Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Grabarczyk: Jeśli CPL, to na granicy Łódzkiego z Mazowszem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Grabarczyk: Jeśli CPL, to na granicy Łódzkiego z Mazowszem
fot. My name, CC BY 3.0, commons.wikipedia.orgCentralny Port Lotniczy miałby stać się węzłem na miarę lotniska w Monachium
Dla przyszłego centralnego portu lotniczego trudno znaleźć lepszą lokalizację, niż między Warszawą i Łodzią – uważa poseł PO i były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Decyduje o tym, jego zdaniem, dogodny dostęp do istniejących i planowanych szybkich kolejowych i drogowych szlaków komunikacyjnych. Decyzję o przystąpieniu do inwestycji oraz udział w niej firm z kapitałem chińskim poseł proponuje jednak poddać szczegółowym analizom.

W ocenie byłego ministra argumenty za i przeciw budowie centralnego portu należy gruntownie rozważyć. – Każdej inwestycji, szczególnie w tej skali, należy się uwaga. To prawda, że dzięki wyjątkowemu położeniu Polska mogłaby stać się wielkim hubem transportowym dla całego regionu Europy Środkowej, ale diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach – przekonuje Grabarczyk.

Potrzebne pieniądze i… konsensus

Z jednej strony racjonalnie zaplanowany i zrealizowany projekt CPL mógłby wzmocnić gospodarkę Polski i całej UE oraz wpisać się w strategię rozwoju transportu. Z drugiej jednak – problemów nastręcza koszt inwestycji, a także możliwa konkurencja ze strony sąsiadów. Aby przedsięwzięcie miało ekonomiczny sens, centralne lotnisko musiałoby obsługiwać w skali roku kilkadziesiąt milionów pasażerów. – Sama budowa portu lotniczego w tej skali to ogromny koszt rzędu 20-25 miliardów złotych. Powstaje też pytanie o finansowanie: ta inwestycja nie może się przecież odbić negatywnie na innych przedsięwzięciach infrastrukturalnych – wylicza poseł.

Co więcej, proces inwestycyjny byłby siłą rzeczy rozłożony na wiele lat. Ważną rolę miałoby wobec tego do odegrania polityczne otoczenie inwestycji. – Żeby osiągnąć sukces, centralny port lotniczy musiałby być zrealizowany w ponadpartyjnym porozumieniu, które zapewni mu niezbędną ciągłość – podkreśla rozmówca „Rynku Infrastruktury”.

Najlepsza lokalizacja – między Łodzią a Warszawą

Grabarczyk nie ma jednak wątpliwości co do tego, że optymalnym miejscem do ewentualnej budowy CPL byłby styk województwa łódzkiego i mazowieckiego. Decyduje o tym, w opinii rozmówcy „RI”, istniejąca już i planowana infrastruktura transportowa. – Już dziś region przecinają główne lądowe szlaki komunikacyjne z autostradami i drogami ekspresowymi, które pozwalają na szybki transport ludzi i towarów. Wszystko wskazuje również na to, że w przyszłości przebiegnie tędy Kolej Dużych Prędkości, zaś zgodnie z planami to właśnie kolej ma odgrywać kluczową rolę w komunikacji CPL – argumentuje poseł. Podkreśla jednak, że ostatnie słowo należy do autorów przyszłych dokładnych analiz.

Spośród wielu proponowanych dotychczas lokalizacji dla centralnego portu najbliższy spełnienia tych warunków byłby położony w pobliżu linii kolejowej nr 1, Centralnej Magistrali Kolejowej i drogi szybkiego ruchu S8 (a także stosunkowo niedaleko autostrady A2) Mszczonów w powiecie żyrardowskim.

Kapitał chiński? Tak, ale z gwarancjami

Pod koniec kwietnia br. minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski poinformował, że budową centralnego lotniska jest zainteresowany kapitał chiński. W ocenie Grabarczyka wspólna z Chinami realizacja przedsięwzięć infrastrukturalnych to pomysł godny zastanowienia. – Państwo Środka wkłada obecnie wiele wysiłku w stworzenie nowych szlaków handlowych z przestrzenią euro-atlantycką. W tym kontekście choćby właśnie CPL mógłby stanowić swoisty pomost między wschodem a zachodem – uważa były minister. Zaznacza jednak, że warto wyciągnąć wnioski z doświadczeń z niedokończonej w roku 2011 budowy fragmentu autostrady A2 przez konsorcjum COVEC i przemyśleć warunki kontraktów. – Historia współpracy z chińskimi wykonawcami uczy, że warto pomyśleć o uzyskaniu gwarancji tamtejszego rządu, co mogłoby nas uchronić od podobnych problemów – przekonuje.

Temat centralnego lotniska powraca w dyskusji o przyszłości transportu lotniczego w Polsce. Przypomnijmy: w ostatnich dniach wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit nie wykluczył jego budowy, uzależniając ją jednak m. in. od kondycji PLL LOT. Wskazał też, że za ewentualną decyzją o jego powstaniu będą musiały pójść poważne zmiany w zakresie funkcjonowania lotnisk regionalnych oraz warszawskiego Okęcia. Z większą rezerwą wypowiadał się na ten temat minister energii Krzysztof Tchórzewski, argumentując, że możliwości rozbudowy duoportu Okęcie – Modlin są jeszcze dalekie od wykorzystania. Zdecydowaną przeciwniczką CPL jest prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Natomiast w samej Łodzi i regionie opinie na temat celowości inwestycji są podzielone.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK

Infrastruktura i lotniska

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK

Aleksander Domański 03 września 2018

Koncepcja finansowania CPL przygotowana. Nie obciąży budżetu państwa

Pasażer i linie lotnicze

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Infrastruktura i lotniska

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Justyna Urbaniak 28 kwietnia 2017

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych chce współfinansować budowę CPL

Infrastruktura i lotniska

Centralny Port Komunikacyjny oczami ekspertów Warsaw Enterprise Institute

Infrastruktura i lotniska

UMWŁ: Polska i Łódź potrzebują Centralnego Portu Lotniczego

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK

Infrastruktura i lotniska

Główny ekonomista Business Centre Club o CPK

Aleksander Domański 03 września 2018

Koncepcja finansowania CPL przygotowana. Nie obciąży budżetu państwa

Pasażer i linie lotnicze

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Infrastruktura i lotniska

Szydło: Centralny Port Lotniczy to priorytet rządu

Justyna Urbaniak 28 kwietnia 2017

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych chce współfinansować budowę CPL

Infrastruktura i lotniska

Centralny Port Komunikacyjny oczami ekspertów Warsaw Enterprise Institute

Infrastruktura i lotniska

UMWŁ: Polska i Łódź potrzebują Centralnego Portu Lotniczego

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5