Z powodu realizacji ogromnej inwestycji PKP PLK w Krakowie, za część pociągów na lotnisko Balice uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. Przejazd trwa prawie dwukrotnie dłużej, niż koleją - a do tego autobusy zatrzymują się na mniejszej liczbie przystanków.
Zarządca infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje wart prawie miliard złotych projekt modernizacji magistrali kolejowej E30 w Krakowie. W ramach inwestycji radykalnie zmieni się komunikacja kolejowa w mieście, m. in. dzięki powstaniu
dodatkowej pary torów dla pociągów aglomeracyjnych.
Inwestycja o takiej skali powoduje ogromne utrudnienia w ruchu kolejowym. Wprawdzie kolejarze zgodnie z zapowiedziami pozostawili w ruchu jeden czynny tor, jednak przepustowość linii jest mocno ograniczona. Już od sierpnia częstotliwość kursów bezpośrednich w relacji Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko
została zmniejszona o połowę - do taktu co ok. 60 minut.
Jeszcze większe utrudnienia spowodowała korekta rozkładu jazdy z 15 października. Komunikacja zastępcza kursuje w oddzielnych relacjach: Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny (z postojami: Wieliczka Park, Kraków Płaszów) oraz Kraków Główny – Kraków Lotnisko. Autobusy na lotnisko kursują bez postojów na przystankach pośrednich.
Jak tłumaczy przewoźnik - Koleje Małopolskie - oddzielne relacje autobusów komunikacji zastępczej wynikają z dążenia do minimalizacji skutków możliwych opóźnień na trasach przejazdu, natomiast obsługa wszystkich przystanków pośrednich nie jest możliwa ze względu na ograniczenia infrastruktury drogowej. Dodatkowo powodowałoby to również znaczne wydłużenie czasu przejazdu dla większości pasażerów, którzy podróżują bezpośrednio z Wieliczki do Krakowa czy z Krakowa do Portu Lotniczego Balice. Mimo to, podróż autobusem według rozkładu i tak trwa prawie dwa razy dłużej (37 minut) niż koleją (20 minut).
Najbardziej frekwencyjne kursy zastępczej komunikacji autobusowej w relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny i Kraków Główny – Kraków Lotnisko są obsługiwane dwoma autobusami. Jak donosi "Radio Kraków" pasażerowie z wyrozumiałością podchodzą do konieczności wprowadzenia komunikacji zastępczej. - Teraz są duże opóźnienia, ale jak powstanie dodatkowa linia, to i one miną. Autobusem jest też naprawdę dogodny dojazd - mówili w radiowej sondzie.
Linia kolejowa do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach
została otwarta dwa lata temu - 28 września 2015 roku. Otwarcie pierwotnie miało się odbyć 1 września. Inwestycja w modernizację linie kolejowej do lotniska kosztowała 200 milionów złotych.