Trudno znaleźć optymistyczne aspekty, lub chociaż szanse, które Brexit stwarzałby rynkowi lotniczemu – zgodzili się uczestnicy debaty na temat kluczowych wyzwań dla rozwoju branży lotniczej w Polsce, zorganizowanej podczas Forum Lotniczego.
Bartosz Baca, Partner, BBSG moderujący debatę podkreślił, że ostatnie trzy lata były bardzo korzystne dla rynku lotniczego – zakończył się kryzys finansowy, a ceny ropy spadły. – Przewoźnicy operują niskich marżach. Dlatego zyski z ostatnich lat są zaskakujące – podkreślił.
Ryanair i Luthansa zgodne
Jednym z najważniejszych tematów debaty był Brexit – a konkretnie jego wpływ na przyszły kształt rynku lotniczego. Dyskutanci zgodzili się, że nie będzie miał on pozytywnego wpływu na branżę. – Jesteśmy firmą, która powstała dzięki liberalizacji rynku lotniczego. Dlatego uważamy, że nic dobrego nigdy nie przyszło z ograniczania rynku. I tak samo będzie w przypadku Brexitu – zawsze będzie to ograniczenie względem tego, co mamy dziś. Nie widzężadnych potencjalnych korzyści – podkreślił Juliusz Komorek, członek zarządu Ryanair. Poparł go dr Frank Wagner, Country Manager Poland Lufthansy. – Mamy te samy obawy – przyznał.
Bartosz Baca zapytał dyskutantów o coraz powszechniejsze głosy, że z Brexitu mogą płynąć dla Polski pewne korzyści. Na przykład ograniczenie liczby lotów do Wielkiej Brytanii wzmocni ofertę na kontynencie.
Juliusz Komorek z Ryanaira uważa jednak, że nie ma co upatrywać szansy w tym, że ograniczenie działalności w Wielkiej Brytanii skłoni np. Ryanair do otwarcia nowych baz w Polsce. – Niezależnie od Brexitu, możemy założyć kolejną bazę i wozić do Polski pasażerów z Hiszpanii – stwierdził dodając, że połowa pasażerów na trasach z Wielkiej Brytanii do Krakowa to brytyjscy turyści – większość z nich Kraków utraci.
Furia lowcostów
Takiego samego zdania jest Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Co więcej, ograniczenie rynku w Wielkiej Brytanii zwiększy konkurencję w połączeniach na kontynencie, co będzie zagrożeniem dla LOT-u. – Spodziewam się prawdziwej furii lowcost-ów – prognozuje.
Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Lotniczego zaznaczył, że Brexit może nie dotknąć w tak dużym stopniu rynku lotniczego, a to ze względu na naciski przewoźników ogólnoeuropejskich, takich jak Lufthansa. – Piłka jest jeszcze w grze – podkreślił. Adrian Furgalski zauważa jednak, że Brexit tak czy owak doprowadzi do osłabienia Unii Europejskiej - i to te globalne efekty decyzji Brytyjczyków będą najważniejsze także dla lotnictwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.