W styczniu Airbus i Emirates uzgodniły zamówienie na 20 samolotów Airbus A380 wraz z opcją na 16 dodatkowych maszyn. Zamówienie o wartości 16 mld dol ma pozwolić utrzymać linię produkcyjną A380 przez kolejną dekadę. Ale na horyzoncie pojawiły się problemy.
Umowa Emirates była pierwszym dużym zamówieniem linii lotniczych dla programu A380 od poprzedniego zamówienia Emirates w 2013 r. Pozwoli ono Airbusowi na utrzymanie linii produkcyjnej A380 przez kolejną dekadę. Jednak transakcja o wartości do 16 miliardów dolarów jest obecnie zagrożona.
Jak podaje Bloomberg negocjacje między Emirates a dostawcą silników Rolls-Royce napotkały na poważną przeszkodę, co może doprowadzić do opóźnień w dostawach samolotów a nawet zagrozić zawarciu umowy. Główne punkty sporu dotyczą ceny i spalania paliwa w silniku Rolls-Royce'a, który „nie spełnia parametrów wydajnościowych" – poinformował Bloomberg. Jest to spotęgowane faktem, że Emirates ponoć nie dotrzymał terminu na wybór silnika. Airbus, Emirates i Rolls-Royce odmówiły komentarza w tej sprawie.
Engine Alliance, spółka joint venture pomiędzy General Electric i Pratt & Whitney, jest jedynym dostawcą silników dla Airbusa A380. JV wyjawiła Bloombergowi, że zaoferowała Emirates więcej swoich silników GP7200. Większość floty Emirates A380 napędzana jest przez Engine Alliance GP7200. Jednak przewoźnik z siedzibą w Dubaju przeszedł na Rolls-Royce'a w 2016 r. z nadzieją, że brytyjski producent pomoże obniżyć koszty operacyjne linii.
Jednak związek Emirates Rolls-Royce okazał się trudny. Prezes Emirates Airline Sir Tim Clark narzekał na "problemy techniczne" z silnikiem Rolls-Royce'a jeszcze przed dostarczeniem pierwszych A380.
Tymczasem sam producent, że transakcja dojdzie do skutku, inaczej bowiem musiałby zrezygnować z maszyny. Od lat spekuluje się o rentowności programu. Produkcję zmniejszano dwukrotnie z powodu małego popytu. Airbus starał się obniżyć koszty produkcji, aby zachować wolniejsze tempo montażu.
Już teraz linie Emirates dysponują flotą 101 Airbusów A380 i oczekują na dostawę 41 zamówionych wcześniej maszyn. Biorąc pod uwagę najnowsze zamówienie, udział przewoźnika w programie A380 wynosi 178 samolotów o łącznej wartości ponad 60 mld dolarów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.