Aviation Safety Network (ASN), organizacja zajmująca się bezpieczeństwem lotnictwa, zaprezentowała statystyki wypadków lotniczych w 2020 r., w którym to doszło do ośmiu śmiertelnych wypadków, w wyniku których zginęło 314 osób. Obie liczby są poniżej średniej z pięciu lat w branży lotniczej. W danych liczbowych z 2020 r. uwzględniono dwa zdarzenia gdzie samoloty pasażerskie zostały nieumyślnie zestrzelone, a śmierć w nich poniosły 182 osoby.
Statystyki ASN opierają się na wyborze na całym świecie śmiertelnych wypadków z udziałem samolotów komercyjno-cywilnych (bez maszyn wojskowych) o minimalnej pojemności wynoszącej 14 pasażerów. Dane wypadków ASN podkreślają potrzebę dalszej pracy w zakresie wypadnięć z drogi startowej i stref konfliktów toczących się na świecie.
Osiem katastrof w lotnictwie komercyjnym
Jak możemy zobaczyć na infografice ASN, współpracującej z Flight Safety Foundation, pomimo dwóch dużych wypadków lotniczych, w tym jeden spowodowany zestrzeleniem samolotu, rok 2020 okazał się jednym z najbezpieczniejszych dla lotnictwa komercyjnego.
W ciągu całego 2020 roku odnotowano łącznie osiem wypadków, w których śmierć poniosło łącznie 314 osób (283 osób w 2019). Liczba ofiar nieco wzrosła (+11 proc.), ale ogólna liczba wypadków spadła z 20 do 8 (-60 proc.). Mimo wszystko to sprawiło, że 2020 r. był jednym z najbezpieczniejszych w historii lotnictwa komercyjnego. W minionym roku większość wypadków dotyczyła rejsów komercyjnych lotów pasażerskich (6), a także towarowych i specjalnych (2). Najtragiczniejszy z nich to
zestrzelenie boeinga B737-800 Ukraine International Airlines po starcie z Teheranu dokładnie
dwoma pociskami, w którym zginęło 176 osób
oraz katastrofa
airbusa A320 Pakistan International Airlines podczas lądowania w Karaczi, która pochłonęła 99 osób.
Światowa pandemia COVID-19 wywarła poważny wpływ na branżę lotniczą w 2020 r., powodując znaczny spadek liczby obsługiwanych lotów. Badania branżowe sugerują, że światowy ruch lotniczy w 2020 r. był o połowę mniejszy niż w 2019 r. W zeszłym roku wykonano nieco ponad 19 milionów lotów, czyli mniej więcej tyle samo, co w 1999 r., kiedy ASN zarejestrował 43 wypadki śmiertelne, w których zginęło 689 osób. Dlatego biorąc pod uwagę ruch lotniczy na całym świecie z ponad 19 mln lotów, wskaźnik wypadków wyniósł jeden wypadek samolotu na prawie 2,4 mln lotów pasażerskich (2 mln w 2019 r.). Jeden z ośmiu samolotów uczestniczących w wypadkach był obsługiwane przez linię lotniczą wpisane na “czarną listę” Unii Europejskiej (jeden w 2019 r.).
W ciągu ostatnich 20 lat poczyniono znaczne postępy w zakresie bezpieczeństwa lotniczego, ale nadal istnieją poważne wyzwania, z których dwa podkreślono w ubiegłym roku: wypadki przy podejściu do lądowania, podczas lądowania oraz loty komercyjne nad strefami konfliktów militarnych. Wypadki w Turcji i Indiach, polegające na wypadnięciu z drogi startowej, spowodowały śmierć 23 osób. – Te dwa wypadki związane z wypadnięciem z drogi startowej podkreślają fakt, że nadal wiele pozostaje do zrobienia, aby zapobiec przekroczeniom drogi startowej i upewnić się, że środowisko na drodze startowej jest zgodne z zaleceniami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) – powiedział Harro Ranter, dyrektor generalny Aviation Safery Network.
– Lotnictwo międzynarodowe zapewnia kluczowe powiązania gospodarcze i społeczne, ale globalny charakter lotnictwa może zostać zagrożony, gdy loty przelatują nad strefami konfliktu. Wszystkie kraje muszą przestrzegać ustalonych wytycznych ICAO dotyczących samolotów przelatujących przez strefy konfliktu. Do obowiązków państwa należy terminowe dostarczanie liniom lotniczym informacji o ryzyku podczas konfliktu zbrojnego i zamknięcie swojej przestrzeni powietrznej, jeśli to konieczne – powiedział dr Hassan Shahidi, prezes i dyrektor generalny Flight Safety Foundation.
Flight Safety Foundation została założona w 1947 r. w celu ciągłej poprawy globalnego bezpieczeństwa lotniczego. Fundacja działa poprzez badania naukowe, audyty, edukację, wydawnictwo branżowe oraz stronę Aviation Safety Network.