Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Jakie znaczenie ma liberalizacja rynku lotniczego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-07-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfratsruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Jakie znaczenie ma liberalizacja rynku lotniczego
fot. Pixabay
Proces liberalizacji unijnego rynku lotniczego na przełomie lat 80. i 90. miał kluczowe znaczenie. Większa konkurencja, spadek cen biletów lotniczych, wzrost połączeń lotniczych i zwiększona dostępność wielu regionów – to tylko kilka jego skutków. Ale znajdą się i tacy co powiedzą, że: nadmierny wzrost tanich linii lotniczych, dopłaty marketingowe czy wojna cenowa. Jednakże, bilans procesu liberalizacji jednoznacznie przemawia „za”, a boleśnie o tym przekonują się mieszkańcy krajów, w których wciąż wiele obowiązujących międzynarodowych umów lotniczych nie podlegało liberalizacji.

Jako wymowny przykład można podać połączenie Algieria – Kamerun, czyli trasy porównywalnej do tej z Londynu do Aten. Z powodu braku bezpośrednich połączeń mieszkańcy, turyści i biznesmeni podróżujący pomiędzy tymi dwoma afrykańskimi krajami muszą lecieć z przesiadką w Turcji, a podróż trwa w najlepszym przypadku ok. 24 godzin. Nie wspominając o cenie biletu, który jest średnio około 80% droższy niż ten na trasie Londyn-Ateny.

Niestety współcześnie nie tylko w Afryce ale i wielu regionach świata jest jeszcze wciąż wiele ”zamkniętych” rynków lotniczych co powoduje konkretne straty dla poszczególnych gospodarek: mniejszy wzrost PKB, mniejsze wpływy z turystyki, mniej inwestycji, mniej miejsc pracy. IATA w swojej analizie jakiś czas temu prognozowała, że otwarcie rynków lotniczych tylko 12 krajów afrykańskich wygenerowałoby dodatkowy wolumen pasażerów, spowodowałoby spadek ceny biletów średnio o 35%, stworzyłoby ponad 23 tys. nowych miejsc pracy oraz zwiększyłoby PKB tych krajów łącznie o ponad 1,3 mld dolarów.

Liberalizacja rynków lotniczych na świecie przełożyła się na konkretne korzyści. W 2000 roku liczba bezpośrednich połączeń pomiędzy państwami europejskimi wzrosła o prawie 75% w porównaniu do roku 1992, a w 2009 roku ich liczba była już o 310% większa niż w 1992 roku. W ciągu dwóch lat od wejścia w życie umowy open skies pomiędzy USA a Kanadą otwarto dodatkowo 79 nowych połączeń pomiędzy tymi krajami. Decyzja Brytyjczyków dotycząca opuszczenia UE i ewentualne skutki tej decyzji również będą mieć wpływ na rynek lotniczy, choćby dlatego, że 49% brytyjskich pasażerów podróżuje do unijnych destynacji, a brytyjski rynek lotniczy jest obecnie największy w Europie pod względem ruchu pasażerskiego (ponad 250 mln pasażerów w 2015 roku). Jak przewiduje IATA spowoduje to spowolnienie wzrostu ruchu lotniczego z/do Wielkiej Brytanii, a także spadku wielkości obsługiwanego frachtu.

O tym jak kluczowe znaczenie ma liberalizacja rynków lotniczych świadczy również prognoza IATA, która przewiduje, iż liberalizacja tylko 320 umów bilateralnych na świecie przyczyniłoby się do utworzenia dodatkowo ponad 24 mln miejsc pracy oraz wygenerowałoby dodatkowo 490 mld dolarów PKB.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lotniczy rynek wart miliardy czeka na polskie firmy

Biznes i przemysł

Lotniczy rynek wart miliardy czeka na polskie firmy

Redakcja 24 lipca 2019

Prognozy PwC: 45 mln pasażerów na CPK to nie problem

Pasażer i linie lotnicze

Prognozy PwC: 45 mln pasażerów na CPK to nie problem

Emilia Derewienko 15 kwietnia 2019

W 2018 roku sprzedano 2,4 tys. samolotów

Biznes i przemysł

W 2018 roku sprzedano 2,4 tys. samolotów

Emilia Derewienko 24 lutego 2019

Możliwa nadpodaż na rynku przewozów lotniczych

Biznes i przemysł

Możliwa nadpodaż na rynku przewozów lotniczych

Justyna Urbaniak 22 listopada 2018

Spore zapotrzebowanie na nowe samoloty cywilne w Rosji

Biznes i przemysł

Spore zapotrzebowanie na nowe samoloty cywilne w Rosji

Michał Szymajda 07 sierpnia 2017

Dzień dobry. Startujemy!

Biznes i przemysł

Dzień dobry. Startujemy!

Rynek Lotniczy 05 lipca 2017

Zobacz również:

Lotniczy rynek wart miliardy czeka na polskie firmy

Biznes i przemysł

Lotniczy rynek wart miliardy czeka na polskie firmy

Redakcja 24 lipca 2019

Prognozy PwC: 45 mln pasażerów na CPK to nie problem

Pasażer i linie lotnicze

Prognozy PwC: 45 mln pasażerów na CPK to nie problem

Emilia Derewienko 15 kwietnia 2019

W 2018 roku sprzedano 2,4 tys. samolotów

Biznes i przemysł

W 2018 roku sprzedano 2,4 tys. samolotów

Emilia Derewienko 24 lutego 2019

Możliwa nadpodaż na rynku przewozów lotniczych

Biznes i przemysł

Możliwa nadpodaż na rynku przewozów lotniczych

Justyna Urbaniak 22 listopada 2018

Spore zapotrzebowanie na nowe samoloty cywilne w Rosji

Biznes i przemysł

Spore zapotrzebowanie na nowe samoloty cywilne w Rosji

Michał Szymajda 07 sierpnia 2017

Dzień dobry. Startujemy!

Biznes i przemysł

Dzień dobry. Startujemy!

Rynek Lotniczy 05 lipca 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5