Air Niugini poinformowały, że pierwszy A220-300 dla linii, nazwany „People's Balus”, pojawił się na linii montażu końcowego w fabryce Airbus Canada w Mirabel. Samolot ma zostać dostarczony do Port Moresby we wrześniu br., co zbiegnie się z obchodami 50. rocznicy niepodległości Papui Nowej Gwinei. Przy okazji tego wydarzenia linia zamówiła kolejne dwa A220-100, które wcześniej w planach miały być tylko leasingowane, zwiększając zamówienie w Airbusie do ośmiu samolotów tego typu.
Warto także dodać, że to pierwsze zamówienie na A220 w tym roku. Ostatni kontrakt na te maszyny Airbus podpisał 21 grudnia 2024 r. kiedy
Air Canada zwiększyła swoje zamówienie o kolejnych pięć A220-300.
Air Niugini zostaną 25. linią lotniczą, która będzie obsługiwać samoloty A220. 11 zupełnie nowych A220 linii będzie dostępnych w dwóch wersjach: trzech A220-300 (leasing od firmy Azzora) z pokładem dla 138 pasażerów oraz ośmiu mniejszych A220-100 dla 114 pasażerów. Jak informuje przewoźnik, A220 początkowo zastąpią starzejącą się flotę fokkerów F70 oraz F100, a docelowo także boeingi 737. Chociaż początkowym celem jest ulepszanie lotów krajowych, to A220 jest również w stanie obsługiwać większość międzynarodowych połączeń Air Niugini oraz część potencjalnych nowych tras, które linia rozważa.
- A220 ma stanowić trzon naszej floty krajowej i regionalnej oraz wspierać rozwój gospodarczy Papui Nowej Gwinei. Ponieważ nadal prognozujemy silny wzrost, podjęliśmy decyzję o zwiększeniu zamówienia na ten paliwooszczędny typ, zapewniając zupełnie nowy poziom wydajności i komfortu naszych operacji. To także pierwszy raz, kiedy Air Niugini kupuje zupełnie nowe odrzutowce regionalne. Przejdziemy z technologii analogowej na cyfrową. Samoloty odrzutowe Fokker spełniły swoją rolę przez ostatnie 25 lat i nadszedł czas, aby zastąpić je samolotem zmieniającym zasady gry - powiedział Gary Seddon, prezes linii Air Niugini.
Dzięki zasięgowi prawie 6 700 km, nowe airbusy mogą latać znacznie dalej niż fokker F100 (4 300 km) lub F70 (3 410 km) zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych z Port Moresby. Dodatkowo Airbus oferuje więcej miejsc w swoim samolocie regionalnym. Linia zastąpi F70 maszyną A220-100 i utrzymując kabinę jednoklasową, liczba foteli wzrośnie z 80 do 114. Samoloty F100 są wyposażone w 101 foteli, w tym osiem w klasie biznes, natomiast A220-300 zabiorą 138 pasażerów, w tym ośmiu w klasie biznes, co daje wzrost o 37 foteli.
Przewoźnik i jego flota
Air Niugini powstało dokładnie 52 lat temu w 1973 r. Linia obsługuje głównie połączenia krajowe z Port Moresby w Papui-Nowej Gwinei, a także loty międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku, w tym do Australii, Singapuru, na Wyspy Salomona i Fidżi.
Flota przewoźnika składa się obecnie z 19 samolotów: trzech boeingów B737-800, dwóch B767-300ER, czterech fokkerów F70, pięciu F100 oraz pięciu de havillandów DHC-8-400. Linia oczekuje na dostawę 16 samolotów: ośmiu airbusów A220-100, trzech A220-300, jednego DHC-8-400,
dwóch boeingów B787-8 Dreamliner oraz dwóch używanych B737-800.
Rodzina A220
Do tej pory A220 przewiozły na pokładach ponad 100 mln pasażerów na 827 obsługiwanych trasach. Na koniec kwietnia br. zamówione były 904 maszyny A220: 98 A220-100 oraz 806 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 413 samolotów tego typu do 21 linii lotniczych: 71 A220-100 oraz 342 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (78), airBaltic (50) oraz Air France (43).
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny.