Partner serwisu
Prawo i polityka

Aegean, Lufthansa i Wizz Air zainteresowane macedońskimi dopłatami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Aegean, Lufthansa i Wizz Air zainteresowane macedońskimi dopłatami
fot. Aegean Airlines
Trzech przewoźników złożyło oferty na uruchomienie nowych tras z portów lotniczych w Skopje i Ochrydzie w zamian za otrzymanie subsydiów finansowych, które rząd Macedonii Północnej zapewni liniom do 2026 r. O dopłaty wystąpiły greckie linie lotnicze Aegean, niskokosztowy przewoźnik Wizz Air i niemieckie narodowe linie Lufthansa.

W porównaniu z trzema poprzednimi edycjami przetargów, w których macedoński rząd, w zamian za oferowanie tanich połączeń lotniczych ze stolicy tego bałkańskiego kraju, zobowiązywał się do udzielania przewoźnikom dotacji, w nowym przetargu lokalny rząd stworzył nowe warunki przetargowe, chcąc tym samym zdywersyfikować krajową ofertę linii lotniczych i dostępnych miejsc docelowych.

– Nowy przetarg ma objąć jak najwięcej linii lotniczych, a nie być związany tylko z jednym przewoźnikiem. Ograniczamy też wysokość dotacji, zgodnie z wymogami i postulatami Komisji Europejskiej, wszystko po to, aby zaoferować obywatelom jak największą liczbę kierunków i rozwijać lokalny ruch lotniczy. Linie lotnicze, które latają większymi samolotami na główne lotniska i oferują więcej lotów tygodniowych, będą miały przewagę. Umowa zobowiąże linie lotnicze do utrzymania lotów na tej trasie nawet po wygaśnięciu umowy o dofinansowanie – powiedział macedoński minister transportu i komunikacji, Blagoj Bočvarski, ogłaszając przetarg.

Aegean Airlines obsługują obecnie loty między Atenami a Skopje, podczas gdy Wizz Air, który wygrał wszystkie trzy podobne przetargi w przeszłości, jest największym pod względem przepustowości przewoźnikiem lotniczym w Macedonii Północnej. W ubiegłym roku węgierskie linie obsłużyły na lotach do i ze Skopje 1 268 540 pasażerów, co daje udział w stołecznym rynku lotniczym na poziomie 59,3 proc. Lufthansa zamierza zainaugurować loty do Skopje w kwietniu. Niemiecki przewoźnik zaoferuje 10 tygodniowych rejsów do i z Frankfurtu.

Macedońskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji musi teraz wybrać zwycięską ofertę lub oferty. Proces oceny odbędzie się w tym tygodniu, po czym powinny zostać podpisane umowy z liniami lotniczymi. Zgodnie z warunkami określonymi w publicznym zaproszeniu, przewoźnicy muszą utrzymywać loty do proponowanych nowych miejsc docelowych co najmniej dwa razy w tygodniu przez cały rok przez cały okres obowiązywania pomocy finansowej, opracować plan marketingu i promocji połączeń oraz składać co sześć miesięcy sprawozdanie z wykonywanych operacji do Ministerstwa Transportu i Komunikacji.

Przewoźnicy zainteresowani udziałem w przetargu muszą być zarejestrowani w jednym z krajów Europy, przewozić co najmniej 10 mln pasażerów i wygenerować w 2019 roku 25 mln euro zysku. Ponadto operatorzy lotniczy są zobowiązani do kontynuowania obsługi nowych tras po 30 grudnia 2025 r. przez okres co najmniej od dwóch do trzech lat. Jeśli linie tego nie uczynią, będą musiały zwrócić przyznane przez państwo środki finansowe. Macedonia będzie dotować połączenia lotnicze, zapewniając każdej linii lotniczej siedem euro za każdego pasażera przewiezionego na każdej nowej trasie ze Skopje i 4,5 euro w przypadku rejsów z Ochrydy.

Macedońskie ministerstwo przy wyborze zwycięzcy lub zwycięzców weźmie pod uwagę liczbę tygodniowych lotów oferowanych na nowych trasach, liczbę pasażerów obsługiwanych w porcie docelowym (im bardziej ruchliwe lotnisko, tym większa szansa na dofinansowanie połączenia), a także podaż oferowanych foteli. Finansowaniem nie zostaną objęte trasy ze Skopje ani z Ochrydy, które porty miały w swojej siatce połączeń w ciągu ostatnich dwóch sezonów (lato i zima).

– Chciałbym podkreślić, że cała procedura odbędzie się w sposób jawny i przejrzysty, i zapewniam, że wybierzemy linie lotnicze, które zgłoszą najlepsze oferty, według kryteriów w ogłoszeniu ogłoszonym – powiedział Blagoj Bočvarski, ogłaszając przetarg. – Naszym ostatecznym celem jest zapewnienie wzrostu ruchu lotniczego w Republice Macedonii Północnej i zapewnienie społeczeństwu atrakcyjnych miejsc docelowych podróży w po przystępnych cenach – dodał.

W rankingu pięciu linii lotniczych, które przewiozły najwięcej pasażerów do i z portu lotniczego w macedońskiej stolicy w ubiegłym roku, byli następujący przewoźnicy: Wizz Air (1 268 540 pasażerów), Turkish Airlines (235 311), Pegasus Airliens (143 235), Austrian Airlines (132 629) oraz Chair Airlines, które przewiozły 104 820 podróżnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

inf pras. 13 września 2023

Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

Pasażer i linie lotnicze

Dreamlinery Norse połączą wiosną Paryż z Los Angeles

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Roman Czubiński 14 września 2023

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Pozostałe z wątku:

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

inf pras. 13 września 2023

Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

Pasażer i linie lotnicze

Dreamlinery Norse połączą wiosną Paryż z Los Angeles

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Podwoimy przewozy w 10 lat, problemem aglomeracja stolicy

Roman Czubiński 14 września 2023

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5