Linie lotnicze Norwegian odrzuciły dwie oferty kupna od IAG. W opinii norweskiego przewoźnika propozycja zaniżała wartość linii.
Grupa International Airlines Group (IAG), w skład której wchodzą British Airways, Aer Lingus, Iberia czy Level potwierdziła, że rozmowy zakończyły się bez owocnego porozumienia. Norwegian nie skorzystał z pomocy finansowej IAG, choć jego akcje spadły o 11 proc. Dla porównania, akcje IAG wzrosły o 4,5 proc. W 2017 roku linia przewiozła 33 miliony pasażerów, z kolei grupa IAG – 105 milionów.
IAG kupiło w kwietniu 4,6 proc. udziałów w norweskiej linii, co miało być przyczynkiem do rozmowy o przejęciu całości udziałów. Tym bardziej więc ostatnia decyzja zarządu Norwegiana była dla grupy bolesna. Grupa stwierdziła w kwietniu, że zgromadziła 4,6% udziałów w linii budżetowej, sygnalizując zainteresowanie ewentualnym przejęciem.
Saj Ahmad, analityk lotniczy w firmie StrategicAero Research, zwrócił uwagę, iż Norwegian może domagać się wyższej oferty, poczekać na alternatywnego oferenta lub postawić na działania w pojedynkę. Może mieć jednak problem z rosnącymi cenami paliwa, które będą postrachem dla mniejszych linii. – Nie zdziwiłbym się, gdyby ci słabsi przewoźnicy wpadli w większe kłopoty, a niektórzy mogliby zniknąć z rynku w drugiej części roku — powiedział.
Skandynawski przewoźnik pod koniec ubiegłego roku nabył 28 cotygodniowych slotów na lotnisku London Gatwick. Teraz będzie analizować, w jaki sposób wykorzysta miejsca do lądowań w swojej strategii na 2018 rok. Linie lotnicze kupiły sloty od Small Planet Airlines, zwiększając tym samym swoją obecność na drugim, największym lotnisku w Wielkiej Brytanii. – Zabezpieczenie kluczowych slotów pozwoli zaoferować naszym pasażerom jeszcze więcej nowych tras, dodatkowych lotów. Wraz z uruchomieniem nowych połączeń z Argentyną, Chicago i Austinem w 2018 roku, zdobycie dodatkowej przepustowości na londyńskim Gatwick to kolejny ogromny krok naprzód – skomentował ten ruch dyrektor generalny Thomas Ramdahl.
Tymczasem koncern IAG w 2017 roku odnotował zysk operacyjny w wysokości 3 015 mln euro (2 655 mln funtów). Analitycy przewidywali natomiast, że będzie to kwota sięgająca 3 046 mln euro. Przychody grupy wzrosły o 1,8%, choć sam spadek zaliczył British Airways.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.