Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Airbus: Turkish zamawia 220 samolotów, w tym A350, A350F i A321neo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
16-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Airbus: Turkish zamawia 220 samolotów, w tym A350, A350F i A321neo
Fot. Airbus Media
Airbus poinformował wczoraj (15 grudnia), że Turkish Airlines powiększy swoją flotę o 220 samolotów europejskiego producenta: A350, A350F oraz A321neo. Wraz z nowym zamówieniem flota wszystkich samolotów Airbusa w Turkishu zwiększy się do 504, z czego 212 zostało już dostarczonych.

Nowe zamówienia 220 samolotów Turkish rozłożył na 150 najlepiej sprzedających się A321neo oraz 70 szerokokadłubowych A350, w tym 50 A350-900, 15 A350-1000 i 5 frachtowców A350F. Jest to kolejna umowa zawarta przez tureckiego przewoźnika w bieżącym roku po dwóch zamówieniach: na 10 samolotów A350-900 we wrześniu i cztery A350-900 w lipcu br. Po odbiorze wszystkich A350 Turkish zostanie największym użytkownikiem A350 na świecie ze 102 samolotami tego typu we flocie.

- To przełomowe zamówienie jest czymś więcej niż poszerzeniem floty. Jest świadectwem naszego zaangażowania w innowacje, doskonałość operacyjną i zrównoważoną przyszłość. Dodanie tych zaawansowanych samolotów Airbusa do naszej floty nie tylko zwiększy nasze możliwości operacyjne, ale także znacząco przyczyni się do realizacji celów środowiskowych. Inwestycja ta jest kamieniem milowym w dalszej ewolucji przemysłu lotniczego w Turcji. Modernizując naszą flotę za pomocą bardziej efektywnych i przyjaznych dla środowiska samolotów, wzmacniamy naszą wiodącą pozycję w światowym lotnictwie i przyczyniamy się do zwiększenia znaczenia nasze kraju jako wiodącego hubu lotniczego - powiedział Ahmet Bolat, prezes zarządu i komitetu wykonawczego Turkish Airlines.

Według wstępnych danych A350-900/1000 dostarczane będą w latach 2025-2030, A350F w okresie 2026-2027, natomiast dostawy nowych A321neo zostaną rozłożone na lata 2025 - 2031.
 
- Zamówienie na samoloty najnowszej generacji stanowi demonstrację śmiałej wizji Turkish Airlines. Wszystkie A350-900, A350-1000, A350F i A321neo będą maszynami flagowymi w swoich kategoriach. Będą także kluczowymi czynnikami zrównoważonego rozwoju linii lotniczej w przyszłości dzięki większym zasięgom, niższym poziomom zużycie paliwa, hałasu i emisji spalin, a także najlepszym kabinom w swoich klasach. Wybór A350-1000 i A350F podkreśla wartość rodziny A350 i wzmacnia nasze długotrwałe partnerstwo z Turkish Airlines i sektorem lotniczym w Turcji. Jesteśmy dumni, że możemy towarzyszyć Turcji w realizacji połączeń ze światem za pomocą naszych najnowocześniejszych samolotów – powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy i dyrektor ds. międzynarodowych w Airbusie.

Flota Turkisha

Grupa Turkish Airlines, wraz z linią AnadoluJet, posiada ponad 430 samolotów w swojej flocie komercyjnej i obsługują ponad 260 miast na całym świecie. Linia dysponuje flotą złożoną zarówno z samolotów Airbusa, jak i Boeinga. Posiadając jedną z najmłodszych flot na świecie, linia dąży do zwiększenia oszczędności paliwa poprzez wzbogacenie swojej floty o samoloty nowej generacji.

Flota grupy składa się z 431 maszyn: sześciu airbusów A319, 16 A320, dziewięciu A320neo, 72 A321, 55 A321neo, 21 A330-200, 36 A330-300, 16 A350-900, 85 boeingów B737-800, 15 B737-900ER, 30 B737 MAX 8, pięć B737 MAX 9, ośmiu B777F, 35 B777-300ER i 22 B787-9. Turkish oczekuje na dostawę 314 samolotów: 187 airbusów A321neo, 71 A350-900, 15 A350-1000, pięciu A350F, 25 boeingów 737 MAX 8 i 13 B787-9 Dreamliner.

Rodzina A320neo

Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 9801 maszyn z rodziny A320neo (61 A319neo, 4127 A320neo, 5613 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.

Rodzina A350

A350 jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która głównie zastępuje stare A330-300, A340-600/600 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu) oraz wersji cargo A350F. Samolot napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm), które są najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta.

Do końca października br. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1083 samoloty A350: 821 A350-900, 212 A350-1000 oraz 50 maszyn A350F. Do 1 grudnia br. francuski producent dostarczył 571 maszyn 40 liniom lotniczym: 493 A350-900 oraz 78 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (63), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (47). Warto także dodać, że w tym roku program ten przekroczył w końcu 1000 sprzedanych samolotów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kolejny embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne

Piotr Bożyk 16 grudnia 2023

Embraer pokazał pierwszego E-Jeta E190F

Biznes i przemysł

Embraer pokazał pierwszego E-Jeta E190F

Piotr Bożyk 15 grudnia 2023

Japan Airlines odebrały swój pierwszy A350-1000

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Detroit trzynastą destynacją Turkish w USA. Dwie kolejne wkrótce

Pasażer i linie lotnicze

Detroit trzynastą destynacją Turkish w USA. Dwie kolejne wkrótce

Rafał Dybiński 28 listopada 2023

Turkish Airlines: 2,8 mld dolarów zysku po trzech kwartałach!

Pasażer i linie lotnicze

Czy zniżka „męczeńska” w Turkish Airlines to wsparcie Hamasu?

Pasażer i linie lotnicze

Czy zniżka „męczeńska” w Turkish Airlines to wsparcie Hamasu?

Jacek Płaza/ Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Kolejny embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny embraer E195 LOT-u promuje Morawy Północne

Piotr Bożyk 16 grudnia 2023

Embraer pokazał pierwszego E-Jeta E190F

Biznes i przemysł

Embraer pokazał pierwszego E-Jeta E190F

Piotr Bożyk 15 grudnia 2023

Japan Airlines odebrały swój pierwszy A350-1000

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Detroit trzynastą destynacją Turkish w USA. Dwie kolejne wkrótce

Pasażer i linie lotnicze

Detroit trzynastą destynacją Turkish w USA. Dwie kolejne wkrótce

Rafał Dybiński 28 listopada 2023

Turkish Airlines: 2,8 mld dolarów zysku po trzech kwartałach!

Pasażer i linie lotnicze

Czy zniżka „męczeńska” w Turkish Airlines to wsparcie Hamasu?

Pasażer i linie lotnicze

Czy zniżka „męczeńska” w Turkish Airlines to wsparcie Hamasu?

Jacek Płaza/ Mateusz Kieruzal 03 listopada 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5