Partner serwisu
Biznes i przemysł

Koordynatorzy ruchu lotniczego w Kraków Airport mają nowe auta

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
30-08-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kraków Airport

Podziel się ze znajomymi:

W sierpniu lotnisko w Krakowie zakupiło sześć hybrydowych pojazdów dla koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego (marszałków). Nowe samochody są zdecydowanie oszczędniejsze, mniej emisyjne i cichsze od poprzednich. Zakup nowych aut wpisuje się w realizację Strategii społecznej odpowiedzialności Kraków Airport na lata 2016–2018, która w obszarze ochrony środowiska zakłada między innymi stosowanie rozwiązań energooszczędnych na etapie nowych inwestycji.

– Nowe samochody są lepiej widoczne, cichsze i ekonomiczniejsze od poprzednich. Dzięki nim koordynatorzy ruchu lotniczego naziemnego będą mieli również bardziej komfortowe warunki pracy. Statystycznie spędzają oni w samochodzie od 80 do 90% czasu podczas 12 godzinnej zmiany – mówi Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

W sierpniu Kraków Airport zakupił sześć samochodów hybrydowych Toyota Yaris. Napęd hybrydowy dostarcza łącznej mocy 100 KM, a zużycie paliwa wynosi 3,1 l/100 km. W zakupionych samochodach nie ma części narażonych na zużycie (alternator, rozrusznik i paski klinowe). Ponadto hybryda ma możliwość bezszelestnego poruszania się wyłącznie na silniku elektrycznym i nie emituje szkodliwych cząsteczek do powietrza.

– Samochody koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego pracują od 18 do 20 godzin na dobę, często na jałowym biegu. Silniki, zgodnie z przepisami, muszą być cały czas uruchomione. Przy wyborze konkretnego modelu samochodu zwracaliśmy uwagę na zużycie paliwa i emitowany hałas. Ważny był również brak elementów, które ze względu na specyfikę pracy naszych samochodów ulegają częstym awariom w pojazdach o tradycyjnym napędzie – uważa Michał Farnaus, kierownik działu koordynatorów ruchu lotniczego naziemnego.

Samochód „Follow me”

Samochody, którymi poruszają się koordynatorzy ruchu lotniczego naziemnego tzw. „follow me” odróżnia od samochodów spotykanych na co dzień na drogach publicznych m.in.:
• kolor – charakterystyczny jaskrawo żółty z czarną szachownicą – dzięki temu pojazd jest widoczny dla załóg statków powietrznych w różnych warunkach atmosferycznych;
• radiostacja – umożliwia komunikację z innymi służbami pracującymi na lotnisku, ale ciekawostką jest, że marszałek nie ma bezpośredniego kontaktu z pilotem statku powietrznego;
• skaner częstotliwości lotniczych – umożliwia nasłuch korespondencji pomiędzy załogami statków powietrznych a kontrolerami ruchu lotniczego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;
• światła błyskowe – popularne zwane „kogutami” przekazują informację dla załóg statków powietrznych. W nowych samochodach można ją modyfikować w zależności od potrzeby wyświetlany jest sygnał: FOLLOW ME (podążaj za mną), SLOW DOWN (zwolnij), RIGHT (prawo), LEFT (lewo), STOP (zatrzymaj się);
• tablet z oprogramowaniem umożliwiającym monitorowanie ruchu na lotnisku począwszy od najistotniejszej dla koordynatorów informacji takich jak: numer stanowiska postojowego przypisanego konkretnemu statkowi powietrznemu, typ samolotu, aktualizowane są na bieżąco czasy przylotów i odlotów, informacja o ewentualnych opóźnieniach.

Koordynator ruchu lotniczego naziemnego (marszałek)

Koordynator ruchu lotniczego naziemnego zwany „marszałkiem” od ang. słowa „marshaller” to pracownik, który po wylądowaniu samolotu na lotnisku przejmuje bezpośrednio od wieży odpowiedzialność za samolot i pasażerów. Tzw. „punkty przekazania odpowiedzialności” oznaczone są przerywanymi liniami na drogach kołowania. Następnie pilot podążając za samochodem marszałka (tzw. follow me) kołuje na odpowiednie stanowisko na płycie postojowej samolotów. Tam marszałek za pomocą latarek, wykorzystując międzynarodowy system znaków, ustawia statek powietrzny. Dzięki temu możliwe jest sprawne i bezpieczne manewrowanie pojazdów firm zajmujących się m.in. obsługą pasażerów i ich bagażu, tankowaniem, dostawą cateringu, a w zimie odladzaniem.

Koordynator ruchu lotniczego naziemnego wskazuje pilotom bezpieczne warunki kołowania, ubezpiecza statki powietrzne w czasie kołowania w pobliżu przeszkód, monitoruje dostępność stanowisk postojowych. Pilot najczęściej nie widzi końcówek skrzydeł samolotów podczas kołowania, dlatego można powiedzieć, że marszałek jest „oczami pilota” na płycie postojowej samolotów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Kraków oczkiem w głowie Ryanaira

Pasażer i linie lotnicze

Kraków oczkiem w głowie Ryanaira

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2023

ZRPL: Rekordowy początek roku w portach regionalnych

Biznes i przemysł

Lotniska w Krakowie i Modlinie wspierają osoby z autyzmem

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Kraków oczkiem w głowie Ryanaira

Pasażer i linie lotnicze

Kraków oczkiem w głowie Ryanaira

Mateusz Kieruzal 23 czerwca 2023

ZRPL: Rekordowy początek roku w portach regionalnych

Biznes i przemysł

Lotniska w Krakowie i Modlinie wspierają osoby z autyzmem

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5