W minionym roku w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy odbyło się w sumie 43 463 operacji startów i lądowań. Z powodu ograniczonej widzialności nie odbyło się natomiast 6 lotów.
– Temat mgieł na naszym lotnisku często budzi wiele dyskusji. Zanim jeszcze wprowadziliśmy w Gdańsku CAT II, zwaną potocznie ILS drugiej kategorii, twierdziliśmy, że ilość odwoływanych lotów z powodu widzialności mieści się średnio w granicach procenta, natomiast przy nowej kategorii będzie to już kwestia promili. Rok 2017 był pierwszym rokiem, w którym system ILS CAT II działał nieprzerwanie (po uruchomieniu go pod koniec roku 2015 i przerwie na wymianę anten przez PAŻP w połowie 2016). Dlatego ten rok jest miarodajnym okresem do prezentacji statystyk i skuteczności systemu – powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
W 2017 roku procedura LVP (ang. Low Visibility Procedure) związana z warunkami ograniczonej widzialności została wprowadzona w Gdańsku 63 razy. Dzięki systemowi ILS, w procedurze LVP mogły się odbyć 2022 operacje, co stanowi 4,6% wszystkich operacji. Mimo drugiej kategorii ILS, z powodu ograniczonej widzialności, w Gdańsku nie odbyło się 6 operacji, co stanowi 0,01% wszystkich startów i lądowań.
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy posiada system ILS dla CAT II (minimalna widzialność wzdłuż drogi startowej 300 m) od połowy listopada 2015 roku. Wcześniej lotnisko funkcjonowało z ILS dla kategorii I (minimalna widzialność wzdłuż drogi startowej 550 m). 2018 rok dla
gdańskiego lotniska zapowiada się przełomowo, szczególnie, że port planuje uruchomienie jesienią systemu ILS kategorii III. Nowy system umożliwi wykonywanie operacji przy widzialności wzdłuż pasa wynoszącej minimum 75 m.
Prace będą kosztowały 6 mln zł. Ograniczą się do montażu pętli oraz przygotowania systemów informatycznych. Za ich wdrożenie odpowiedzialna jest firma Elvit. Dodatkowo konieczne będzie postawienie anteny tzw. monitoringu pola dalekiego przez Agencję Żeglugi Powietrznej.
Pod względem wolumenu przewożonych pasażerów gdańskie lotnisko od lat zajmuje drugą pozycję w kraju wśród portów regionalnych. Nie inaczej było w 2017 roku, gdy na lotnisku obsłużono 4,6 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej.