Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

A2 do CPK powinna być płatna?


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-03-03 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Dziennik Gazeta Prawna

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

A2 do CPK powinna być płatna?
fot. Rzeszów Jasionka
Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna, deklaracja wiceministra infrastruktury i pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego odnośnie niepłacenia przez kierowców za poruszanie się po odcinku autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią, spotkała się z krytyką specjalistów.
Przypomnijmy, że deklaracja o bezpłatnym przejeździe padła z ust wiceministra infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. CPK w jednej osobie Mikołaja Wilda – Mam do przedstawienia dobrą wiadomość dla mieszkańców Warszawy, mieszkańców Łodzi i osób, które będą w przyszłości podróżować do CPK – ogłosił z trybuny sejmowej Mikołaj Wild. – Nie zamierzamy pobierać opłat za odcinek między Warszawą a Łodzią. W pozostałym zakresie opłaty są utrzymywane na poziomie, który nie ograniczy mobilności Polaków – dodał. Wedla Wilda brak poboru opłat na odcinku A2 jest inwestycją, a pieniądze na utrzymanie dróg Polacy i tak już płacą w licznych podatkach.

Jak podaje DGP ta deklaracja spotkała się ze sprzeciw specjalistów, którzy przypominają, że zgodnie z polskim prawem autostrady w Polsce są płatne, a wpływy z opłat mają zasilać Krajowy Fundusz Drogowy.  Do tej pory odstępstwem od tej reguły były krótkie odcinki np. stanowiące obwodnicę. Odcinek A2 między Warszawą w Łodzią ani nie jest obwodnicą, ani nie jest krótka. Liczy sobie 92 kilometry.

– To obietnica pod wyborców. Uzasadnienie, że brak opłat ma związek z Centralnym Portem Komunikacyjnym, miałoby sens, gdyby lotnisko już powstało. A nie ma pewności, że w ogóle zostanie zbudowane – mówi cytowany przez DGP prof. Wojciech Suchorzewski, ekspert ds. transportu z Politechniki Warszawskiej. Uważa, że jeśli wprowadzamy opłaty za korzystanie z dróg wyższej klasy, to powinniśmy być konsekwentni. – Do budowy trasy dokładali się podatnicy z całego kraju. Dlaczego dalej mają łożyć ogromne środki na jej utrzymanie, jeśli z niej nie korzystają? – pyta profesor.

Podobne wątpliwości co do deklaracji ministra Wilda ma drugi z rozmówców DGP dr Jakub Majewski z fundacji Pro Kolej, który zauważa, że to stwarzanie zachęty do korzystania z samochodów zamiast transportu zbiorowego. To kłoci się wedle Majewskiego z zapowiedziami budowy siatki połączeń kolejowych łączących większość kraju z CPK. Gdy przewoźnicy kolejowi będą płacić jedne z najwyższych w Europie stawek za dostęp do torów, kierowcy będą jeździć po autostradzie „za darmo”. Jak zwraca uwagę ekspert, opłaty za używanie autostrad mają też walor odstraszający podróżnych od korzystania z dróg co ma aspekt „antykorkowy”.

Postanowiliśmy sami zapytać Dominika Sipińskiego, analityka lotniczego ch-aviation i Polityki Insight o sprawę. Nie tylko potwierdził on wątpliwości rozmówców DGP, ale i rozszerzył ich argumentację.

– Polska ogólnie bardzo słabo lub wręcz w ogóle nie wykorzystuje różnego rodzaju opłat dla kierowców jako narzędzia kreującego zrównoważoną politykę transportową. Dobrym przykładem są utrzymywane przez lata na absurdalnie niskim poziomie maksymalne limity opłat za parkowanie w mieście, które dopiero teraz powoli są podnoszone dzięki nowemu prawu – stwierdza Sipiński. – W interesie państwa i wszystkich obywateli, także samych kierowców, jest zniechęcenia do wyboru transportu samochodowego, szczególnie indywidualnego, jako metody dojazdu do CPK. Państwo powinno robić wszystko, aby zachęcać do wyboru pociągu, tym bardziej, że budowa nowej linii kolejowej jest ważnym elementem projektu. Jest to poniekąd sprzeczne z interesem komercyjnym samego operatora lotniska, dla którego parkingi będą zapewne ważnym źródłem przychodu pozalotniczego, ale argumenty związane z ochroną środowiska, bezpieczeństwem transportu i przepustowością są zdecydowanie ważniejsze – kończy ekspert.

Czy powyższe kwestie spowodują zmianę decyzji ministra Wilda? W roku wyborczym jest to wątpliwe. Podobnie jak to, że zwolnienie z opłat się utrzyma. CPK wedle planu ma powstać za osiem lat, ale jest to wielce wątpliwy termin.  Prędzej czy później, jak nie obecna, to następna ekipa, zdecyduje się opłaty wprowadzić. Jeżeli eksperci mają rację, to z korzyścią dla wszystkich.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kraków Airport w lutym na plusie

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport w lutym na plusie

Emilia Derewienko 01 marca 2019

A2 między Warszawą a Łodzią pozostanie bezpłatna

Infrastruktura i lotniska

A2 między Warszawą a Łodzią pozostanie bezpłatna

Elżbieta Pałys 31 stycznia 2019

Mandaty z dronów i helikopterów. Tak policja tropi piratów drogowych

Prawo i polityka

Mandaty z dronów i helikopterów. Tak policja tropi piratów drogowych

Emilia Derewienko 28 lipca 2018

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5