Boeing i Turkish Airlines ogłosiły sfinalizowanie dużego zamówienia na 25 egzemplarzy Dreamlinerów 787-9, z opcją zamówienia na kolejne pięć samolotów. Zakup nowych samolotów szerokokadłubowych pozwoli przewoźnikowi z Turcji na dalsze zaspokojenie rosnącego popytu na lotnisku w Stambule i poprawi komfort latania pasażerów.
Z tym dużym zamówieniem, ogłoszonym po raz pierwszy we wrześniu zeszłego roku, Turkish Airlines stają się 71. klientem, który kupił Boeingi 787. Na chwilę obecną klienci zamówili łącznie ponad 1300 Dreamlinerów, najszybciej sprzedających się samolotów szerokokadłubowych w historii Boeinga.
– Z przyjemnością finalizujemy przełomowe porozumienie, które przyniesie znaczące korzyści tureckim liniom lotniczym i tureckiemu przemysłowi lotniczemu – mówi M. İlker Aycı, prezes zarządu Turkish Airlines i Komitetu Wykonawczego. – To zamówienie dodaje B787, jeden z najnowocześniejszych samolotów na świecie, do naszej wciąż rozwijającej się floty w roku 2023, w 100-lecie istnienia Republiki. Nasze B787 znacząco podniosą zadowolenie naszych pasażerów i odegrają ważną rolę. Będzie to rola w naszych planach dla naszego nowego węzła lotniczego, nowego lotniska w Stambule, co przyspieszy stały wzrost przewoźnika w naszym kraju i przyczyni się do rozwoju tureckiego lotnictwa cywilnego – stwierdza M. İlker Aycı.
Turkish Airlines kontynuuje rozbudowę swojej floty samolotów Boeing. Niedawno linia lotnicza powiększyła swoją bazę B777, kupując trzy kolejne sztuki. Linia lotnicza wykorzystuje również mapy elektroniczne i niektóre inne usługi Boeing Global Services w celu dalszej optymalizacji swoich operacji i systemów operacyjnych.
Maszyny typu Dreamliner 787-9 zamówiły także Polskie Linie Lotnicze LOT. Pierwszy z czterech zamówionych szerokokadłubowych samolotów
przyleci do Warszawy jeszcze w marcu. Kolejne dwa zostaną dostarczone przewoźnikowi do końca tego roku, natomiast ostatni – w roku 2019. Każdy z nich będzie w stanie zabrać na pokład 294 pasażerów (24 w klasie biznesie, 21 w premium economy i 249 w klasie ekonomicznej).
Obecnie LOT posiada osiem Dreamlinerów w wersji 787-8, z których każdy ma na pokładzie po 252 fotele w trzech klasach. Nowy Dreamliner 787-9, poza tym, że może zabrać w trasę 42 podróżnych więcej niż 787-8, jest o 6 metrów dłuższy od mniejszej wersji. Zasięg nowego samolotu 787-9 w wersji dla LOT-u to ponad 13 350 km, o ok. 700 km więcej od 787-8. Większa liczba foteli na pokładzie oznacza niższy koszt transportu każdego pasażera. Jak wynika z danych Boeinga, większy 787-9 jest oszczędniejszy i bardziej ekologiczny od 787-8, ma niższe zużycie paliwa w przeliczeniu na pasażera i większy zasięg.