Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

A330neo z 460 pasażerami? Cebu Pacific jest gotowe likwidować nawet toalety


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-07-27 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ bloomberg.com/ wnp.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

A330neo z 460 pasażerami? Cebu Pacific jest gotowe likwidować nawet toalety
Fot. Airbus Media
Cebu Pacific, największy niskokosztowy przewoźnik na Filipinach, zapowiedział, że będzie chciał od Airbusa jednoklasowego układy siedzeń w A330neo, który pozwoli „upchnąć” na pokładzie do 460 pasażerów.
Jak zwraca uwagę międzynarodowa firma Landrum & Brown, specjalizująca się w doradztwie firmom lotniczym, zapowiedź Cebu wpisuje się w ogólny trend „wyciskania” z najpopularniejszych połączeń jak najwięcej się da. Wypełnionych dwadzieścia dodatkowych siedzeń w samolocie to tysiące dolarów więcej dochodu z każdym lotem.

Coraz większe zagęszczenie

– Wszystkim zależy na „wciśnięciu” do samolotu jak największej liczby pasażerów – powiedział agencji Bloomberga Mathieu De Marchi konsultant L&B z Bangkoku. – W nadchodzącej dekadzie będzie jeszcze gorzej – dodał analityk. Już dzisiaj ograniczanie miejsca dla pasażera jest normą w branży przewozów lotniczych. Na początku tego tysiąclecia rzędy oddzielało od siebie średnio 34-35 cali (86-89 cm). Teraz normą jest odległość od 30 do 31 cali (76-79 cm), ale można się spotkać i z rzędami co 28 cali (71 cm) na krótszych lotach. Zwęziły się też same siedzenia.

W Azji, gdzie co roku 100 milionów ludzi po raz pierwszy wsiada do samolotu, strategia niskokosztowych przewoźników, którzy obsługują głównie rodzącą się klasę średnia, zainteresowaną bardziej niską ceną biletu niż wygodą, spisuje się znakomicie. Pomogła ona również urosnąć całemu regionowi Azji i Pacyfiku stać się największym obecnie regionalnym fragmentem globalnego rynku lotniczego.  Z kolei ten wzrost spowodował niedobory we wszystkim – od pilotów, kontrolerów ruchu i mechaników zaczynając na samolotach i lotniskach kończąc. Przewoźnicy więc dokładają wszelkich starań, by uniknąć kupowania nowych maszyn i pozyskiwania slotów w pękających w szwach portach lotniczych.

Janet Bednarek, historyk lotnictwa z University of Dayton w stanie Ohio, twierdzi, że mniejsze miejsca w Azji są mniej kontrowersyjne, częściowo dlatego, że uśredniając Azjaci są wątlejszej budowy niż Amerykanie czy Europejczycy. – Tam, gdzie ludzie są przeciętnie mniejsi, nie jest to tak duży problem – powiedziała Bloombergowi. – Wiele osób jest gotowych znosić dyskomfort w zamian za tanie bilety – podsumowała dobitnie historyk.

Pomysł Cebu – siku dopiero po przylocie

Podczas ostatniego Paris Air Show Cebu Pacific zakupił za 6,8 mld dolarów 16 airbusów A330neo, 10 A321XLR i pięć A320neo. Samolot A330neo Cebu Pacific w wersji A330-900 mają posiadać najbardziej pojemną kabinę z 460 fotelami w konfiguracji jednoklasowej. Linia lotnicza została także jedną z pierwszych, które wybierają nowego A321XLR. Nowe samoloty będą mogły latać non stop z Filipin do miejsc tak odległych jak Indie czy Australia. Ponadto zamówione A320neo będę posiadać najbardziej pojemną kabinę w branży dla... 194 pasażerów w konfiguracji jednej klasy podróży.

Pomieszczenie 460 podróżnych w samolocie takim jak A330 to byłby swoisty, niekoniecznie chwalebny, rekord. Więcej pasażerów zabierają bowiem tylko czterosilnikowe airbusy A380 i boeing B747 oraz największa dwusilnikowy odrzutowiec na świecie Boeing B777. Jak azjatycki przewoźnik chce zmieścić w samolocie tyle foteli? Po pierwsze jeszcze bardziej zagęści ich rozstawienie. Po drugie z samolotu znikną kuchnie. Po trzecie możliwe jest, że zmniejszona zostanie liczba toalet, lub nawet znikną one w ogóle. Ten ostatni pomysł wydaje się szalony i nie wiadomo czy spotka się ze zgodą regulatora.

Jedno jest pewne, Cebu Pacific może się spodziewać, że wzrośnie liczba kłótni i awantur pasażerów np. o rozkładanie siedzeń. Jeżeli do tego jeszcze dojdzie brak toalet… Nic to jednak, gdy większość korzystających z usług linii zaciśnie zęby i zwieracze, byle tylko zapłacić jak najmniej za lot. W końcu – „pieniądze nie śmierdzą”. O czym wiedzieli już starożytni Rzymianie.  

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Cebu Pacific zamówi 31 airbusów, w tym A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Cebu Pacific zamówi 31 airbusów, w tym A321XLR

Piotr Bożyk 19 czerwca 2019

Cebu Pacific odebrały pierwszego A321neo

Pasażer i linie lotnicze

Cebu Pacific odebrały pierwszego A321neo

Piotr Bożyk 23 stycznia 2019

Opóźnione dostawy Airbusów serii neo zmieniają plany przewoźników

Biznes i przemysł

Opóźnione dostawy Airbusów serii neo zmieniają plany przewoźników

Michał Szymajda 11 sierpnia 2017

 

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

Pasażer i linie lotnicze

Sierpień w statystykach: Wizz Air i Ryanair pną się w górę

10 września 2019

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

Pasażer i linie lotnicze

Transavia zamknie trasę Katowice – Amsterdam

10 września 2019

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

Infrastruktura i lotniska

CPK to nie tylko ruch lotniczy. To także nowe miejsca pracy

09 września 2019

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

Infrastruktura i lotniska

Strategia dla lotnictwa: CPK zmieni całą branżę

09 września 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5