Linia kolejowa nr 182 łączy Zawiercie z Tarnowskimi Górami. Niestety, w dużej części jest nieeksploatowana, zaś na odcinku Tarnowskie Góry TGE – Siewierz jest wręcz rozebrana. Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe szukają wykonawcy dokumentacji projektowej dla odbudowy tej linii kolejowej na Śląsku.
Zakończono
opracowywanie studium wykonalności, dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe są obecnie w fazie poszukiwać wykonawcy opracowania dokumentacji projektowej dla projektu pn.:„Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. Dodatkowo wyłoniona firma będzie prowadzić nadzór autorski przy pracach.
Linia łącząca Zawiercie z Tarnowskimi Górami jest linią o znaczeniu lokalnym, jednotorową i niezelektryfikowaną. Konstrukcyjnie została przygotowana do obsługi pociągów z prędkością 80 km/h, jednak na odcinku Siewierz – Tarnowskie Góry jest nieużytkowana i częściowo rozebrana. Ruch towarowy jest prowadzony jedynie na odcinku Zawiercie – Siewierz. Na całej długości linii znajdują się 4 stacje: Tarnowskie Góry, Mierzęcice Zawierciańskie, Siewierz i Zawiercie.
Bliżej istotnej części kolei miejskiejProjekt w swym zakresie obejmie również leżące na linii posterunki odgałęźne oraz stacje. Wykonawca zaprojektuje prace przy p. odg. Miasteczko Śląskie Gosek, p.o. Miasteczko Śląskie Centrum, stacji Miasteczko Śląskie Żyglin, p.o. Miasteczko Śląskie Brynica wraz z rezerwą terenu, stacji Pyrzowice – MPL, stacji Mierzęcice Zawierciańskie, p.o. Mierzęcice Łubne, stacji Siewierz, stacji Poręba, p.o. Zawiercie Kądzielów, p. odg. Pniaki i stacji Zawiercie.
Pracami objęte mają zostać dwie łącznice kolejowe nr 705 w Zawierciu oraz w Miasteczku Śląskim Gosek – Tarnowskie Góry, której odtworzenie ma dać możliwość zjazdu na tor linii nr 129 i 131. PLK wymagają, żeby wykonawca dostarczył spółce kompletną dokumentację projektową wraz z wymaganymi prawem pozwoleniami i uzgodnieniami niezbędnymi do zrealizowania robót budowlanych. Projektowanie wraz z dozorem autorskich ma trwać 1575 dni.
Linia kolejowa nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie ma zostać oddana do użytku w 2021 roku. Inwestycja przewiduje elektryfikację linii 182 na odcinku 40 km. Jednym z parametrów, jaki PLK chcą osiągnąć, jest uzyskanie prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, zaś pociągów towarowych – 80 km/h. Dopuszczalny nacisk osi ma wynieść 221 kN/oś, a perony mają zostać przystosowane do długości 150 m z możliwością rozbudowy. Ostateczne długości peronów będą określone na etapie prac projektowych w ramach przedmiotowego zamówienia. Po wykonaniu niezbędnych prac linia kolejowa nr 182 ma być częścią szybkiej kolei łączącej Katowice z lotniskiem w Pyrzowicach i Zawierciem. Czas przejazdu z Tarnowskich Gór na lotnisko ma wynieść zaledwie 17 minut.
W planach znalazła się także budowa drugiego toru łączącego stację MPL Pyrzowice ze stacją Mierzęcice Zawierciańskie oraz budowa drugiego toru na stacji Mierzęcice Zawierciańskie wraz z budową dodatkowych połączeń rozjazdowych. Ma to usprawnić jazdy manewrowe pociągów towarowych obsługujących bocznicę Cargo MPL Katowice.
Mat. PKP PLK
Dwie opcje inwestycjiZamawiający daje wybór dwóch wariantów inwestycji. Pierwszy dotyczy realizacji inwestycji w jednym zadaniu, co spowoduje zamknięcie większości linii. Drugi wariant zakłada podział budowy projektu na trzy części. Z uwagi na to, że linia nr 182 jest linią jednotorową a na odcinku Siewierz – Zawiercie linią eksploatowaną, PLK proponują najpierw odbudowę odcinka Tarnowskie Góry – Siewierz. Zakończenie prac budowlanych i oddanie do eksploatacji tego odcinka umożliwi dojazd do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowice od strony stacji Tarnowskie Góry.
Drugą częścią budowy projektu byłby odcinek od szlaku Pyrzowice MPL – Mierzęcice Zawierciańskie (od km 18.495) do stacji Siewierz (do km 30.300). Zakończenie prac budowlanych i oddanie do eksploatacji tego odcinka umożliwi z kolei przełożenie ruchu relacji stacja Siewierz – stacja Zawiercie na relacje stacja Siewierz – stacja Tarnowskie Góry i zamknięcie szlaku Siewierz – Zawiercie oraz przebudowę trzeciego odcinka od szlaku Siewierz-Poręba (od km 30.300) do stacji Zawiercie (do km 45.430).
Z uwagi na brak lokalnego ruchu pasażerskiego w obu przypadkach nie będzie konieczne zapewnienie autobusowej komunikacji zastępczej. Planowana szacunkowa wielkość nakładów inwestycyjnych na to zadanie to 548 mln zł. Pieniądze pochodzić mają z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Składanie ofert w przetargu trwa do 16 sierpnia 2017 roku. Oferty będą oceniane pod kątem ceny (60%) oraz jakości (40%). W ramach ostatniego kryterium wzięte pod uwagę zostanie planowanie realizacji zamówienia oraz kluczowe elementy organizacji i zarządzania kontraktem.