Partner serwisu
Prawo i polityka

RPO zwraca się do ULC i UOKiK w sprawie overbookingu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rzecznik Praw Obywatelskich

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
RPO zwraca się do ULC i UOKiK w sprawie overbookingu
fot. Matthew Hurst, CC BY-SA 2.0
Linie lotnicze sprzedają więcej miejsc niż ma samolot licząc, że ktoś i tak zrezygnuje z lotu, a ktoś inny odłoży podróż w zamian za rekompensatę. W efekcie pasażer, któremu bardzo zależy na podróży, może nie dostać się na pokład. Owszem, przysługuje mu za to, na przykład, lot w innym terminie. Ale w wielu sytuacjach to za mało – pisze w wystąpieniu RPO.

Problem został częściowo ujęty w przepisach unijnych (rozporządzenia nr 261/2004/WE), które określa rekompensaty należne pasażerom, którzy nie zostali przyjęci na pokład pomimo rezerwacji. Ale – zwraca uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich – prawodawca unijny przyjął (aby ograniczyć zjawisko odmów przyjęcia na pokład), że przewoźnik powinien najpierw wezwać pasażerów do dobrowolnej rezygnacji z lotu w zamian za pewne korzyści. Dopiero jeśli nie będzie ochotników, może nie wpuścić pasażera i zaproponować rekompensatę.

Wypłata odszkodowania to czasem zbyt niska rekompensata

Wypłata odszkodowania oraz zwrot kosztów, czy też zmiana planu podróży, nie stanowią rekompensaty w każdej sytuacji, w szczególności, gdy doszło do przymusowej odmowy przyjęcia na pokład. Bowiem interes pasażera doznaje naruszenia, gdy w związku z odmową przyjęcia na pokład pasażer nie mógł dotrzeć na miejsce w oczekiwanym czasie i w związku z tym zrealizować ważnego dla siebie celu podróży, takiego jak, np.: wizyta lekarska, sprawa rodzinna, czy też inna sprawa osobista. Wydaje się, że odmowa przyjęcia na pokład w tego rodzaju sytuacjach może powodować skutki wykraczające poza sferę zwykłego uszczerbku majątkowego.

Należy także podkreślić, że nadrezerwacja (overbooking) należy do zdarzeń wynikających wyłącznie z winy przewoźnika i nie obejmuje sytuacji losowych. Tymczasem to pasażer ponosi wyłącznie ryzyko odmowy przyjęcia na pokład w sytuacji, gdy przewoźnik przyjął zbyt dużo rezerwacji w stosunku do liczby miejsc w samolocie.

Przepisy prawa nie regulują wprost zasad, na jakich przewoźnicy lotniczy doprowadzają do sytuacji zbyt dużej liczby rezerwacji w stosunku do liczby miejsc. Nie obowiązuje także prawny nakaz uprzedniego informowania pasażerów w ogólnych warunkach przewozu, że istnieje możliwość odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera w związku z nadrezerwacją.

Wydaje się więc, że prawa pasażerów – konsumentów, którzy nie są skłonni dobrowolnie zrezygnować z przelotu, nie podlegają należytej ochronie. Co więcej, pasażer nie jest właściwie powiadamiany o tym, że rezerwacja jest związana z ryzykiem odmowy przyjęcia na pokład z przyczyn uzależnionych jedynie od przewoźnika, chociaż przewoźnikowi znana jest taka okoliczność.

Linie lotnicze świadomie narażają pasażerów na straty

Widać więc, że wyłączny prymat został tu przyznany interesom ekonomicznym linii lotniczych. W przypadku overbookingu przewoźnicy lotniczy zawierają umowy obejmujące większą liczbę miejsc niż jest w samolocie, z zamiarem ich ewentualnego niewykonania, co w konsekwencji wiąże się z wypłatą, co do zasady niewielkiego zryczałtowanego odszkodowania.

Jednocześnie wydaje się, że opisany sposób działania przewoźników lotniczych, w szczególności, gdy stanowi powtarzającą się praktykę uniemożliwiającą korzystanie z dokonanych rezerwacji przez znaczną grupę konsumentów, może być rozpatrywany w kontekście stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ULC. 96 mln pasażerów 2040 r. Optymistyczne prognozy dla rynku

Prawo i polityka

ULC. 96 mln pasażerów 2040 r. Optymistyczne prognozy dla rynku

Łukasz Malinowski 12 września 2023

Olsztyn-Mazury: Nowy system ILS CAT II oficjalnie uruchomiony

Infrastruktura i lotniska

ULC: Rynek rośnie pomimo trudności. Będzie rekordowy rok?

Infrastruktura i lotniska

LOTAir zawiesił działalność na dwa lata

Prawo i polityka

LOTAir zawiesił działalność na dwa lata

Mateusz Kieruzal 26 lipca 2023

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

ULC. 96 mln pasażerów 2040 r. Optymistyczne prognozy dla rynku

Prawo i polityka

ULC. 96 mln pasażerów 2040 r. Optymistyczne prognozy dla rynku

Łukasz Malinowski 12 września 2023

Olsztyn-Mazury: Nowy system ILS CAT II oficjalnie uruchomiony

Infrastruktura i lotniska

ULC: Rynek rośnie pomimo trudności. Będzie rekordowy rok?

Infrastruktura i lotniska

LOTAir zawiesił działalność na dwa lata

Prawo i polityka

LOTAir zawiesił działalność na dwa lata

Mateusz Kieruzal 26 lipca 2023

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5