Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Zgorzelski: CPK pozwoli nam podwoić przewozy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-11-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Zgorzelski: CPK pozwoli nam podwoić przewozy
fot. Port Lotniczy Rzeszów
W obsłudze Centralnego Portu Komunikacyjnego dużą rolę mogą odegrać nie tylko kolej dalekobieżna, w tym – dużych prędkości, ale i regionalna. Pasażerowie lotów, pracownicy portu oraz mieszkańcy planowanego supernowoczesnego miasta położonego przy lotnisku to ogromny rynek przewozowy – mówił podczas debaty na Kongresie 590 prezes PR Krzysztof Zgorzelski. Jak dodał, konieczne jest jednak usunięcie barier utrudniających kolei rywalizację z transportem drogowym.

– Obecnie, jako największy polski przewoźnik regionalny, przewozimy w całej Polsce 220 tysięcy pasażerów dziennie. Spodziewam się, że po otwarciu CPK ta liczba się podwoi – przewidywał prezes PR. Jak stwierdził, z samych tylko połączeń regionalnych każdego dnia będą korzystać setki tysięcy pasażerów. – CPK wygeneruje miejsca pracy dla nawet 300 tysięcy osób. Należy pamiętać o planowanym przy porcie High-Tech City. Spodziewam się, że będzie to dobry projekt dla tych, którzy będą chcieli robić biznes w takiej lokalizacji – uzasadniał. Zadaniem dla kolei będzie więc dowóz nie tylko pasażerów samolotów, ale i pracowników z Warszawy, Łodzi oraz miejscowości na północy i południu. Skala ruchu regionalnego ma odpowiadać znaczeniu CPK, który za kilkanaście lat – według słów Zgorzelskiego – stanie się gospodarczym sercem Polski.

Stacja końcowa na Okęciu to za mało

Według wstępnie przygotowywanych analiz w ciągu 2 godzin ma być możliwy dojazd pociągiem do Baranowa z obszaru zamieszkanego przez 12 milionów ludzi. – To wyzwanie nie tylko dla Polregio, ale również dla PKP IC. Dlatego w projekcie będzie musiał być uwzględniony regionalny ruch lotniczy, ale też kolejowy – zastrzegł mówca.

CPK od początku ma być pozbawiony jednego z poważnych, szczególnie z punktu widzenia przewoźników kolejowych, mankamentu lotniska im. Chopina. – Nie ma tam dwukierunkowego dworca kolejowego. Pociągiem regionalnym można odjechać tylko w stronę centrum Warszawy. Ta blokada jest argumentem za tym, by w perspektywie kilku lub kilkunastu lat przestać myśleć o Okęciu jako porcie zaspokajającym oczekiwania pasażerów – dowodził Zgorzelski.

Prezes zapewnił, że Polregio ma narzędzia do tego, by zachęcać pasażerów do korzystania z kolei. Konieczna jest jednak współpraca przewoźników kolejowych, zmierzająca do tego, by jako środek dojazdu podróżni wybrali pociąg, a nie samochód. – Musimy tylko zdać sobie sprawę, że należy zdecydowanie postawić na transport szynowy, niskoemisyjny i bardziej wydajny od samochodowego – wzywał Zgorzelski, zwracając się do przedstawicieli MIB i posłów. Konieczne są, między innymi, redukcja obciążeń biurokratycznych i finansowych w celu ułatwienia konkurowania z transportem drogowym. – Na jednym z portów lotniczych, który obsługiwaliśmy, współpraca z portem układała się bardzo dobrze, dopóki nie wjechali tam busiarze, których przewagą był łatwiejszy i tańszy dostęp do infrastruktury – podał przykład prezes PR.

Planowanie na 100 lat naprzód

Prelegent przypomniał, że lotnisko na Okęciu wybudowano w latach 30. ubiegłego wieku. – Będzie ono funkcjonowało jeszcze przez 10-15 lat, a więc łączny okres jego działania będzie wynosił ok. 100 lat. Taką perspektywę eksploatacyjną należy też zakładać dla CPK – przekonywał. Jak stwierdził, należy iść wręcz w stronę innowacyjności znanej z filmów fantastycznonaukowych. Cel to bezemisyjne miasto High-Tech City i możliwie jak najmniej emisyjny port komunikacyjny.

Obecny prezes PR zasiadał w przeszłości m. in. w radzie nadzorczej PLL LOT. – Dialog na temat CPK rozpoczął na początku ubiegłego roku obecny prezes LOT Rafał Milczarski. Początkowo byłem w tej sprawie dużym sceptykiem: przedsięwzięcie się nie spinało, tym bardziej, że LOT był w końcowej fazie restrukturyzacji i mówiło się raczej o ograniczaniu jego działalności, niż o rozwoju. Były plany zasilania hubów Lufthansy za Odrą lub Turkish Airlines w Istambule – wspominał. Jak przyznał, do zmiany zdania skłoniły go twarde argumenty prezesa i zarządu. – Teraz jestem gorącym orędownikiem tego rozwiązania. CPK nie miałby sensu, gdyby LOT miał się nie rozwijać – nie byłoby dla kogo tego robić, a pasażerowie rozeszliby się po licznych portach regionalnych. Na szczęście dofinansowania nie zyskały plany budowy portu regionalnego w Gdyni – dodał.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Prawo i polityka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Prawo i polityka

Jak główne partie widzą przyszłość CPK?

Jakub Madrjas 14 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Biznes i przemysł

Zobacz również:

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

inf. pras. 13 września 2023

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Znaczenie i rola CPK w powojennej odbudowie Ukrainy

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5