Partner serwisu
Biznes i przemysł

Aż 26 firm w przetargu CPK. Chodzi o inżyniera kontraktu

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
01-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Aż 26 firm w przetargu CPK. Chodzi o inżyniera kontraktu
fot. CPK
Z ogromnym zainteresowaniem spotkał się przetarg na świadczenie usług inżyniera kontraktu przy budowie korytarzy transportowych na potrzeby budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wpłynęło aż 26 ofert bardzo zróżnicowanych pod względem ceny.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny otworzyła oferty w przetargu na świadczenie usług inżyniera kontraktu dla budowy korytarzy transportowych dojazdowych przy budowie lotniska. Zainteresowanie firm ogromne – wpłynęło 26 propozycji.

Duża rozpiętość cen 

Spółka zarezerwowała na ten cel niespełna 11,5 mln zł. W tej kwocie zmieściły się tylko cztery propozycje: konsorcjum firm: SGS Polska i Ekocentrum - Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych – 6,7 mln zł, ZBM – 7,5 mln zł, Prokom Construction – 8,6 mln zł oraz konsorcjum INB Inwestycyjne Nadzory Budowlane i Integral – 10,2 mln zł.

Pozostałe 22 oferty przekroczyły budżet, a trzy najdroższe propozycje zostały wycenione na więcej niż 30 mln zł. Oferta z najwyższą ceną – ok. 35,7 mln zł jest pięciokrotnie droższa od tej z ceną najniższą.

Tak duża liczba ofert i skrajna rozbieżność cen wskazują na istotne mankamenty w dokumentacji przetargowej - mówi Anna Oleksiewicz, prezes Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów. – Przede wszystkim zwraca uwagę niejasny i niejednoznaczny opis przedmiotu zamówienia. Wskazano szereg obowiązków wykraczających poza klasyczny zakres nadzoru wynikający z Prawa budowlanego, jednak zostały one sformułowane ogólnikowo, bez określenia konkretnych ram czasowych ani precyzyjnych warunków realizacji – mówi. – W efekcie, część oferentów przyjęła skrajne założenia kosztowe, uwzględniając ryzyka, które na tym etapie trudno oszacować, a które w przyszłości mogą okazać się istotnie kosztotwórcze – zwraca uwagę szefowa ZOPI.

Niejasny zakres zadania? 

Z drugiej strony, jak wskazuje, liczba ofert z niskimi cenami może świadczyć o błędnej interpretacji zakresu – część wykonawców mogła uznać, że jest to standardowy przetarg na nadzór, i złożyła ofertę bez pełnej świadomości rzeczywistych wymagań. Jej zdaniem fakt, że dokumentacja była nieprecyzyjna i trudna do jednoznacznej interpretacji potwierdza duża liczba pytań ze strony wykonawców. 

Firma, która ma być wyłoniona w tym postępowaniu, będzie odpowiedzialna za kompleksowe doradztwo, zarządzanie, organizację, nadzór i koordynację procesu inwestycyjnego związanego z realizacją budowy dróg dojazdowych do terenów budowy lotniska CPK. Nadzór ma obejmować cały okres budowy korytarzy transportowych wraz z okresem rękojmi za wady i gwarancji jakości.

fot. dok. przetargowa
Łączna długość odcinków drogowych korytarzy transportowych, które mają być objęte nadzorem inżyniera kontraktu wynosi 46,4 km. Ich budowa jest przewidziana w ramach dwóch ogłoszonych przez spółkę przetargów. Dotyczą one dróg na terenie gmin: Teresin i Wiskitki oraz powiatów: sochaczewskiego, grodziskiego i żyrardowskiego, a także korytarzy transportowych na ternie gmin: Baranów i Radziejowice oraz powiatu grodziskiego. Nadzór inżyniera kontraktu ma obejmować korytarze transportowe o łącznej długości 46,4 km.

Liczy się tylko cena

Stuprocentowe kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej w tym przetargu stanowi cena. To również budzi wątpliwości przedstawicielki branży projektowej i inżynierskiej. – Przy tak rozbudowanym i potencjalnie ryzykownym zakresie usług jest to rozwiązanie nieadekwatne i niebezpieczne dla samego inwestora – wskazuje Anna Oleksiewicz. – Takie podejście premiuje najniższe kwoty, bez realnej weryfikacji, czy wykonawca rzeczywiście dysponuje zasobami i kompetencjami do realizacji zamówienia na oczekiwanym poziomie jakości.

– W naszej ocenie to klasyczny przykład przetargu, w którym brak dopracowanej dokumentacji, niejasny opis przedmiotu zamówienia, zbyt niskie wymagania kwalifikacyjne oraz całkowite pominięcie kryteriów jakościowych skutkują nieprzewidywalną odpowiedzią rynku – zarówno pod względem liczby ofert, jak i rozpiętości cen. Tego typu praktyki utrudniają racjonalny wybór wykonawcy i w dłuższej perspektywie negatywnie wpływają na jakość realizowanych usług – podsumowuje prezeska ZOPI.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

Lasek: CPK powstanie raczej w końcówce 2032 roku

Infrastruktura i lotniska

Lasek: CPK powstanie raczej w końcówce 2032 roku

Redakcja/przegląd prasy 18 czerwca 2025

CPK: Właściciele większości nieruchomości zgłosili się do PDN

Infrastruktura i lotniska

CPK: Właściciele większości nieruchomości zgłosili się do PDN

Centralny Port Komunikacyjny 22 czerwca 2025

Zobacz również:

Jak będziemy jeździć wokół CPK? Wiadomo kto ma to zaplanować

Infrastruktura i lotniska

Jak będziemy jeździć wokół CPK? Wiadomo kto ma to zaplanować

inf. pras. 27 września 2024

CPK. Track Tec zmodernizuje infrastrukturę telekomunikacyjną

Infrastruktura i lotniska

Bawaria i Tyrol wybierają przewoźnika na lata 2027-2039

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2025

Lasek: CPK powstanie raczej w końcówce 2032 roku

Infrastruktura i lotniska

Lasek: CPK powstanie raczej w końcówce 2032 roku

Redakcja/przegląd prasy 18 czerwca 2025

CPK: Właściciele większości nieruchomości zgłosili się do PDN

Infrastruktura i lotniska

CPK: Właściciele większości nieruchomości zgłosili się do PDN

Centralny Port Komunikacyjny 22 czerwca 2025

Zobacz również:

Jak będziemy jeździć wokół CPK? Wiadomo kto ma to zaplanować

Infrastruktura i lotniska

Jak będziemy jeździć wokół CPK? Wiadomo kto ma to zaplanować

inf. pras. 27 września 2024

CPK. Track Tec zmodernizuje infrastrukturę telekomunikacyjną

Infrastruktura i lotniska

Bawaria i Tyrol wybierają przewoźnika na lata 2027-2039

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij