Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Albania zyska nowe międzynarodowe lotnisko

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Albania zyska nowe międzynarodowe lotnisko
fot. Vlora International Airport
Położona na półwyspie bałkańskim Albania zyska trzeci międzynarodowy port lotniczy. Nowe lotnisko zostanie zbudowane w miejscowości Wlora, położonej nad Morzem Adriatyckim. Za zarządzanie lotniskiem chce odpowiadać spółka kierująca lotniskiem w Monachium. Organizacje ekologiczne protestują i żądają porzucenia planu.

Premier kraju, Edi Rama podkreślił, że południowy region Albanii zyska w ten sposób nowe okno na świat, jakim będzie możliwość rozwoju gospodarczego, wzmocnieniu ulegnie także sektor turystyki. By podkreślić wagę nowej inwestycji, uroczyste rozpoczęcie budowy portu nastąpiło podczas narodowego święta Albanii.

Głównym lotniskiem kraju jest Międzynarodowy Port Lotniczy Tirana im. Matki Teresy z Kalkuty położony w stolicy kraju. Nie tak dawno oddano do użytku lotnisko w Kukës, zlokalizowane na północny wschód od Tirany. Nowy port lotniczy ma przepustowość do 500 tysięcy pasażerów rocznie. Od otwarcia, 29 października 2021 roku, nie obsługuje regularnych lotów. Tanie linie, na które liczyły władze Albanii nie są zainteresowane otwieraniem połączeń z tego portu.

Wizz Air ma swoją bazę w Tiranie, którą stale powiększa. Stacjonują tam cztery airbusy A320. Ryanair nie jest zainteresowany pojawieniem się na rynku albańskim, dopóki opłaty lotniskowe nie zostaną obniżone lub zlikwidowane. W planach jest też wybudowanie lotniska obsługującego albański kurort – Sarandę.

Kto zbuduje nowy port lotniczy?

Za prace archeologiczne, badania środowiskowe, projekt i budowę odpowiedzialne będzie międzynarodowe konsorcjum składujące się ze szwajcarsko-kosowskiego Mabco Constructions (spółka córka Grupy Mabatex z siedzibą w Lugano) i tureckiego YDA. Dla zarządzającego Grupą Mabatex kosowskiego biznesmena, Behgjeta Pacolliego, jest to spełnienie marzeń o dużej inwestycji w Albanii.

Koszty inwestycji związane z budową lotniska to 104 miliony euro. Terminal pasażerski będzie mieć powierzchnię 34 000 metrów kwadratowych, przepustowość do 3 milionów pasażerów rocznie, 24 stanowiska postojowe dla samolotów i pas startowy o długości 3 200 metrów. Operator otrzyma 35-letnią koncesję, którą, według prezesa zarządu lotniska, Valona Luki, ma dostać spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym w Monachium.

Nadzieja na boom turystyczny

– Budowa lotniska we Wlorze ma ogromne znaczenie dla rozwoju turystyki tego regionu, ale także dla rozwoju gospodarczego całego kraju. Budowa lotniska zachęci wiele sieci hotelowych do inwestowania na południowym wybrzeżu i budowy resortów – powiedział  Valon Luka, prezes zarządu lotniska, w rozmowie z serwisem aeroTELEGRAPH.

Organizacje ekologiczne protestują

Dwadzieścia albańskich organizacji ekologicznych, w tym ogólnoświatowa World Wildlife Fund (WWF), ostro potępiły rozpoczęcie budowy lotniska, które ma znajdować się na obszarze chronionego środowiska naturalnego − Vjosa-Narta. Jest to fragment korytarza migracji ptaków znad Adriatyku do Afryki. Według ekologów flamingi i inne rzadkie gatunki ptaków zamieszkują ten obszar, traktują go jako przystanek w podróży lub odwiedzają go sezonowo. Według organizacji ekologicznych nie zostało to uwzględnione w ocenie środowiskowej, podobnie jak ryzyko kolizji ptaków z samolotami. Organizacje ekologiczne z
tego powodu wzywają teraz rząd Albanii do zaprzestania budowy lotniska we Wlorze. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

inf pras. 13 września 2023

Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

Pasażer i linie lotnicze

Dreamlinery Norse połączą wiosną Paryż z Los Angeles

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Bodø: Zielone światło dla nowego lotniska (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Bodø: Zielone światło dla nowego lotniska (wizualizacje)

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2022

Lotnisko Bieszczady. Pomysł burmistrza Ustrzyk jest odgrzewanym kotletem

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Bieszczady. Snucie planów na temat cen biletów brzmi niezbyt poważnie

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

inf pras. 13 września 2023

Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

Pasażer i linie lotnicze

Dreamlinery Norse połączą wiosną Paryż z Los Angeles

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Bodø: Zielone światło dla nowego lotniska (wizualizacje)

Infrastruktura i lotniska

Bodø: Zielone światło dla nowego lotniska (wizualizacje)

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2022

Lotnisko Bieszczady. Pomysł burmistrza Ustrzyk jest odgrzewanym kotletem

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Bieszczady. Snucie planów na temat cen biletów brzmi niezbyt poważnie

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5