Zamykanie granic oraz obostrzenia związane z podróżowaniem w Azji spowodowały, że od kwietnia bieżącego roku można mówić o zatrzymaniu popytu na międzynarodowe podróże lotnicze na kontynencie, poinformowało Zrzeszenie Linii Lotniczych Azji i Pacyfiku (AAPA).
W lipcu przewoźnicy z Regionu Azji Pacyfiku przewieźli jedynie 844 tys. pasażerów podróżujących na trasach międzynarodowych. Tegoroczny lipcowy wynik stanowi mniej niż 3 proc. ruchu pasażerskiego z ubiegłego roku, kiedy to na międzynarodowych trasach lotniczych w Azji podróżowało 33,4 mln pasażerów. Oferowanie wyniosło 8,3 proc. stanu z ubiegłego roku, podczas gdy średni współczynnik wypełnienia lotów wyniósł 33,2 proc.
- Zamknięcia międzynarodowych granic, które dotyczą ponad 50 proc. kierunków na świecie, oraz inne formy postępujących ograniczeń w podróżowaniu, w dalszym ciągu dobijają międzynarodowe podróże lotnicze. W rezultacie zablokowane są szanse na bardziej znaczącą poprawę w branży lotniczej, co z kolei ma wpływ na cały sektor podróży i turystyki - powiedział Subhas Menon, dyrektor generalny AAPA.
W tym samym miesiącu, nieznaczna poprawa w sektorze produkcyjnym przełożyła się na relatywne ustabilizowanie się popytu na przewozy cargo, odnotowane przez linie lotnicze z Azji. Mimo to, przewozy mierzone w tonokilometrach (FTK) były wciąż o 16 proc. niższe niż w lipcu 2019 r. Średni współczynnik wypełnienia przestrzeni cargo był o 10,4 proc. wyższy niż przed rokiem i wyniósł 69,7 proc. Lepsze wypełnienie lotów było związane ze znacznym spadkiem oferowania, będącym wynikiem odwołania wielu lotów pasażerskich, pod pokładami których przewożono ładunki cargo.
Względnie pozytywne sygnały napływające z sektora przewozów cargo, nie zmieniają faktu, iż przewoźnicy lotniczy z Azji Pacyfiku zmuszeni są zderzyć się z depresyjnymi warunkami panującymi na rynku. By wyjść z patowej sytuacji, niezbędne jest wypracowanie standardów procedur imigracyjnych, o co wielokrotnie apelowało również Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
- Jest konieczne by rządy dokonały pilnego przeglądu obecnych ograniczeń i przygotowały się na bezpieczne otwarcie granic, wdrażając odpowiednie protokoły zarządzania ryzykiem zgodne z rekomendacjami ICAO CART. Warto odnotować, że kilka krajów oraz niektóre organizacje branżowe dokonują ewaluacji różnych programów testów na COVID-19, dzięki którym byłaby możliwość otwarcia się na podróże międzynarodowe bez konieczności wprowadzania obowiązków kwarantanny. AAPA kontynuuje zaangażowanie, w porozumieniu z rządami oraz innymi podmiotami w branży, w możliwość zainicjowania wdrożenia pragmatycznych inicjatyw, które umożliwiłyby bezpieczne otwarcie międzynarodowych korytarzy do podróżowania - dodał Menon.