Airbus, Air France i francuski dostawca usług nawigacji lotniczej DSNA przeprowadzili wczoraj (21 września) inauguracyjny lot demonstracyjny w ramach inicjatywy mającej na celu ocenę innowacji technicznych i operacyjnych, aby obsługiwać najbardziej energooszczędne loty. Lot demonstracyjny rozpoczął wydarzenie Airbus Summit w Tuluzie.
Lot odbył się na trasie z Paryża na lotnisko Blagnac w Tuluzie, zbiegając się z pierwszym dniem inicjatywy Airbus Summit odbywającego się w tym mieście i skupiającego się na zrównoważonym rozwoju w przemyśle lotniczym.
Jest to pierwszy z serii lotów próbnych zaplanowanych w latach 2021 i 2022 w ramach projektu "Albatross" wchodzącego w skład inicjatywy SES – Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, a konkretniej SESAR Joint Undertaking (JU). Jest to zakrojona na szeroką skalę inicjatywa głównych europejskich podmiotów z branży lotniczej, której przewodzi Airbus, mająca na celu wykazanie wykonalności wdrożenia energooszczędnych lotów w krótkim terminie.
Próby na "żywych" rejsach obejmą około tysiąca lotów demonstracyjnych, a pierwsze wyniki mają być dostępne już w 2022 r. Podczas testów w locie zostanie wdrożonych wiele rozwiązań, od nowych procedur precyzyjnego podejścia po ciągłe wznoszenie i zniżanie, bardziej dynamiczne zarządzanie koniecznymi ograniczeniami przestrzeni powietrznej, zoptymalizowane kołowanie i wykorzystanie tzw. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).
Przemawiając podczas Airbus Summit, starszy wiceprezes Air France ds. operacji lotniczych Laurent Lafontan powiedział, że lot pozwolił zaoszczędzić około 5 proc. emisji dwutlenku węgla przy wykorzystaniu wszystkich elementów tej współpracy w porównaniu z normalnym lotem. Dodał, że zastosowanie kołowania z jednym silnikiem podczas tego lotu pozwoliło zaoszczędzić około 40 kg paliwa, co w przypadku zastosowania tego rozwiązania w całej sieci Air France pozwoliłoby zaoszczędzić około 2,5 tys. ton paliwa rocznie.
Partnerami w projekcie ALBATROSS są Airbus, Air France, Austro Control, DLR, DSNA, Eurocontrol, LFV, Lufthansa, Novair, Schiphol, Smart Airport Systems, SWEDAVIA, SWISS, Thales AVS France i WIZZ AIR UK. Finansowanie projektu zapewnia Unia Europejska na mocy umowy o dotację nr 101017678.