Po roku testów Airbus otrzymał certyfikacje, która pozwoli wprowadzić A350-1000 do użytku komercyjnego. Swój pierwszy próbny lot maszyna odbyła 24 listopada 2016 roku.
Dzięki przyznaniu tego typu certyfikatu przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i Federalną Administrację Lotnictwa USA (FAA) europejski producent będzie mógł sfinalizować kontrakty z klientami. Ponad połowa zainteresowanych A350 XWB zamówiła zarówno wersje A350-1000, jak i wersje A350-900 o krótszym kadłubie. Ten przypadek dotyczy między innymi Qatar Airways, który to odbierze 37 A350-1000 wraz z 39 wersjami A350-900. Katarski przewoźnik zamierza dostarczyć pierwszą maszynę do linii z Zatoki Perskiej jeszcze w tym roku. Do tej pory 11 klientów z pięciu kontynentów zamówiło łącznie 169 A350-1000.
Potwierdzenie odbioru A350-1000 przez Qatar cieszy Airbusa, bowiem relacje producenta z odbiorcą są w ostatnim czasie
napięte. W tym roku przewoźnik zdecydował o anulowaniu zamówienia na budowę czterech A350 w wersji 900. Zamawiający jako powód tej decyzji podał spore opóźnienia w produkcji samolotów. Anulowanie zamówienia przebiegło niemal bez konsekwencji dla Qatar Airways, ponieważ wcześniej taką możliwość, w razie opóźnień, zapisano w umowie.
Zmniejszenie wartości transakcji zbiegło się jednak w czasie z izolacją dyplomatyczną tego kraju, która mocno uderzyła w przewoźnika. Ostatecznie przewoźnik zamówił o 4 maszyny mniej niż planował.
Airbus A350-1000 jest nowym członkiem rodziny samolotów A350 XWB, maszyn długodystansowych średniej wielkości. Razem z A330neo oferują: wysoki poziom efektywności operacyjnej, niższe zużycie paliwa, zmniejszoną emisję hałasu i zanieczyszczeń.