Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Furgalski o CPL: Lepszym rozwiązaniem jest duoport

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-09-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Furgalski o CPL: Lepszym rozwiązaniem jest duoport
fot. RynekInfrastruktury.pl
Budowa Centralnego Portu Lotniczego nie oznacza końca tylko dla Okęcia, ale też dla lotnisk w Łodzi, Radomiu i Bydgoszczy – twierdzi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu ZDG TOR wskazując, że znacznie lepszym pomysłem byłoby postawienie na koncepcję duoportu.

– Wszystkie analizy wykonywane w ostatnich latach pokazują, jak wielkie spustoszenie wśród istniejących portów lotniczych sieje CPL. Autorzy tej koncepcji dosyć swobodnie podchodzą do dat, finansowania i skomunikowania tego portu. Raz jest to rok 2022, raz 2030. Raz zbudują go Chińczycy, raz tylko pożyczą nam pieniądze. Nie ma też żadnych problemów, by w ciągu 6 lat dociągnąć do CPL kolej dużych prędkości. Każdy, kto widzi problemy modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej popuka się w czoło. Za rozsądniejszą uważam koncepcję duoportu, której kolejne etapy mogą powstawać na przestrzeni kilkudziesięciu lat za w sumie 8 mld zł. Lepsze połączenia drogowe i kolejowe i tak z Modlinem powstaną, a wspólna przepustowość tych lotnisk może sięgnąć 65 mln pasażerów rocznie – przekonuje Furgalski w rozmowie z serwisem „RynekInfrastruktur.pl”.

To właśnie Centralny Port Lotniczy, nie zaś duoport znajduje się w programie PiS i to ku temu pomysłowi zdają się skłaniać przedstawiciele obecnego rządu, choć ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły. Alternatywą jest duoport, rozważany głównie dlatego, że podwarszawski port, w przeciwieństwie do tego stołecznego, ma nieograniczone możliwości rozwoju a dzięki budowie drugiego, równoległego pasa i nowego terminalu mógłby obsługiwać docelowo do 40 mln pasażerów. Nie ma tu również ograniczeń dotyczących lotów nocnych.
 
– Zamknąć należy wtedy przede wszystkim Okęcie, w które wpakowaliśmy ostatnimi laty 2 mld zł. Był pomysł, aby stołeczne lotnisko utrzymywało się jedynie z ruchu krajowego co jest nonsensem, bo po pierwsze jest on za mały, po drugie w większości pasażerowie w lotach krajowych są pasażerami tranzytowymi. Padają Łódź, Bydgoszcz, Radom, który i tak ledwo przędzie. Można dyskutować czy Modlin padnie czy tylko wpadnie w wielkie problemu finansowe, ale pamiętajmy, że udziałowcem jest tam także Państwo, które dążyłoby do jego zamknięcia po uruchomieniu CPL, by zlikwidować konkurencję – twierdzi Furgalski.

Pewne jest, że gdyby lotnisko w Modlinie miało przejąć funkcje portu centralnego, bądź realizować swoje zadania przy współpracy z Lotniskiem Chopina, konieczne jest doprowadzenie bezpośredniej linii kolejowej do portu. Chodzi o 5 km torów, ze stacją kolejową tuż przy terminalu lotniczym. Ważne jest również rozwiązanie problemu z trasę S7 w Łomiankach. Chodzi o wybudowanie odcinka wylotowego trasy z Warszawy przez Łomianki. Póki co nie wiadomo, kiedy inwestycja ta miałaby zostać zrealizowana.

O CPL czytaj także TUTAJ 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Justyna Urbaniak 28 lutego 2017

PLL LOT największym przewoźnikiem w UE działającym na Ukrainie

Pasażer i linie lotnicze

Przesłanki przemawiające za budową Centralnego Portu Lotniczego

Infrastruktura i lotniska

Liberadzki: Pomysł budowy Centralnego Portu Lotniczego budzi wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Biznes i przemysł

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Zobacz również:

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Justyna Urbaniak 28 lutego 2017

PLL LOT największym przewoźnikiem w UE działającym na Ukrainie

Pasażer i linie lotnicze

Przesłanki przemawiające za budową Centralnego Portu Lotniczego

Infrastruktura i lotniska

Liberadzki: Pomysł budowy Centralnego Portu Lotniczego budzi wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Biznes i przemysł

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5