Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Czy dla Lotniska Chopina będzie życie po CPK


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2017-10-26 08:08
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy dla Lotniska Chopina będzie życie po CPK
fot. Kuba Balcerski/ Lotnisko Chopina
Przeciwnicy koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego od początku wskazują, że budowa nowego portu nie jest potrzeba, bo jest przecież mamy doskonałe Lotnisko Chopina. Dodatkowo argumentują, że jego zamknięcie będzie równoznaczne ze zmarnowaniem miliardów, które wydano na jego rozbudowę i funkcjonowanie. Chyba nigdy tak bardzo nie kochaliśmy portu Chopina jak teraz, kiedy mówi się o jego rychłym zamknięciu – komentuje dla Rynku Lotniczego Michał Leman, wieloletni dyrektor PLL LOT, obecnie autor bloga Captainspeaking.
Wyczerpująca się przepustowość Lotniska Chopina to kluczowy argument władz dla budowy megalotniska, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego. I choć realizacja projektu gigantycznego portu lotniczego od tygodni stoi w miejscu, czekając na swoją kolej na obradach Rady Ministrów, wizje tego, co stanie się z Lotniskiem Chopina po otwarciu CPK, mnożą się. Ostatni pomysł dotyczyć miał wykorzystania Okęcia przez Ministerstwo Obrony Narodowej i utworzenie na tym terenie… centrum szkolenia pilotów.

Jak zauważa Michał Leman, były dyrektor PLL LOT, ekspert lotniczy i autor bloga Captainspeaking, pomysły na nowe wykorzystanie portu nie są poparte żadną analizą, są natomiast efektem „strachu przed jasną decyzją”. Tymczasem ten brak spójnej wizji i kompromis, z którego nikt do końca nie jest zadowolony, może, zdaniem eksperta, sporo kosztować polskie państwo.

Lotnisko Chopina już się spłaciło

Zrównanie z ziemią portu na Okęciu to wciąż pomysł budzący wiele kontrowersji. Zburzenie istniejącej infrastruktury lotniczej to, zdaniem wielu osób, marnotrawstwo środków. Zdaniem Michała Lemana – marnotrawstwo jest jedynie domniemane.

– Trudno zrozumieć dlaczego ten temat ciągle jest powtarzany. Pieniądze zainwestowane w budowę i rozbudowę infrastruktury portu już dawno się spłaciły – podkreśla ekspert. Dodaje, że do momentu otwarcia CPK, czyli przez następne 10 do 15 lat, konieczne będzie inwestowanie kolejnych środków. – One również się spłacą – stwierdza Leman.

Dwa najlepsze scenariusze

Zdaniem Michała Lemana, istnieją dwa najlepsze rozwiązania kwestii Lotniska Chopina po budowie CPK: albo całkowite zamknięcie, albo pozostawienie ruchu biznesowego mniejszych samolotów na wzór lotniska Londyn-City. Przy czym całkowita likwidacja infrastruktury lotniskowej na Okęciu jest według eksperta lepszym rozwiązaniem. Dlaczego?

– Likwidacja lotniska umożliwia wykorzystanie pełni potencjału terenu, który dzisiaj zajmuje. Są to hektary uzbrojonych i doskonale skomunikowanych terenów. Możliwości inwestycyjne są bardzo szerokie od zabudowy biurowej, poprzez mieszkaniową i aż po komercyjną – komentuje ekspert dla Rynku Lotniczego. Dodaje, że likwidacja Okęcia mogłaby być szansą na uzyskanie przychodów z komercjalizacji liczonych w miliardach złotych, które można przeznaczyć na sfinansowanie lub spłatę zadłużenia związanego z finansowaniem budowy CPK.

Zdaniem Michała Lemana, utworzenie obiektu na kształt Londyn-City może przynieść mniejsze korzyści niż ponowne zagospodarowanie terenów lotniska, ale wciąż pozostawi możliwość działania funkcji lotniczej i realizacji lotów biznesowych i europejskich krótkodystansowych. Jednak, jak dodaje, ta funkcja z kolei może przerosnąć możliwości narodowych linie lotniczych. – PLL LOT może być za małym przewoźnikiem, a Polska lub Warszawa za małym rynkiem, aby móc takie rozwiązanie wprowadzać – dodaje ekspert.

Zapomnijmy o pomyśle MON-u

Krytycznie natomiast były dyrektor PLL LOT odnosi się do najnowszego pomysłu Ministerstwa Obrony Narodowej, na temat utworzenia na Lotnisku Chopina centrum szkoleniowego dla pilotów cywilnych i wojskowych. – To wizje księżycowe – uważa Leman. – Centrum szkolenia pilotów prawie w centrum miasta brzmi jak genialny sposób na marnotrawstwo pieniędzy. Utrzymanie infrastruktury lotniczej tylko dla tak niszowych funkcji będzie niewyobrażalnie drogie i nieefektywne – dodaje.

Podkreśla, że temat szkoleń pilotów i budowy symulatorów był już wielokrotnie omawiany i analizowany przez LOT, i to bez pozytywnego rezultatu. – Po pierwsze takich centrów na świecie jest sporo. Po drugie jeżeli powstają to przy współpracy ze znacznie większymi liniami niż LOT, bo do tego potrzebna jest skala – argumentuje ekspert. – Mam nadzieję, że te koncepcje zakończą się na etapie pomysłów – dodaje Michał Leman.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Lotnisko Chopina nie boi się zimy

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina nie boi się zimy

inf. prasowa 25 października 2017

PLL LOT: Dziś startuje dodatkowe połączenie między Babimostem a Warszawą

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Dziś startuje dodatkowe połączenie między Babimostem a Warszawą

Justyna Urbaniak 18 października 2017

„Porty Lotnicze” będą miały prezesa. Prezydent podpisał ustawę o PPL

Prawo i polityka

„Porty Lotnicze” będą miały prezesa. Prezydent podpisał ustawę o PPL

Magdalena Wosińska 11 października 2017

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5