Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

A220 Swiss wróciły do służby


Wstecz Dalej

Autor:

inf. pras. oprac. ad

Data publikacji:
2019-10-17 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ altair.com.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

A220 Swiss wróciły do służby
fot. Piotr Bożyk
Wczoraj, 16 października, większość należących do Swiss International Air Lines odrzutowców Airbus A220 (Bombardier CSeries) po wykonaniu przeglądów technicznych została przywrócona do wykonywania lotów komercyjnych.
Zaledwie dzień wcześniej szwajcarski narodowy przewoźnik zadecydował o uziemieniu całej swojej floty złożonej z dziewięciu A220-100 (CS100) i dwudziestu A220-300 (CS300) z powodu poważnej awarii silnika, do której doszło 15 października w A220-300, wykonującym lot z Londynu do Genewy, co zmusiło załogę do przymusowego lądowania na paryskim lotnisku im. Charles’a de Gaulle’a.

Był to już kolejny w ciągu ostatniego półrocza podobny przypadek, dlatego przewoźnik zadecydował o konieczności inspekcji napędzających te samoloty silników Pratt & Whitney PW1524G, co z kolei spowodowało odwołania około 100 rejsów, w tym dwóch wtorkowych i jednego środowego do Warszawy.

Poprzednie incydenty

Do pierwszej poważnej awarii skutkującej koniecznością wyłączenia w locie silnika w szwajcarskim A220-300 doszło 25 lipca br. podczas lotu z Genewy do Londynu, wykonywanego przez samolot o znakach rej. HB-JCM. Jej przyczyną było oderwanie się pierwszego stopnia sprężarki niskiego ciśnienia w lewym silniku, co zmusiło załogę do lądowania na lotnisku im. Charles’a de Gaulle’a.

Jeszcze w tym samym miesiącu inny A220 linii Swiss musiał przerwać lot na trasie Zurych – Dusseldorf z powodu problemów z silnikiem. Do kolejnego identycznego zdarzenia jak w lipcu doszło 16 września br. w samolocie o znakach rejestracyjnych HB-JCA, wykonującym lot z Genewy do Londynu, w wyniku czego musiał on powrócić na lotnisko startu.

W związku tym zdarzeniem francuskie Bureau d'Enquetes et d'Analyses (BEA, Biuro Badań i Analiz) określiło problemy z silnikami Pratt & Whitney PW1524G jako poważne i poinformowało, że śledztwo zostało przekazane amerykańskiej National Transportation Safety Board (NTSB, Narodowej Radzie Bezpieczeństwa Transportu). 26 września br. amerykańska Federal Aviation Administration (Federalna Administracja Lotnictwa) wydała dyrektywę zdatności do lotu nakazującą przeprowadzenie inspekcji boroskopowej silników napędzających A220. Do momentu zidentyfikowania przez producenta głównej przyczyny uszkodzeń tych silników, wprowadzono też ograniczenie prędkości obrotowej sprężarki niskiego ciśnienia.

Pierwsze należące do Swiss International Air Lines A220 wróciły do służby 15 października br., a do wieczora następnego dnia loty wykonywały już wszystkie szwajcarskie samoloty tego typu z wyjątkiem jednego A220-100 i czterech A220-300.

Problemy z silnikami Bombardierów CSeries występowały już wcześniej. W maju 2014, podczas prób naziemnych samolotu CS100 o numerze seryjnym 50001 i znakach rejestracyjnych C-FBCS, prowadzonych w międzynarodowym porcie lotniczym w Montrealu, doszło do uszkodzenia i pożaru silnika spowodowanego niewłaściwym i zbyt częstym jego wyłączaniem, co uniemożliwiło prawidłowe wychłodzenie elementów silnika.

25 września br. w należącym do linii Air Tanzania A220-300 o znakach rejestracyjnych 5H-TCH, wykonującym lot z Mwanzy to Dar es Salaam w Tanzanii doszło do awarii silnika, w wyniku której załoga musiała go wyłączyć i wylądować awaryjnie w Mwanzie.

O maszynie

Do końca września br. zdobyto 525 zamówień na samoloty CSeries/A220, w tym 99 na A220-100 i 426 na A220-300, z czego dostarczono już 90 odrzutowców obu wersji (Air Austral zamówiły A220, 2019-10-14, Początek produkcji A220 w Mobile, 2019-08-06). Linie Swiss były pierwszym użytkownikiem Bombardierów CSeries, wprowadzając do eksploatacji CS100 w połowie 2016, a rok później także większe CS300. Przewoźnik ten jest obecnie największym na świecie użytkownikiem samolotów CSeries/A220. Innymi liniami dysponującymi licznymi flotami tych odrzutowców są amerykańskie Delta Air Lines (26) i łotewskie airBaltic (20).

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
SWISS: Tymczasowe uziemienia A220 po incydentach z silnikami

Pasażer i linie lotnicze

SWISS: Tymczasowe uziemienia A220 po incydentach z silnikami

Piotr Bożyk 16 października 2019

Airbus i Air Austral zawarły umowę na trzy Airbusy A220

Biznes i przemysł

Airbus i Air Austral zawarły umowę na trzy Airbusy A220

Emilia Derewienko 14 października 2019

airBaltic opóźnia odejście B737-300 do przyszłego roku

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic opóźnia odejście B737-300 do przyszłego roku

Piotr Bożyk 04 października 2019

 

Czy Air Slovenia zastępi Adria Airways?

Pasażer i linie lotnicze

Czy Air Slovenia zastępi Adria Airways?

21 października 2019

Malepszak: Przywracamy do życia projekt linii Y do CPK [Wideo]

Infrastruktura i lotniska

Malepszak: Przywracamy do życia projekt linii Y do CPK [Wideo]

21 października 2019

Corendon z ofertą z Polski na Lato 2020

Pasażer i linie lotnicze

Corendon z ofertą z Polski na Lato 2020

21 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5