Podczas gdy Airbus przygotowuje się do pierwszego lotu A330-900, trwa przygotowywanie drugiego członka rodziny A330neo, A330-800. Pierwsze części maszyny powstają w punktach Airbusa w Europie.
Chodzi m.in. o nowe, szersze skrzydła, obecnie wyposażane w Bremen i ich kompozytowe szarklety, kadłuby samolotu (Hamburg), słupki tytanu (Tuluza) i skrzydło środkowe (Nantes). Produkcja Airbusa A330-800 będzie kontynuowana aż do ostatecznego montażu do końca 2017 roku. Pierwszy lot maszyny odbędzie się w przyszłym roku.
Airbus opiera się na sukcesie modelu A330-200, który został sprzedany w ponad 600 egzemplarzach. Samoloty A330-800 będą maszynami nowej generacji, zarówno w zakresie komfortu, jak i ekonomiczności, a na pokład będą mogły zabrać 250 pasażerów. Wraz z modelem A300-900, który mieści na pokładzie nieco więcej, bo 300 podróżnych, są podobne do siebie w 99%.
A330-800 pozwoli na zaoszczędzenie 14% paliwa w porównaniu do obecnego modelu A330. Zmniejszone zostaną również koszty utrzymania samolotu. Pasażerowie będą mogli cieszyć się wielokrotnie nagradzaną nową kabiną Airspace, inspirowaną Airbusem A350 XWB. Jak zapowiada firma, lot najnowszym A330 będzie wyjątkowo komfortowy i cichy.
Przypomnijmy, że pierwszym użytkownikiem samolotów A330-900neo będą
portugalskie linie lotnicze TAP Portugal. Zakupione pod koniec 2015 roku 14 maszyn ma zacząć docierać do Portugalii w połowie 2018 roku, zgodnie z nowym harmonogramem dostaw.
Modele A330 to obecnie jedne z najpopularniejszych samolotów szerokokadłubowych na świecie. Do dziś złożono niemal 1700 zamówień na samoloty z rodziny A330, a ponad 1300 lata w barwach ponad 110 operatorów na całym świecie. Niezawodność operacyjna rzędu 99,4 proc. oraz różne ulepszenia produktu oznaczają, że A330 jest obecnie najbardziej efektywnym kosztowo i oferującym największe możliwości samolotem szerokokadłubowym.