Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Krawczyk: Centralny Port Komunikacyjny uderzy w siłę polskiego lotnictwa


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-05-10 15:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Krawczyk: Centralny Port Komunikacyjny uderzy w siłę polskiego lotnictwa
fot. Pixabay
– Uważam, że Warszawa potrzebuje rozwiązania lotniskowego. Pytanie, czy Polska potrzebuje centralnego hubu, który byłby konkurencyjny wobec lotnisk regionalnych i lotniska warszawskiego – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy Jacek Krawczyk, przewodniczący Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Ekonomiczo-Społecznym i sprawozdawca EKES w tematyce lotnictwa.
Maj rozpoczął się pierwszym czytaniem projektu ustawy o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ministerstwo Infrastruktury bardzo liczy na sfinalizowanie projektu do roku 2027. Inwestycja zakłada nie tylko budowę wielkiego lotniska, którego docelowa przepustowość szacowana jest na nawet 100 mln pasażerów rocznie, ale i kompatybilnych z portem sieci kolei. W tym celu ma powstać spółka celowa, która zajmie się koordynowaniem prac podmiotów, takich jak PKP PLK czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Tymczasem pomysł CPK nie wszystkim się podoba. Zawiedzeni i zaniepokojeni planami jego budowy są mieszkańcy gminy Baranów, w której najprawdopodobniej zostanie zlokalizowany Port Solidarność. Obawiają się oni ewentualnych wywłaszczeń i konieczności wyprowadzki w ciągu 120 dni. Na połowę czerwca zapowiedzieli już referendum w tej sprawie.

Sceptyczni pozostają również niektórzy eksperci. Jacek Krawczyk, przewodnicy Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Ekonomiczo-Społecznym i sprawozdawca EKES, w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy wyraził obawę, że megalotnisko może nadszarpnąć sytuację polskiego rynku lotniczego i uderzyć w porty regionalne. – To, co udało się Polsce zbudować w lotnictwie przez ostatnie 25 lat, czyli odejście od jednego, najważniejszego lotniska, jakim jest Okęcie, może zostać zniweczone. Dzisiaj Lotnisko Chopina obsługuje 40% rynku, a więc do tej liczby będzie musiała się dostosować cała reszta – argumentuje.

Ekspert dodaje, że Warszawa potrzebuje rozwiązania lotniskowego, ale nie jest pewien czy na pewno kraj potrzebuje wielkiego hubu, który byłby konkurencyjny wobec lotnisk regionalnych i lotniska stołecznego. – Widzę zagrożenie dla lotnisk regionalnych, w szczególności dla lotnisk w Mazowieckiem, które przestaną w ogóle funkcjonować, ale także tych, które są w kraju dość silnie wzrostowe – Kraków, Katowice, Gdańsk, Wrocław, Poznań – one wszystkie mogą znaleźć się w trudnej sytuacji – tłumaczy Krawczyk. I dodaje, że to właśnie w te porty należy inwestować.

– Siłą polskiego rynku jest przede wszystkim pasażer polski – twierdzi ekspert, choć, jak przyznaje, należy starać się, żeby pasażerów tranzytowych było jak najwięcej. – Polski potencjał pasażerski jest duży. Nie dlatego, że jesteśmy zlokalizowani w centrum Europy – to jest kompletny nonsens – mówi Krawczyk Rynkowi Lotniczemu.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Sejm przyjął specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Prawo i polityka

Sejm przyjął specustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Emilia Derewienko 11 maja 2018

Wild: Duoport miałby sens, gdyby nie było LOT-u

Prawo i polityka

Wild: Duoport miałby sens, gdyby nie było LOT-u

Magdalena Wosińska 10 maja 2018

 

Co Modlin przygotował na lato

Pasażer i linie lotnicze

Co Modlin przygotował na lato

27 czerwca 2018

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

Infrastruktura i lotniska

Radom: Jest zgoda na umowę dzierżawy z PPL

27 czerwca 2018

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

Prawo i polityka

Ryanair po raz kolejny staje w obliczu strajku

27 czerwca 2018

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dublinie do pilnej rozbudowy

27 czerwca 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS