając ryzyka, które na tym etapie trudno oszacować, a które w przyszłości mogą okazać się istotnie kosztotwórcze – zwraca uwagę szefowa ZOPI.
Niejasny zakres zadania? Z drugiej strony, jak wskazuje, liczba ofert z niskimi cenami może świadczyć o błędnej interpretacji zakresu – część wykonawców mogła uznać, że jest to standardowy przetarg na nadzór, i złożyła ofertę bez pełnej świadomości rzeczywistych wymagań. Jej zdaniem fakt, że dokumentacja była nieprecyzyjna i trudna do jednoznacznej interpretacji potwierdza duża liczba pytań ze strony wykonawców.
Firma, która ma być wyłoniona w tym postępowaniu, będzie odpowiedzialna za kompleksowe doradztwo, zarządzanie, organizację, nadzór i koordynację procesu inwestycyjnego związanego z realizacją budowy dróg dojazdowych do terenów budowy lotniska CPK. Nadzór ma obejmować cały okres budowy korytarzy transportowych wraz z okresem rękojmi za wady i gwarancji jakości.
fot. dok. przetargowa
Łączna długość odcinków drogowych korytarzy transportowych, które mają być objęte nadzorem inżyniera kontraktu wynosi 46,4 km. Ich budowa jest przewidziana w ramach dwóch ogłoszonych przez spółkę przetargów. Dotyczą one dróg na terenie gmin: Teresin i Wiskitki oraz powiatów: sochaczewskiego, grodziskiego i żyrardowskiego, a także korytarzy transportowych na ternie gmin: Baranów i Radziejowice oraz powiatu grodziskiego. Nadzór inżyniera kontraktu ma obejmować korytarze transportowe o łącznej długości 46,4 km.
Liczy się tylko cenaStuprocentowe kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej w tym przetargu stanowi cena. To również budzi wątpliwości przedstawicielki branży projektowej i inżynierskiej. – Przy tak rozbudowanym i potencjalnie ryzykownym zakresie usług jest to rozwiązanie nieadekwatne i niebezpieczne dla samego inwestora – wskazuje Anna Oleksiewicz. – Takie podejście premiuje najniższe kwoty, bez realnej weryfikacji, czy wykonawca rzeczywiście dysponuje zasobami i kompetencjami do realizacji zamówienia na oczekiwanym poziomie jakości.
– W naszej ocenie to klasyczny przykład przetargu, w którym brak dopracowanej dokumentacji, niejasny opis przedmiotu zamówienia, zbyt niskie wymagania kwalifikacyjne oraz całkowite pominięcie kryteriów jakościowych skutkują nieprzewidywalną odpowiedzią rynku – zarówno pod względem liczby ofert, jak i rozpiętości cen. Tego typu praktyki utrudniają racjonalny wybór wykonawcy i w dłuższej perspektywie negatywnie wpływają na jakość realizowanych usług – podsumowuje prezeska ZOPI.