Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Bliżej torów na lotnisko w Pyrzowicach. PKP PLK przywrócą linię 182

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Bliżej torów na lotnisko w Pyrzowicach. PKP PLK przywrócą linię 182
fot. Katowice Airport
Linia kolejowa nr 182 łączy Zawiercie z Tarnowskimi Górami. Niestety, w dużej części jest nieeksploatowana, zaś na odcinku Tarnowskie Góry TGE – Siewierz jest wręcz rozebrana. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe szukają wykonawcy dokumentacji projektowej dla odbudowy tej linii kolejowej na Śląsku.

Zakończono opracowywanie studium wykonalności, dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe są obecnie w fazie poszukiwać wykonawcy opracowania dokumentacji projektowej dla projektu pn.:„Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. Dodatkowo wyłoniona firma będzie prowadzić nadzór autorski przy pracach.

Linia łącząca Zawiercie z Tarnowskimi Górami jest linią o znaczeniu lokalnym, jednotorową i niezelektryfikowaną. Konstrukcyjnie została przygotowana do obsługi pociągów z prędkością 80 km/h, jednak na odcinku Siewierz – Tarnowskie Góry jest nieużytkowana i częściowo rozebrana. Ruch towarowy jest prowadzony jedynie na odcinku Zawiercie – Siewierz. Na całej długości linii znajdują się 4 stacje: Tarnowskie Góry, Mierzęcice Zawierciańskie, Siewierz i Zawiercie.

Bliżej istotnej części kolei miejskiej

Projekt w swym zakresie obejmie również leżące na linii posterunki odgałęźne oraz stacje. Wykonawca zaprojektuje prace przy p. odg. Miasteczko Śląskie Gosek, p.o. Miasteczko Śląskie Centrum, stacji Miasteczko Śląskie Żyglin, p.o. Miasteczko Śląskie Brynica wraz z rezerwą terenu, stacji Pyrzowice – MPL, stacji Mierzęcice Zawierciańskie, p.o. Mierzęcice Łubne, stacji Siewierz, stacji Poręba, p.o. Zawiercie Kądzielów, p. odg. Pniaki i stacji Zawiercie.

Pracami objęte mają zostać dwie łącznice kolejowe nr 705 w Zawierciu oraz w Miasteczku Śląskim Gosek – Tarnowskie Góry, której odtworzenie ma dać możliwość zjazdu na tor linii nr 129 i 131. PLK wymagają, żeby wykonawca dostarczył spółce kompletną dokumentację projektową wraz z wymaganymi prawem pozwoleniami i uzgodnieniami niezbędnymi do zrealizowania robót budowlanych. Projektowanie wraz z dozorem autorskich ma trwać 1575 dni.

Linia kolejowa nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie ma zostać oddana do użytku w 2021 roku. Inwestycja przewiduje elektryfikację linii 182 na odcinku 40 km. Jednym z parametrów, jaki PLK chcą osiągnąć, jest uzyskanie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, zaś pociągów towarowych – 80 km/h. Dopuszczalny nacisk osi ma wynieść 221 kN/oś, a perony mają zostać przystosowane do długości 150 m z możliwością rozbudowy. Ostateczne długości peronów będą określone na etapie prac projektowych w ramach przedmiotowego zamówienia. Po wykonaniu niezbędnych prac linia kolejowa nr 182 ma być częścią szybkiej kolei łączącej Katowice z lotniskiem w Pyrzowicach i Zawierciem. Czas przejazdu z Tarnowskich Gór na lotnisko ma wynieść zaledwie 17 minut.

W planach znalazła się także budowa drugiego toru łączącego stację MPL Pyrzowice ze stacją Mierzęcice Zawierciańskie oraz budowa drugiego toru na stacji Mierzęcice Zawierciańskie wraz z budową dodatkowych połączeń rozjazdowych. Ma to usprawnić jazdy manewrowe pociągów towarowych obsługujących bocznicę Cargo MPL Katowice.

 
Mat. PKP PLK

Dwie opcje inwestycji

Zamawiający daje wybór dwóch wariantów inwestycji. Pierwszy dotyczy realizacji inwestycji w jednym zadaniu, co spowoduje zamknięcie większości linii. Drugi wariant zakłada podział budowy projektu na trzy części. Z uwagi na to, że linia nr 182 jest linią jednotorową a na odcinku Siewierz – Zawiercie linią eksploatowaną, PLK proponują najpierw odbudowę odcinka Tarnowskie Góry – Siewierz. Zakończenie prac budowlanych i oddanie do eksploatacji tego odcinka umożliwi dojazd do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowice od strony stacji Tarnowskie Góry.

Drugą częścią budowy projektu byłby odcinek od szlaku Pyrzowice MPL – Mierzęcice Zawierciańskie (od km 18.495) do stacji Siewierz (do km 30.300). Zakończenie prac budowlanych i oddanie do eksploatacji tego odcinka umożliwi z kolei przełożenie ruchu relacji stacja Siewierz – stacja Zawiercie na relacje stacja Siewierz – stacja Tarnowskie Góry i zamknięcie szlaku Siewierz – Zawiercie oraz przebudowę trzeciego odcinka od szlaku Siewierz-Poręba (od km 30.300) do stacji Zawiercie (do km 45.430).

Z uwagi na brak lokalnego ruchu pasażerskiego w obu przypadkach nie będzie konieczne zapewnienie autobusowej komunikacji zastępczej. Planowana szacunkowa wielkość nakładów inwestycyjnych na to zadanie to 548 mln zł. Pieniądze pochodzić mają z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Składanie ofert w przetargu trwa do 16 sierpnia 2017 roku. Oferty będą oceniane pod kątem ceny (60%) oraz jakości (40%). W ramach ostatniego kryterium wzięte pod uwagę zostanie planowanie realizacji zamówienia oraz kluczowe elementy organizacji i zarządzania kontraktem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Pasażer i linie lotnicze

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Michał Szymajda 14 września 2023

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Pasażer i linie lotnicze

Więcej pociągów między Niemcami i Austrią

Pasażer i linie lotnicze

Więcej pociągów między Niemcami i Austrią

Artur Bogdanowicz 13 września 2023

Zobacz również:

PKP PLK waloryzuje kontrakty kolejowe

Biznes i przemysł

PKP PLK waloryzuje kontrakty kolejowe

Łukasz Malinowski 20 marca 2023

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

Prawo i polityka

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

Łukasz Malinowski 22 września 2022

PLK prezentuje nową numerację peronów na Poznaniu Głównym

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Pasażer i linie lotnicze

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Michał Szymajda 14 września 2023

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Pasażer i linie lotnicze

Więcej pociągów między Niemcami i Austrią

Pasażer i linie lotnicze

Więcej pociągów między Niemcami i Austrią

Artur Bogdanowicz 13 września 2023

Zobacz również:

PKP PLK waloryzuje kontrakty kolejowe

Biznes i przemysł

PKP PLK waloryzuje kontrakty kolejowe

Łukasz Malinowski 20 marca 2023

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

Prawo i polityka

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

Łukasz Malinowski 22 września 2022

PLK prezentuje nową numerację peronów na Poznaniu Głównym

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5