Partner serwisu
Biznes i przemysł

2018 r. w wykonaniu Norwegiana. Na plus czy na minus?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Norwegian

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
2018 r. w wykonaniu Norwegiana. Na plus czy na minus?
Fot. Norwegian
W 2018 roku Nowegian (w kodzie IATA: DY) uruchomił 35 nowych tras, otrzymał 25 nowych samolotów i przewiózł ponad 37 milionów pasażerów. W związku ze wzrostem floty, nie udało się utrzymać wskaźnika zapełnienia samolotów na poziomie z 2017 roku, kiedy wynosiło ono 87,5%. W 2018 roku ten współczynnik sięgnął poziomu 85,8%.

Rok 2018 nie był łatwy dla wszystkich linii lotniczych. Analitycy Scope ostrzegali, że w 2017 r., który był sprzyjający dla branży, linie lotnicze nie podjęły aktywnych działań na rzecz ograniczenia lub zmniejszenia kosztów. Zamiast tego przewoźnicy zwiększali wydatki, w szczególności na nowe samoloty. Tak jak Norwegian. Tymczasem dwa lata temu branża osiągała rekordowe zyski głównie w wyniku czynników zewnętrznych, w szczególności niskich cen ropy naftowej oraz niskich cen odsetek od kredytów. 

2018 r. – na plus

Większość z 35 nowych tras obsługuje połączenia pomiędzy Europą a Stanami Zjednoczonymi. Ekspansja pozwoliła Norwegianowi wyprzedzić British Airways w wyścigu na największą nieamerykańską linię lotniczą obsługującą loty transatlantyckie do i z Nowego Jorku.  
Norweski przewoźnik niskokosztowy uruchomił również bezpośrednie loty z Londynu do Buenos Aires oraz nowe trasy w Argentynie pomiędzy Buenos Aires a Córdobą, Mendozą, Iguazú, Neuquén, Bariloche i Salta. Norwegian zwiększył również częstotliwości lotów na swoich najpopularniejszych trasach w tym z i do Londynu Gatwick. W ramach planowanej globalnej ekspansji grupa norweska zatrudniła ponad 2000 nowych pracowników.

Norwegian po raz czwarty z rzędu otrzymał kilka międzynarodowych nagród w tym dwie nagrody SkyTrax w kategorii "Najlepszy europejski przewoźnik tanich usług" już po raz szósty z rzędu w kategorii "Najlepsze na świecie tanie linie lotnicze dalekiego zasięgu". Po raz drugi norweski przewoźnik został nazwany "Najbardziej paliwooszczędną linią transatlantycką" przez Międzynarodową Radę Czystego Transportu.

W tym roku Norwegian też nie próżnuje. W połowie stycznia linie zaczną wprowadzać w swoich boeingach 737 MAX obsługujących trasy długodystansowe darmową usługę Wi-Fi. Przewoźnik zapewnia, że prędkość będzie wystarczająca do oglądania filmów przez cały czas trwania lotu. Usługa ma zostać wprowadzona również w połowie z Dreamlinerów Norwegiana do 2020 roku.

2018 r. – na minus

Choć sam przewoźnik zapewnia, że to czyste spekulacje, to norweskie media donoszą o coraz większych problemach Norwegiana z płynnością finansową. Faktem jest, że DY wprowadza program oszczędnościowy.

Program w pierwszej fazie ma przynieść cięcie kosztów o 229 mln dolarów. Norwegian zapowiada również zmianę sposobu finansowania jednego z boeingów 787, dzięki której płynność przewoźnika poprawi się o dodatkowe 30 mln dolarów. Zmieni się także siatka połączeń oraz oferowanie. – Łącznie, te podjęte środki poprawią wyniki finansowe już z początkiem 2019 r. – informuje Norwegian, zapewniając iż więcej szczegółów poznamy 25 kwietnia tego roku wraz z rezultatami finansowymi za pierwszy kwartał. 

Przewoźnik poinformował też, że osiągnął porozumienie z firmą Rolls-Royce, dostawcą silników Trent 1000 napędzających boeingi 787 przewoźnika. Kłopoty z tymi jednostkami napędowymi powodowały problemy z zapewnieniem ciągłości operacji dalekodystansowych linii lotniczych Norwegian – z podobnymi problemami zmagali się także inni użytkownicy silników tego typu, w tym PLL LOT. – Firma osiągnęła porozumienie z Rolls-Royce, które przyniesie pozytywny efekt w pierwszym kwartale 2019 r. – poinformował Norwegian. 

Prognozy Scope co do finansowych problemów linii lotniczych w 2018 roku znajdują dobre zastosowanie w przypadku Norwegiana, który jest przewoźnikiem do niedawna aktywnie pozyskującym dużą liczbę samolotów – Reuters wylicza, że łącznie ponad 200 sztuk. To budzi obawy inwestorów iż Norwegian szybko generuje koszty, jednocześnie nie uzyskując wystarczająco wysokich przychodów. Wśród zamówionych maszyn szczególnie kosztowne są szerokokadłubowe boeingi 787, stanowiące trzon Norwegian Long Haul, dalekodystansowego oddziału przewoźnika. W barwach Norwegiana lata osiem boeingów 787-8 oraz 12 boeingów 787-9, a flota ma się jeszcze powiększyć o 10 sztuk większych Dreamlinerów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Norwegian wraca do korzeni. Nowe bazy w Rydze, Skandynawii i Hiszpanii

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian ponownie uruchomi bazę w Barcelonie. 800 nowych miejsc pracy

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian Air leasinguje 18 boeingów B737, w tym B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian Air anuluje zamówienie na 88 Airbusów

Biznes i przemysł

Norwegian Air anuluje zamówienie na 88 Airbusów

Emilia Derewienko 26 lutego 2021

Norwegian rezygnuje z tras dalekodystansowych. Skupia się na rejsach w Europie

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Norwegian wraca do korzeni. Nowe bazy w Rydze, Skandynawii i Hiszpanii

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian ponownie uruchomi bazę w Barcelonie. 800 nowych miejsc pracy

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian Air leasinguje 18 boeingów B737, w tym B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Norwegian Air anuluje zamówienie na 88 Airbusów

Biznes i przemysł

Norwegian Air anuluje zamówienie na 88 Airbusów

Emilia Derewienko 26 lutego 2021

Norwegian rezygnuje z tras dalekodystansowych. Skupia się na rejsach w Europie

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5