Partner serwisu
Biznes i przemysł

PAŻP zaaprobował system ILS dla Katowic [ZDJĘCIA]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Blog Katowice Airport

Podziel się ze znajomymi:

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podjęła decyzję o rozpoczęciu prac, których celem jest oprzyrządowanie pomocniczego kierunku drogi startowej Katowice Airport w system (ILS – Instrument Landing System) umożliwiający precyzyjne i bezpieczne lądowania przy ograniczonej widzialności i niskim pułapie chmur.

Katowicki port lotniczy będzie tym samym pierwszym w Polsce lotniskiem regionalnym z systemem ILS na obydwu kierunkach podejścia do drogi startowej tj. zasadniczego (pas 27) i pomocniczego (pas 09). PAŻP decyzję podjęła w odpowiedzi na wniosek Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego pod koniec czerwca tego roku.

Droga startowa Katowice Airport jest zlokalizowana na osi wschód – zachód, na tej bowiem linii wiatry wieją najczęściej. Aerodynamika i bezpieczeństwo to czynniki, które determinują to, że startować i lądować powinno się pod wiatr. Ze względu na charakterystykę wiatrów w Pyrzowicach, które przez większość czasu wieją z zachodu, samoloty na tym lotnisku najczęściej lądują od wschodu, czyli od Siewierza i startują na zachód, w stronę Miasteczka Śląskiego. Dlatego też wschodni kierunek podejścia do drogi startowej uzbrojony jest w system ILS i określa się go mianem zasadniczego.

Od września 2016 roku na kierunku zasadniczym można w Katowice Airport lądować z wykorzystaniem II kategorii operacji lotniczych, co oznacza, że minimalna widzialność wzdłuż drogi startowej nie może być mniejsza niż 300 m, a pułap chmur nie niżej niż 30 m. Udostępnienie procedur dla II kategorii operacji lotniczych znacząco podniosło dostępność operacyjną portu w warunkach ograniczonej widzialności przy wiatrach wiejących z zachodu.

Jednak w ostatnich latach zauważalna jest tendencja do coraz częstszego występowania wiatrów z kierunków wschodnich, które powodują, że do startów i lądowań używany jest kierunek pomocniczy, czyli pas 09, który nie jest oprzyrządowany systemem ILS. Procentowy udział czasu wykorzystania dróg startowych 09 i 27 jako „pasa w użyciu” obrazują poniższe statystyki.
W 2015 roku przez 81% czasu w użyciu był pas 27, pas 09 przez 19%. W ujęciu kwartalnym podział prezentował się następująco:

  • I kwartał 2015 – pas 27: 85%, pas 09: 15%
  • II kwartał 2015 – pas 27: 90%, pas 09: 10%
  • III kwartał 2015 – pas 27: 54%, pas 09: 46%
  • IV kwartał 2015 – pas 27: 94%, pas 09: 6%

W 2016 roku kierunek zasadniczy (pas 27) w użyciu był przez 78%, kierunek pomocniczy (pas 09) przez 22%. W ujęciu kwartalnym podział prezentował się następująco:

  • I kwartał 2016 – RWY 27: 82%, RWY 09: 18%
  • II kwartał 2016 – RWY 27: 67%, RWY 09: 33%
  • III kwartał 2016 – RWY 27: 76%, RWY 09: 24%
  • IV kwartał 2016 – RWY 27: 86%, RWY 09: 14%

Warto pamiętać, że po pierwsze nie wszystkie samoloty startują lub lądują na pasie w użyciu. Po drugie, liczba operacji wykonywana na każdym z kierunków nie jest proporcjonalna do podanych czasów ze względu na duże różnice sezonowe w natężeniu ruchu.

Nie zmienia to faktu, że powyższe dane dobrze obrazują, że montaż systemu ILS dla kierunku pomocniczego ma uzasadnienie. Aktualnie załogi lądujące na pasie 09 mogą wykorzystać procedurę „z widocznością”, skorzystać z procedury dla systemu nawigacji satelitarnej GNSS lub procedury z wykorzystaniem pomocy nawigacyjnej DVOR/DME, która zapewnia najniższe z trzech wymienionych procedur minima, czyli widzialność wzdłuż drogi startowej nie mniejszą niż 800 m i pułap chmur nie niższy niż 80 m. System ILS dla pasa 09, który dostępny będzie w ramach procedur dla I kategorii operacji lotniczych, umożliwi lądowania przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 550 metrów i pułapie chmur nie niższym niż 60 m.

W ramach realizacji inwestycji Polska Agencja Żeglugi Powietrznej przeniesie system ILS, który używany był na starej drodze startowej Katowice Airport, na zachodnie pomocnicze podejście do nowej drogi startowej, przygotuje go do użytku oraz sporządzi i udostępni odpowiednie, nowe procedury lądowań. Ponadto uproszczony świetlny system podejścia dla pasa 09, tzw. krzyż z osią o długości 420 m i poprzeczką świetlną (crossbar) zostanie zastąpiony świetlny system podejścia precyzyjnego układzie geometrycznym ALPA-ATA. Całość do użytku powinna zostać oddana najpóźniej do końca 2019 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Pasażer i linie lotnicze

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Michał Szymajda 14 września 2023

Śląskie ogłosiło przetarg na przewoźnika kolejowego

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Rekord z lipca szybko pobity! Sierpień najlepszy w historii

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Pasażer i linie lotnicze

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Michał Szymajda 14 września 2023

Śląskie ogłosiło przetarg na przewoźnika kolejowego

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Rekord z lipca szybko pobity! Sierpień najlepszy w historii

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5