Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Azjatycki rynek lotniczy rośnie w siłę


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2018-01-06 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Azjatycki rynek lotniczy rośnie w siłę
fot. Pixabay
W Azji znajduje się obecnie dziewięć z 20 lotnisk na całym świecie, obsługujących co najmniej 60 milionów pasażerów rocznie. Pięć azjatyckich lotnisk osiągnęło 60 milionów pasażerów rocznie po raz pierwszy w 2017 r. To Bangkok Suvarnabhumi, Delhi Indira Gandhi, Guangzhou Baiyun, Seul Incheon i Singapur Changi.
Gigantyczne wzrosty

W 2016 r. w Azji znajdowały się cztery z 14 lotnisk obsługujących co najmniej 60 milionów pasażerów. W związku z tym 29 proc. portów lotniczych obsługujących powyżej 60 mln podróżnych znajdowało się właśnie na tym kontynencie. Rynek rozwija się jednak na tyle dynamicznie, że przewiduje się, iż w 2018 roku w Azji zlokalizowanych będzie już 50 proc. takich lotnisk, a do 2020 roku liczba ta wzrośnie do ponad 60 proc.

Szybko rosnący udział azjatyckiego rynku lotniczego wskazuje na rosnącą rolę tego kontynentu w globalnym ruchu lotniczym. Duże azjatyckie lotniska (obsługujące ponad 30 milionów pasażerów rocznie) nie mają ograniczeń infrastrukturalnych i są szczególnie dobrze przygotowane do przyjęcia rosnącego ruchu, co prowadzi do stałego wzrostu liczby portów lotniczych osiągających wyniki przekraczające 50-60 milionów pasażerów obsługiwanych w ciągu roku.

Azjatyccy giganci

A blisko 60-milionowych wyników są już kolejne azjatyckie lotniska. Kuala Lumpur International i Dżakarta Soekarno-Hatta powinny dotrzeć do 60 milionów pasażerów rocznie w 2018 r. Mumbai w Indiach, Tajpej na Tajwanie i trzy porty lotnicze w Chinach kontynentalnych prawdopodobnie osiągną 60 milionów pasażerów w ciągu najbliższych kilku lat.

Mumbaj, Tajpej, Chengdu, Kunming i Shenzhen w 2016 r. obsłużyły ponad 40 milionów pasażerów. Chengdu prawdopodobnie osiągnęło 50 milionów pasażerów w 2017 r, podczas gdy pozostałe cztery porty lotnicze prawdopodobnie osiągnie 50 milionów pasażerów w 2018 r. Wszystkie pięć portów lotniczych może osiągnąć 60 milionów do 2020 r.

10 największych lotnisk w Azji rośnie wolniej

10 największych lotnisk w Azji rozwijało się wolniej niż kolejne 10 największych portów lotniczych w regionie. Wynika to częściowo z ograniczeń infrastrukturalnych na największym lotnisku w Azji, ale odzwierciedla również rosnący popyt w mniejszych hubach, a w przypadku Chin - w miastach średniej wielkości.

Na przykład roczny ruch pasażerski w Chengdu wzrósł o 78 proc. w okresie od 2010 do 2016 r., podczas gdy roczny ruch pasażerski w Delhi wzrósł o 96 proc. w tym samym sześcioletnim okresie. Ruch w Kunming i nieco mniejszy Ho Chi Minh wzrósł ponad dwukrotnie w latach 2010-2016.

Z 10 największych lotnisk w Azji (w oparciu o dane z 2016 r.) tempo wzrostu dla sześciu lat kończących się w 2016 r. wahało się od 25 proc. do 73 proc.. Jedynymi 10 azjatyckimi lotniskami, które rosły o ponad 50 proc. w okresie od 2010 do 2016 r. były Kuala Lumpur International i Seul Incheon. Tokio Haneda i Dżakarta-Soekarno Hatta miały najwolniejszy wzrost, odpowiednio o 24 i 25 proc.

Gigantyczny port również w Polsce

Podczas gdy gigantyczne porty rosną w siłę w rejonie Azji, Polska również przygotowuje się do uruchomienia swojego wielkiego hubu. Chodzi oczywiście o Centralny Port Komunikacyjny, który ma być gotowy w 2027 roku. Pierwszy terminal jest szacowany na 50 mln pasażerów. Docelowo może być to jednak nawet 100 mln podróżnych obsługiwanych w ciągu roku. Przedstawiciele polskiego rządu liczą na to, że CPK stanie się hubem dla przewoźników między Europą a Azją. Ma to być największy węzeł przesiadkowy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Czy budowa CPK oznacza powstanie nowej metropolii?

Biznes i przemysł

Czy budowa CPK oznacza powstanie nowej metropolii?

Leonard Dolecki 29 grudnia 2017

Port Lotniczy Łódź: W sprawie CPK czekamy na konkrety

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Łódź: W sprawie CPK czekamy na konkrety

Roman Czubiński 23 grudnia 2017

CPK: Jaki układ przestrzenny?

Infrastruktura i lotniska

CPK: Jaki układ przestrzenny?

Roman Czubiński 26 grudnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Infrastruktury Transport Publiczny Railway Market ZDG TOR ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS